Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

YYZ hade garanterat ingen lounge på USA-sidan när jag var där. Alltihop såg ut mest som en byggarbetsplats så det är möjligt att det ska finnas en men att den var stängd. YUL kan jag inte heller minnas att jag sett någon lounge vid, men det var ett tag sedan jag flög därifrån, så det kan ha ändrat på sig.

Och som side-note: Att posta screenshots från Lounge Buddy är inte direkt något som underbygger åsikter om du argumenterar med mig - snarare tvärt om eftersom den appen har mer fel än rätt. Den har hitintills haft fel i samtliga fall då jag försökt testa den.

Attachments

• YYZ.JPG
    YYZ.JPG
    35,8 KB · Visningar: 334
Bra fråga - kommer faktiskt inte ihåg vilken terminal det var sist. Men då var det American jag flög med, så det är väl fullt rimligt att Air Canada har sina prylar i en annan terminal.

@agehall American Admirals Club är under renovering, jag och @sembl har besökt denna tidigare i Toronto. Denna ligger i Terminal 3, men var stängt till min förtvivlan i februari.

Alla United samt Air Canada flyg till USA avgår från Terminal 1, Gateområde F där Air Canada har en Maple Lounge. Var där senast i fredags.

Så slutsatsen är att det finns lounger på många flygplatser efter preclearance immigration. På Arlanda känns det dock väldigt långsökt att tro på en lounge efter preclearance.

Intervju med den gode Eivind Roald i check-in.dk idag. SAS är som bekant motståndare till detta.

“Svenskerne og for så vidt også Norge er optaget af preclearance, som vi er stor modstander af. Det giver ingen fordele efter vores vurdering. Vi mener, at ‘Global Entry’ er en bedre løsning, for ellers vil det udelukkende betyde, at infrastrukturselskaberne kommer til at øge omkostningerne, og regningen vil havne hos os,” siger koncerndirektør Eivind Roald fra SAS til CHECK-IN.dk."

SAS er modstander af USA-kontrol i Skandinavien - CHECK-IN.dk

Lite sen på bollen kanske, men ingen har postat den här än.. I juni blev preclearanceutredningen klar, som tar upp hur detta kan implementeras rent juridiskt. Enligt den ska man gå igenom två säkerhetskontroller, först den vanliga och sedan en vid tullområdet "enligt amerikanska regler". Amerikansk inresekontroll vid utresa från Sverige – så kan avtalen genomföras - Regeringen.se
Precis som på Shannon då, finns en informativ flashvideo om proceduren
US Pre-Clearance Facilities At Shannon Airport

Toppen