Conrad Hong Kong rum under loungen
Visa bifogad bild 161427
En bild som väcker minnen ...
Den ljusa (inte mörka) byggnaden vid vattnet längst till höger i bilden är ett lägenhetshotell som heter Harbourfront Horizon. Det är en cirka 22-23 våningar hög byggnad, E-formad med ryggen vänd norrut. Jag har bott i det mittre tvärbenet, 3-rumslägenhet (two bedroom apartment), 21 våningen, med fönstren vända just mot ditt hotell. Troligen ser man "mitt" vardagsrum, men upplösningen är för dålig för att klart se. Jag såg i alla fall Bank of Chinas HK-kontor från mina fönster (byggnaden med två insektsliknande spröt, som ligger i Central).
På gården mellan det mittre tvärbenet och det västra tvärbenet (vänstra ur din synvinkel) finns en stor swimmingpool där jag brukade simma rätt mycket på sommarhalvåret, både i solsken och i spöregn. På vintern var poolen stängd. På den andra gården fanns taxiangöring, och hotellbuss, som gick till Hankow Road (i Tsim Sha Tsui). På 5 minuters promenadavstånd fanns färjeterminalen för färjan till North Point på HK-halvön. Vid North Point ferry station finns en seafood market. Hustrun brukade ta färjan dit (cirka 5 HKD), köpa färsk seafood och sedan ta färjan hem och laga mat. Vid färjeterminalen på Kowloon sidan fanns en ganska "sunkig" bar av västerländskt stuk, där en del av lokalbefolkning (plus jag själv) drack öl, rödvin och käkade vårrullar och andra snacks (lite okinesisk stil).
Gick man rakt norrut från Harbourfront Horizon kom man efter 500m till Hung Hom station, med pendeltåg och fjärrtåg till Kina (fjärrtågen numera nedlagda då trafiken flyttats till Kowloon West station).
Harbourfront Horizon hyr numera ut en del av 3rums-bostäderna som hotellrum. Hustrun min har föreslagit att vi borde hyra en lägenhet någon månad för att återuppleva det lokala livet. Jag känner faktiskt för att göra det också.