Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

agehall

Medlem
Jag hade grymma problem att få tag i prepaid data i USA för en månad sedan. Till slut kom jag dock fram till att T-mobile var lösningen. De andra ville ha amerikanska adresser etc för att lägga upp det hela medan T-mobile utan tjafs gav mig ett SIM-kort med data som funkade klockrent.
 

johhenrik

Medlem
Jag hade grymma problem att få tag i prepaid data i USA för en månad sedan. Till slut kom jag dock fram till att T-mobile var lösningen. De andra ville ha amerikanska adresser etc för att lägga upp det hela medan T-mobile utan tjafs gav mig ett SIM-kort med data som funkade klockrent.

Grymt tips! Hade jag aldrig kommit på att jag kunnat skaffa ett t-mobile-abonnemang för att lösa. För jag antar det inte var prepaid, eller har de sånt också nu?
 

agehall

Medlem
Exakt. Kostade $10 eller så för själva SIM-kortet. Kommer inte ihåg vad jag betalade för själva data-delen, men det var det smidigaste sättet att lösa det och SIM-kortet har man ju kvar så man kan fylla på när man behöver.
 

m10

Medlem
Angående SIM i Kina:
China Unicom pre-paid har (hade?) en trist/kinesisk regel att man måste vänta 48h efter aktivering av datatrafik innan det börjar fungera.

Jag har kunnat använda China Unicoms (eller deras andra märke WO) simkort direkt. Enda som krävdes var att ringa någonstans (det räcker att ringa ut, man behöver inte prata).
På det viset aktiverades SIM kortet direkt och jag kunde surfa direkt.

Det hela slutade med att jag fick gå till ett China Unicom-servicecenter för att registrera passuppgifter. Sen var det fritt fram. Samma förfarande som hos Taiwan Mobile, btw.
 

Mr Carter

Medlem
Japan:

b-mobiles Visitor SIM (data only)
(Man måste beställa innan man åker till Japan. I alla fall om du vill använda direkt efter ankomst.)

1 GB plan
  • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
  • Ingår i priset: upp till 1 GB datamängd under 14 dagar
  • Giltighet: 14 dagar
  • Hastighet: Ner 14 Mbps / Upp 5,7 Mbps (siffrorna är teoretisk max hastighet)
  • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS

14 days plan
  • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
  • Ingår i priset: obegränsad datamängd under 14 dagar
  • Giltighet: 14 dagar
  • Hastighet: upp till 300 Kbps
  • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS. Det finns också restriktion för användning av Voip och andra streaming tjänst.

Varning för detta kort när man använder mobil/tablet med Android 2.1 eller Android 4.0.
Min mobil (Android 2.1) kan ansluta mot internet men nätverkssignalsstaplar visar "ej signal", vilket orsakar "Cell standby" och konsumerar batteriet väldigt snabbt (battery drain).

För min tablet (Android 4.0) gick det inte alls att koppla mot internet. Jag har inte provat med iPhone så kan jag inte svara på.

EDIT: Det går inte heller att ansluta till internet med 3G USB modem (unlocked).

Jag vill slå ett slag för dessa sim-kort. Jag och min fru använde var sitt när vi var i Japan i November förra året. Vi beställde innan vi åkte och det levererades den dagen vi hade angett. Jag använde en Samsung Galaxy S4 och min fru använde en Iphone 5. SIM-korten vi köpte var "1 GB Prepaid" och vi hade inga som helst problem under tiden vi använde de.
 

JacobGBG

Medlem
Jag har ett Amerikanskt AT&T SIM sedan längesom jag fyller på lite då och då.

Är det någon som har några praktiska erfarenheter av hur dessa beteer sig i kanada (specifikt Montreal) med avseende på täckning och avgifter.

Jag läser AT&Ts info på deras hemsida. Men då det känns som att den är skapad av adovkater på sina håll så vore det värdefullt att höra efter om någon har testat det hela på plats.
 

mha321

Medlem
Jag har ett Amerikanskt AT&T SIM sedan längesom jag fyller på lite då och då.

Är det någon som har några praktiska erfarenheter av hur dessa beteer sig i kanada (specifikt Montreal) med avseende på täckning och avgifter.

Jag läser AT&Ts info på deras hemsida. Men då det känns som att den är skapad av adovkater på sina håll så vore det värdefullt att höra efter om någon har testat det hela på plats.

Om det fungerar eller inte med just ett sådant kort som du har vet jag inte - AT&T har ju ett antal olika, och det skulle inte förvåna mig om vissa prepaid åtminstone inte inkluderar roaming.

Däremot är det svindyr roaming-taxa till Kanada om du inte har förköpt ett speciellt "roaming-data-paket" för AT&T generellt. Däremot om du hittar ett sådant förköpspaket så går det att få rimliga priser. Eller var åtminstone för ett år sedan, och jag tror inte de ändrat sig.
 

Mr Carter

Medlem
Precis hemkommen från en två veckors semester i Florida. VI har varit i närheten av Tampa och min fru använde Ready Sim. Hon köpte 500 MB (Data Only) som gällde i två veckor. Funkade väldigt bra hela tiden, inga problem att använda facetime heller. Hon kommer att använda det i höst igen när vi återvänder.
 
Toppen