Senaste nytt

Premium Economy billigare/dyrare än Economy/Business

Alex H

Medlem
Kan någon förklara för mig hur Premium Economy kan vara billigare än Economy och varför Premium Economy kan vara billigare än Business? Är Premium Economy mer lik Business än Economy?

Skärmavbild 2024-03-13 kl. 20.00.38.png
 

Fredah

Medlem
Lite förenklat kan man väl säga att priset styrs av tillgång och efterfrågan utan att ta hänsyn till andra klasser på samma flyg.

Utresan finns normalt prissatta bokningsklasser i ekonomi och business och rabatterad bokningsklass i premium.

Hemresan är troligtvis premium mer eller mindre slutsålt så enbart dyra bokningsklasser finns medan business inte är lika bokat. Om det är överbokat i premium så vill dom såklart ha betalt motsvarande business eftersom de i praktiken behöver uppgradera någon.
 

fcx

Medlem
Så blir det ibland, speciellt när codeshare är inblandat. De billiga platserna i economy är slutsålda, men väldigt få har bokat premium economy.

Bolag med vettiga IT-system ser i det läget till att höja priset i premium economy, men det är inte alla bolag som har sådant.
 

Johan F

Medlem
LH har/hade en kampanj där man kunde boka business från ARN till SIN för ca 11TSEK per väg med bla SQ som utförande flygbolag. Så jag tror att du till viss del jämför kampanj med ordinarie pris (som dessutom kan vara hårt bokade)

Jag bokade Economy ut och Business hem över höstlovet och kom undan med 16TSEK per person och då är biljetten avbokningsbar så inte billigaste klassen
 

LarsCph

Medlem
Visse virksomheder har en rejsepolitik som tillader Premium Economy, men ikke Business. Det f.ex. kan gøre at efterspørgsel på Premium Economy er større end Business. Premium Economy er mere economy end business vil jeg generelt sige. Jeg har også set eksempler (hos British Airways) på at First Class var billigere end Business Class.
 
Toppen