Gnopps
Medlem
Jag pratade nyligen med en före detta Air France-anställd, som jobbat flera år på en skandinavisk flygplats. Det var intressant att höra hur de jobbade men då jag frågade om hur de hanterade vem som blev uppgraderad vid överbokningar blev jag besviken; han berättade att de alltid valde att uppgradera resenärer som reste på personalbiljetter framför frequent flyers. Denna senare grupp försökte man nästan undvika att uppgradera eftersom de då började bli giriga och komma och kräva uppgraderingar vid gaten. Trist beteende av resenärerna men ännu värre av personalen tycker jag. Trots att jag själv ofta åker på personalbiljetter tycker jag att resenärer med status bör ha uppgraderingsprioritet, det är ju dessa flygbolaget lever av, de som återkommer till ditt flygbolag om å om igen.
Ett litet ljus fanns det dock: på sistone hade man infört automatiska uppgraderingar som rangordnades av datorn. Detta kunde dock förbikopplas förstås.
Ett litet ljus fanns det dock: på sistone hade man infört automatiska uppgraderingar som rangordnades av datorn. Detta kunde dock förbikopplas förstås.