Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Ja man kan fråga sej varför SAS är så negativa. Svaret är väl att det stör deras planer att Köpenhamn kommer att missa denna möjlighet. Det är otroligt bra med pre clearance. Det kommer definitivt att öka Arlandas möjligheter till fler direktlinjer till USA. Oavsett om man måste vara på plats tidigare överväger det att slippa stå timtals i kö när man är framme i USA och är trött. Man kommer att slippa stressen över risken att missa anslutande flyg. Jag står hellre en timme i kö på Arlanda än en timme i USA.
Nej, nu är du inte påläst alls @Alf . Köpenhamn Kastrup har inte varit intresserade av detta av den enkla anledningen att man inte tror sig kunna skaffa fler passagerare genom pre-clearance. Snarare, som jag skriver ovan, riskerar SAS (med en marknadsandel om 40 % och betydligt högre på USA) att tappa transferpax från hela Norden, Baltikum och Tyskland om detta ska införas. Kastrup har alltså lyssnat på SAS.

Här kan du läsa mer: CPH tøver med 'pre-clearance' til USA - CHECK-IN.dk

Københavns Lufthavn tøver en smule med at byde sig ind til “pre-clearance“.

“Vi har ikke søgt om pre-clerance – endnu. Hvis vores flyselskaber vil have det, og hvis det kan gøres økonomisk rentabelt for dem, er vi naturligvis interesserede. Vores foreløbige analyser viser dog, at det næppe vil skaffe særligt meget mere trafik til USA. Derudover er de amerikanske myndigheder også blevet bedre til at håndtere grænsekontrollen, og det vil jo være bedst, hvis en amerikansk myndighedsopgave bliver håndteret i USA og ikke i Europa,“ siger Københavns Lufthavns pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.

Nej, nu är du inte påläst alls @Alf . Köpenhamn Kastrup har inte varit intresserade av detta av den enkla anledningen att man inte tror sig kunna skaffa fler passagerare genom pre-clearance. Snarare, som jag skriver ovan, riskerar SAS (med en marknadsandel om 40 % och betydligt högre på USA) att tappa transferpax från hela Norden, Baltikum och Tyskland om detta ska införas. Kastrup har alltså lyssnat på SAS.

Här kan du läsa mer: CPH tøver med 'pre-clearance' til USA - CHECK-IN.dk

Københavns Lufthavn tøver en smule med at byde sig ind til “pre-clearance“.

“Vi har ikke søgt om pre-clerance – endnu. Hvis vores flyselskaber vil have det, og hvis det kan gøres økonomisk rentabelt for dem, er vi naturligvis interesserede. Vores foreløbige analyser viser dog, at det næppe vil skaffe særligt meget mere trafik til USA. Derudover er de amerikanske myndigheder også blevet bedre til at håndtere grænsekontrollen, og det vil jo være bedst, hvis en amerikansk myndighedsopgave bliver håndteret i USA og ikke i Europa,“ siger Københavns Lufthavns pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.

Egentligen bryr jag mej inte om hur SAS tänker med Köpenhamn. När pre clearance införs på Arlanda utgår jag från att SAS använder detta på direktflygningarna från ARN. Då väljer i varje fall jag att utgå från ARN istället för att flyga via CPH.
Jag tror inte på ditt eller SAS antagande om att SAS skulle tappa marknadsandelar på CPH om pre clearance införs.

Jag tror inte på ditt eller SAS antagande om att SAS skulle tappa marknadsandelar på CPH om pre clearance införs.

Den stora frågan här för SAS är ju hur MCT påverkas, speciellt i Köpenhamn men även i de andra flygplatserna. Blir det 1 timme, 1:30, 2, ännu mer? Om Arlanda lyckas hålla det tight så tror jag även SAS kommer att vinna på det, men där kan jag inte påminna mig att jag har sett mer än vaga antydningar till att det inte blir "så mycket" längre MCT.

Egentligen bryr jag mej inte om hur SAS tänker med Köpenhamn. När pre clearance införs på Arlanda utgår jag från att SAS använder detta på direktflygningarna från ARN. Då väljer i varje fall jag att utgå från ARN istället för att flyga via CPH.

Den stora frågan här för SAS är ju hur MCT påverkas, speciellt i Köpenhamn men även i de andra flygplatserna. Blir det 1 timme, 1:30, 2, ännu mer? Om Arlanda lyckas hålla det tight så tror jag även SAS kommer att vinna på det, men där kan jag inte påminna mig att jag har sett mer än vaga antydningar till att det inte blir "så mycket" längre MCT.

Spot on @maswan . @Alf , du lever i en värld där du tror att SAS kan fylla dagliga avgångar till Washington, Boston, Los Angeles, New York, San Francisco, Miami och Chicago enbart med passagerare som är bosatta vid hubben. Det är naturligtvis helt feltänkt och så långt ifrån SAS affärsmodell man bara kan komma.

Ta t.ex. Los Angeles. Avgång från Arlanda 09:55. Hur många flighter tror du hinner landa och genomgå pre-clearance innan avgång? Samma sak med en hel del av trafiken från Kastrup vid lunchtid. Detta innebär att SAS antingen ska erbjuda gratis övernattning eller att man får leva på pax som startar sin resa på Arlanda.

SAS har uppenbarligen själva gjort den enkla analysen.

Kommentar till US preclearance | SAS

Med tanke på de direkt flyg till USA som finns idag från ARN så skulle jag inte ta omvägen till ARN från CPH.
Möjligtvis om Oslo får pre-clearance och om det det blir en direktlinje till Boston så kanske det vore intressant, dock är detta beroende på vilket prissättning det skulle bli.
Beroende på om passkontrollerna fortsätter så tar jag hellre mmx-arn-usa och då blir detta bättre

Nu har jag bara åkt till USA ett fåtal gånger, men har ännu inte upplevt att inträde har tagit lång tid. Det värsta är ju TSA från USA, där har jag varje gång känt hopplösheten lägga sig som en våt filt över det från början goda humöret. Det vore bättre om de kunde på något magiskt vis fixa köerna vid återresan. Kanske bra om man skall vidare med en tight transfer dock...

Tror inte pre-clearance hjälper mig så mycket, förmodligen bara jobbigt om jag måste ta mig till ARN supertidigt :/

Ser pre-clearence som mycket positivt, förutsatt att det fungerar smidigt. Framförallt slipper man osäkerheten om man hinner med sin connection i USA. Famgår tydligt här att det skiljer väldigt mycket i tid(i immigration) från gång till gång, oaktat var i USA man landar.
Sedan tror jag att ARN även ser till andra bolag än SAS, kanske för att SAS alltid prioriterat CPH före ARN/OSL när det gäller long haul. Får se om SAS agerar eller reagerar. DY har i dagsläget direkt LAX, OAK, LAS, JFK, FLL och Puerto Rico från ARN.

• Gilla
Reactions: Alf
En sak man ska komma ihåg, är att även om det tar lite längre tid här på EU-sidan, så blir allt smidigare på US-sidan, så ska man vidare i USA är pre-clearance väldigt trevligt.

Tror inte pre-clearance hjälper mig så mycket, förmodligen bara jobbigt om jag måste ta mig till ARN supertidigt :/
Du har uppenbarligen för lite erfarenhet av immigration i USA och vad pre-clearance kan innebära. Det är verkligen något som kan göra underverk.

Toppen