Senaste nytt

Presidential alert

BAS

Medlem
På flygplatsen i Miami, plötsligt går något slags larm. Börjar fundera om det är något brandlarm, men känns lite för diskret. Larmet går lite upp och ner i volym, och låter som det kommer från många olika håll. Sen börjar min telefon att larma!

Ett meddelande dyker upp på skärmen: Presidential alert! This is a test!... No action is needed.

Inte varje dag man blir kontaktad av Trump :D

Man testkörde systemet för någon dag sedan. Trumpadministrationen fick kritik för att man inte hade använt eller ens testat systemet sedan man tog över efter President Obama. Det finns också Amber Alerts i USA som går ut till alla telefoner i ett område om ett barn har blivit kidnappat eller försvunnit.

Ja dessa förbannade amber alerts är otroligt irriterande. Med jämna mellanrum återgår inställningarna för mig och jag börjar få dessa mitt i natten. Riktigt irriterande.

D372D936-C9F4-416D-9B6B-E26B81FF49E6.png
På flygplatsen i Miami, plötsligt går något slags larm. Börjar fundera om det är något brandlarm, men känns lite för diskret. Larmet går lite upp och ner i volym, och låter som det kommer från många olika håll. Sen börjar min telefon att larma!

Ett meddelande dyker upp på skärmen: Presidential alert! This is a test!... No action is needed.

Inte varje dag man blir kontaktad av Trump :D
Så här såg mobilmeddelandet ut på min telefon...

Fick meddelande senast när det var ett försök till bombattentat på Manhattan hösten 2016. Flög ur sängen. Bodde i Texas innan, och fick väldigt ofta både amber-alerts och flash flood warnings vid regnväder. Irriterande och högljutt, vad jag förstår det klickar de flesta bort amber-alerts då de är så pass vanliga

Tycker annars att det är ett bra system för att nå ut med krisinformation. Borde kunna införas även hemma i Sverige där i praktiken alla har mobiltelefon. Tänker t.ex. på den bristfälliga information vid terrorattentatet på Drottninggatan, där ren desinformation spreds ut om bland annat skottlossning vid Fridhemsplan. Rätt olustigt då jag bor där och mina barn var på väg från skola till träning.

Sen ska ju en sån här funktion användas stup i kvarten, så att folk blir less och ignorerar meddelanden.

Amber Alerts (kidnappat barn, eller misstanke därom) i USA beslutas av den lokala polisen. Eftersom det inte finns någon kostnad för polisen att gå ut med det här, väljer man oftast att lite på vinst och förlust slänga iväg ett meddelande. Det finns ingen sorteringsmekanism uppifrån.

I Sverige har vi haft planer på liknande men det har hindrats på grund av dataskydd. Tidigare i år ändrade man så att mobiloperatörerna nu kan vidarebefordra viktiga meddelanden till alla användare som faktiskt befinner sig i en visst geografiskt område (mobiler anslutna till basstationer inom området), där det inträffat något. Förr fick man nöja sig med att bara skicka till de som var skrivna i det området och missade då exempelvis alla turister och besökare. Den lagen har man nu ändrat så att den bättre speglar dagens förhållanden.

Last edited:
Toppen