Senaste nytt

Priority-bagage funkade på Arlanda idag!

dock är det väl så att om alla hade checkat in sina bagage så hade du förmodligen fått vänta ännu längre på din väska (då den ju är priotaggad och kommer sist....)

Tja, så kan man förstås också se på det ;) men jag hade åtminstone kunnat sätta mig i inrikesloungen på Arlanda ibland istället för att alltid vara tidig ombord för att få plats med den väska med datorn i som jag måste ta ombord.

Jag tycker inte om att checka in bagage men brukar å andra sidan så gott som alltid lyckas klämma in all packning i en normal kabinväska. Det vore absolut bättre om reglerna för hur mycket man får ta ombord efterföljdes, ibland är det verkligen extremt. Jag tror anledningen till att flygbolagen inte gör det är att det dels skulle skapa missnöje bland de överträdande passagerarna samt eventuellt försena avgången då bagage måste checkas in i sista minuten.

Jag tror anledningen till att flygbolagen inte gör det är att det dels skulle skapa missnöje bland de överträdande passagerarna samt eventuellt försena avgången då bagage måste checkas in i sista minuten.

Jag tycker det är väldigt bra att SAS inte följt trenden bland lågprisbolagen som tar ut avgifter på både det ena och det andra, inte minst för att ta med bagage Men med det sagt så tycker jag att SAS skulle ta ut en saftig avgift just i det här fallet. Med en avgift på t.ex. 200 kr per bagage mer än det tillåtna handbagaget i gaten så skulle nog många börja följa reglerna desto bättre :) och det skulle nog dessutom gå att ordna utan förseningar eftersom det ju sker i gaten.

Kanske bagagehanteringspersonal i Arlanda tänker samma sätt som kinerserna gör?
De kanske tror att Priority tag är en dekoration. Det betyder inte att det ska hanteras i förtur.

Detsamma gäller i Kina.
Många platser har "Ej rökning här" eller "Ej spotta", men många kineser bryr sig inte.
Jag frågade en gång tågvärden på tåget om värför många inte bryr sig om "Ej rökning" på tåget.
Svaret var "Det finns många slagord här och där i Kina. Då folk slutar bryr sig om vad det står."

Hade HON på väskorna idag och Arlandas bagagehantering lyckades ändå få ut dem allra sist av alla väskor på den flighten..... Sämre sommarvikarier i år? :) Sist är fasen inte OK alltså..... :)

Om jag inte har bagage jag är rädd om så checkar jag i princip alltid in väskan, oavsett hur liten/lätt den är. Håller med i det du skriver, dock är det väl så att om alla hade checkat in sina bagage så hade du förmodligen fått vänta ännu längre på din väska (då den ju är priotaggad och kommer sist....)

Själv misstänker jag att det är en ren ekonomisk fråga för SAS m.fl. bolag.
Att checka in baggage är både tids och personalkrävande för bolagen. D.v.s. innebär x-tra kostnader. Troligtvis därför man tillåter folk släpa med sig "flyttlass" in som cabinbaggage. Olägenheten det innebär för oss övriga passagerare rör ju inte bolaget, men spar kostnader för dem.
F.ö håller jag med om att det verkar ha skett en skärpning på ARN beträffande priority baggage.

Jag lär ju sabba min upplevelse om några timmar eftersom jag skriver detta, men men.. Jag tycker det har fungerat bra senaste två månaderna. Både på T5 och T2. Mina väskor har varit bland 10 första hela tiden.

Så där... nu lär jag väl få stå ett ett tag o vänta på mitt baggage när jag landar 11:45 eller när det nu är...

Kanske lite OT men på cph funkade priotaggarna klockrent igår när jag kom från Narita. Båda mina väskor var bland de 15 första. Planet stannade vid gate 16.20, 16.46 satt jag på ett öresundståg mot Halmstad. :) smidigt

Toppen