Senaste nytt

POUG ej längre tillgängligt direkt efter köp

ARN<->LHR är, i princip, omöjligt att hitta i I på fredagar och söndagar sedan årsskiftet. Däremot brukar det finnas massor av platser HEL<->LHR, om man känner för en liten omväg (och (minst) dubbla TP).

Eftersom det inte spelar någon roll när det avser anslutningsflyg till longhaul (bokas i J) så är problemet mindre för utom i de fall man vill ha anslutningsflyget som AA eller CX då dessa verkar vara ganska tight anslutna till tillgängligheten av I på BA-numret.

Gällande AA "I" klass från ARN/GOT kan man boka BA "J" på resor till London:

Alternate Airline (BRITISH AIRWAYS (BA))
31 STONYC 17APR14 AA SEK 9395 IL28SALE STAY-07/3M BK-I
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
IL28SALE 2ND LEVEL BUSINESS ADV. PURCHASE FARES I
IL28SALE BETWEEN AREA 2 AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: BA
IF VIA AA I- FARES
VIA BA J/Y REQUIRED WITHIN UNITED KINGDOM
IF VIA AA I- FARES
VIA BA H REQUIRED FLTS 5900-5979
IF VIA AA I- FARES
VIA BA Y REQUIRED FLTS 6100-6155
IF VIA AA I- FARES
VIA BA Y REQUIRED FLTS 7500-7699
IF VIA AA I- FARES
VIA BA I REQUIRED FLTS 0232-0237
IF VIA AA I- FARES
VIA BA J REQUIRED FLTS 0300-0999

IF VIA AA I- FARES
VIA BA J REQUIRED FLTS 2540-2799

Gällande allmän tillgång, så måste ni komma ihåg att efterfråga/tillgång gäller andra vägen också. Nu som BA har introducerat liknande priser från London kan det vara långt flera som brottas om samma platser. Självklart blir helgen så från London torsdag/fredag och till London på söndagar, men rent allmänt kan det vara så enkelt att flera nu har access till dessa platser.

Gällande AA "I" klass från ARN/GOT kan man boka BA "J" på resor till London

Jo jag är medveten om det. Men tyvärr verkar AAs hemsida inte alltid vara lika välbevandrad i detta ämne utan man riskerar att få onödigt långa anslutningstider. Bokar man via telefon fungerar det.
fcx: Jag antar att du syftar på att man skall köpa separata biljetter ARN-HEL-ARN och HEL-LHR-HEL eftersom routingen på BAs I-klass enbart tillåter direktflyg?

Jo jag är medveten om det. Men tyvärr verkar AAs hemsida inte alltid vara lika välbevandrad i detta ämne utan man riskerar att få onödigt långa anslutningstider. Bokar man via telefon fungerar det.
fcx: Jag antar att du syftar på att man skall köpa separata biljetter ARN-HEL-ARN och HEL-LHR-HEL eftersom routingen på BAs I-klass enbart tillåter direktflyg?

Helt korrekt tolkat. AY kostar typ gratis den sträckan (går även att ta BMA). Till sommaren kan du då ta ett bastubad i loungen på HEL medan du väntar :)

Fast jag tyckte det såg ut som att HEL-LHR var betydligt dyrare när jag tittade häromdagen, fast jag kanske bara såg fel?

Nu kanske jag är trög, men om man ska en bokad I-klass (billigast möjlig) så kostar den 1470SEK+skatt från Stockholm och 2577SEK+skatt från Helsingfors

Visst man kan trixa lite och hoppas på PUOG från billigaste ekonomiklassbiljetten samt lägga till sträckan Stockholm-Helsingfors, men det kommer inte bli billigare än R-klass från Stockholm i synnerhet inte om man faktiskt vill få någon användbar tid i London.

Men som MR/TP-run finns det kanske bra kombinationer ;)

Vitsen med Helsingfors är ju att man får 80TP/sträcka. Men eftersom priset går upp rätt rejält så är det lite tveksamt om det är värt det bara som en MR.

ARN-LCY med flighten som går 1320. Är det värt att uppgradera för 700SEK? Är det afternoon Tea?

Kanske en no brainer? Får man lounge access på dessa?

Om du behöver TP är det en no-brainer. Annars är det väl tveksamt. Du får loungeaccess på ARN när du flyger CE.

Jag gjorde så att jag slog till... MEN! Jag gjorde bort mig totalt! Det är två anledningar till att jag gör flygningen.

1. Hålla liv i AA poängen
2. Flyga till LCY

Efter uppgraderingen så bokades biljetten i U. Dvs inga poäng till AA (inte till BA heller om jag läst rätt) :(.

Så nu har jag köpt trambiljetter för att hålla poängen levande och jag får ta att kreditera en hyrbil till AA för att gardera mig mot att det dröjer med trampoängen.

Men nu får jag iallafall business till LCY. Ursprungsbiljetten kostade 389:-.

Toppen