Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Ser känns lite som att man som vanligt ligger efter. För 10 år sedan hade det varit en bra lösning. Men nu har ju även kontrollerna I USA effektiviserats kraftigt för passagerar härifrån, I och med maskiner för esta med mera. Troligen skulle pre clearance på Arlanda leda till totalt sett längre hanteringstider för passagerare med ursprung inom esta områden. Däremot skulle det kanske minska tiden för en del passagerare utan esta, men det förutsätter rätt mycket personal.

Skulle man ta de pengarna och satsa på något som skulle vara riktigt bra för svenskar så vore det snarare att förhandla fram så att vi kan få delta i Global Entry. Det skulle nog göra större skillnad och dessutom hjälpa svenskar som flyger via annan flygplats, vilket torde vara en stor del av resandet.

Blir ju en prestigeförlust för sossarna om de inte får igenom det, hur korkat det än må vara/vad det än gäller. Från amerikanskt håll har detta enbart med brist på förtroende att göra, vilket är en av anledningarna till att man gärna ökar närvaron utomlands och motar Olle i grind. Irland har t.ex. historiskt sett haft mycket problem med irländska medborgare som ägnar sig åt overstay. Global Entry däremot är ett tecken på förtroende. Att svenska skattebetalare dessutom ska betala för kalaset bevisar ju bara på spetskompetensen hos de politiska förhandlare Sverige sitter med. Förstår dock fullt ut den amerikanska oron med tanke på hur Sverige utvecklas.

Förvånande att ”oppositionen” inte agerar. Dock kanske man internt har ett så dåligt förtroende för systemet att man känner att amerikansk personal är att föredra. Mest sannolikt är de (svenska politiker) generellt, oavsett partitillhörighet, så bortkollrade att de inte riktigt förstår hur de ska ställa sig...till det mesta. I Sverige utgörs en skrämmande stor del av de högsta politiska skikten och deras rådgivare av personer som saknar utbildning och som aldrig har arbetat i verkligheten. I en värld som ställer allt högre krav på praktisk tillämpning av problemlösning blir det (och ofta i flygsammanhang) numera mycket tydligt.

Last edited:
Blir ju en prestigeförlust för sossarna om de inte får igenom det, hur korkat det än må vara/vad det än gäller. Från amerikanskt håll har detta enbart med brist på förtroende att göra, vilket är en av anledningarna till att man gärna ökar närvaron utomlands och motar Olle i grind. Irland har t.ex. historiskt sett haft mycket problem med irländska medborgare som ägnar sig åt overstay. Global Entry däremot är ett tecken på förtroende. Att svenska skattebetalare dessutom ska betala för kalaset bevisar ju bara på spetskompetensen hos de politiska förhandlare Sverige sitter med. Förstår dock fullt ut den amerikanska oron med tanke på hur Sverige utvecklas.

Förvånande att ”oppositionen” inte agerar. Dock kanske man internt har ett så dåligt förtroende för systemet att man känner att amerikansk personal är att föredra. Mest sannolikt är de (svenska politiker) generellt, oavsett partitillhörighet, så bortkollrade att de inte riktigt förstår hur de ska ställa sig...till det mesta. I Sverige utgörs en skrämmande stor del av de högsta politiska skikten och deras rådgivare av personer som saknar utbildning och som aldrig har arbetat i verkligheten. I en värld som ställer allt högre krav på praktisk tillämpning av problemlösning blir det (och ofta i flygsammanhang) numera mycket tydligt.
Oppositionen, åtminstone länkad företrädare, är ju för pre-clearance.

"Stockholmsmoderaterna berätta att det statliga flygplatsbolaget Swedavia ”påpekar att regeringens tilltänkta flygskatt kommer att leda till att inresekontrollen blir olönsam för flygbolagen”.

”USA är en av Stockholms viktigaste exportmarknader och direktlinjer är av stor betydelse för Stockholms näringsliv. En amerikansk inresekontroll på Arlanda skulle även innebära stora möjligheter att stärka Arlandas som nav för internationell flygtrafik”, skriver Anna König Jerlmyr (m) gruppledare och oppositionsborgarråd i Stockholm, i en kommentar."

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda | Dagens Opinion

Oppositionen, åtminstone länkad företrädare, är ju för pre-clearance.

"Stockholmsmoderaterna berätta att det statliga flygplatsbolaget Swedavia ”påpekar att regeringens tilltänkta flygskatt kommer att leda till att inresekontrollen blir olönsam för flygbolagen”.

”USA är en av Stockholms viktigaste exportmarknader och direktlinjer är av stor betydelse för Stockholms näringsliv. En amerikansk inresekontroll på Arlanda skulle även innebära stora möjligheter att stärka Arlandas som nav för internationell flygtrafik”, skriver Anna König Jerlmyr (m) gruppledare och oppositionsborgarråd i Stockholm, i en kommentar."

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda | Dagens Opinion

Jo, men i det saknas det ju ”opposition.”
Jag ser, beklagligt nog, inte det som något att sätta värde vid. ”Näringslivet” tror jag sätter föga värde på detta. Global Entry tjänar näringslivet bättre. Jag ser den politiska prestigedelen i det hela, men det finns föga positivt i det. Både gods och människor som skall arbeta i Sverige eller USA förblir opåverkade. Arlanda blir heller aldrig världens NAV, oavsett vad socialmoderaterna tror :D Jag är för att stärka flygplatsens position, helt klart, men tror att det finns viktigare saker att jobba med. Först måste man ju ha bolag som vill flyga till den... United, Delta och AA sk*ter i denna aspekt. Inte heller kommer fler att till/från Arlanda pga detta. Medelsvensson kommer inte börja tokpendla till NY och företagen kommer inte att skicka fler folk till/via USA. Så att detta skulle bli en konkurrensfördel ser jag inte. Det handlar om att man vill flytta ut gränsen, inget annat. Jag både förstår och köper de amerikanska argumenten. Däremot är det både komiskt och tragiskt på samma gång att se svenska politiker få byxorna neddragna och förbli leende när de informeras om att de sköter sina uppgifter på ett så dåligt sätt att de fråntas rätten till att sköta gränskontrollen. Ser man till det hör det till oppositionens uppgift att jobba för bättre intern ordning & reda och framförallt goda relationer till USA, exempelvis genom Global Entry.

Last edited:
Jag och fru Jaws ska åka till USA imorgon torsdag och SAS har sms:at att vi ska vara *tidiga*! Vi kommer att vara tidiga( och troligen hungriga) till Arlanda men vi undrar om det finns bra restauranger och lounger efter preclearance? Är det på vanliga airside eller är det en särskild avdelning?

Kan man gå Pontus in the air efter preclearance?(min största oro:oops::))

Jag och fru Jaws ska åka till USA imorgon torsdag och SAS har sms:at att vi ska vara *tidiga*! Vi kommer att vara tidiga( och troligen hungriga) till Arlanda men vi undrar om det finns bra restauranger och lounger efter preclearance? Är det på vanliga airside eller är det en särskild avdelning?

Kan man gå Pontus in the air efter preclearance?(min största oro:oops::))
Det finns ingen pre clearance på Arlanda. Den ligger långt borta. Allt är precis som vanligt.

D v s först check-in - se till att du får svara på de 4-5 frågorna om varför du ska till USA och få stämpel på ditt boardingkort, sedan säkerhetskontroll, sedan Pontus lounge fram till ~1:15 innan avgång, sedan passkontroll, köa vid gate, boarding.

Vi körde USA för 2v sedan. Gå väldigt smidigt på svenska sidan. Check-in, Säkerhetskontrollen, sen ev extra säkerhetskontroll innan man kommer in till gaten. Mat och Lounge finns "som vanligt", jag brukar vara på plats 2.5-3h före men det räcker med 1.5h-2h IMO.

Hijackar lite. Ska för första gången åka till NYC med BA (via Heathrow). Hur ser det ut med passkontroller och security checks längs med den rutten? Antar att man måste passera passkontroll både på Arlanda och Heathrow?

Toppen