Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här - 2025

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Kenya Airways
Kabinklass: Business (eco på korta benen)
Avreseort: LLA
Destination: MRU
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur
Antal poäng (per person): 82 500p (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3 215 SEK inkl ombokningsavgifter
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): dec 2025, hemresa jan 2026
Bokad: Utresa bokad i fredags, hemresa tillagd idag
Hur hittades tillgänglighet: sas awardsök
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Tappade räkningen

LLA-ARN-CDG, SAS A320neo ekonomi
CDG-NBO, Kenya Airways B787-8 business
NBO-MRU, Kenya Airways E190 business
----------------------------------------------------------------------
MRU-NBO-CDG, Kenya Airways B787-8 business

Kul att hitta business till MRU över jul och nyår, vilket var mer eller mindre omöjligt med Star Alliance! Blir detta istället för Thailand som planerades från början. Var på Mauritius över nyår 21-22, blir kul att resa dit igen.

Bonusprogram: Hilton Honors
Hotell: Waldorf Astoria Maldives Ithaafushi
Antal nätter: 7
Antal poäng: 900.000p (inkl 5th night free)
Antal resenärer: 2 +1 barn
När (avresans tidpunkt): December 2025
Bokad: Januari 2025

Idag släpptes släpptes award-nätterna för större delen av december 2025 och början av januari 2026 för WA Maldiverna. Högg direkt (hade bara poäng till 7 nätter, men för att inte plånkan ska implodera så är nog 7 nätter lagom).

Skärmbild 2025-01-29 122704.png

Revansch för den förra resan som blev inställd:
https://www.businessclass.com/forum...ODE2NDg0OS4wLjAuMTc2MDQ1NTc1Mg..#post-1100962

Glömt att posta denna:
Hotell: Hilton Cancun, an All-Inclusive Resort
Antal poäng: 600.000p (inkl 5th night free) x 2
Antal resenärer: 2 vuxna +1 barn (rum 1) och 2 vunxa (rum 2)
När (avresans tidpunkt): Februari 2025
Bokad: December 2025

Svärföräldrarna i Kanada ville ha lite sol och värme nu i februari. Blir perfekt med AI och 8 månaders infant. Första gången Mexico för mig.

Hotell: Waldorf Astoria Maldives Ithaafushi
Antal poäng: 900.000p (inkl 5th night free)
Antal resenärer: 2 +1 barn
När (avresans tidpunkt): December 2025

Idag släpptes släpptes award-nätterna för större delen av december 2025 och början av januari 2026 för WA Maldiverna. Högg direkt (hade bara poäng till 7 nätter, men för att inte plånkan ska implodera så är nog 7 nätter lagom).

Visa bifogad bild 162232

Revansch för den förra resan som blev inställd:
https://www.businessclass.com/forum...ODE2NDg0OS4wLjAuMTc2MDQ1NTc1Mg..#post-1100962

Glömt att posta denna:
Hotell: Hilton Cancun, an All-Inclusive Resort
Antal poäng: 600.000p (inkl 5th night free) x 2
Antal resenärer: 2 vuxna +1 barn (rum 1) och 2 vunxa (rum 2)
När (avresans tidpunkt): Februari 2025
Bokad: December 2025

Svärföräldrarna i Kanada ville ha lite sol och värme nu i februari. Blir perfekt med AI och 8 månaders infant. Första gången Mexico för mig.
Då kanske vi ses på flygplatsen i december :)

Flygbolag: Air France
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH
Destination: LIM
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 49 500p (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1 716 SEK inkl ombokningsavgifter
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2025
Bokad: 30 Jan 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Flygbolag: KLM, Virgin
Avreseort: GOT
Destination: BGI
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng: (147.5k+2-4-1 voucher) x 2
Skatter&avgifter (per person): ca 3500kr/pp+180kr ombokningsavgift
Antal resenärer: 4
Bokad: Jan 2025
Hur hittades tillgänglighet: sas.se / AwardFares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Hållit koll på BGI ett tag och det släpptes 4+ platser på flera dagar, svärföräldrarna ska med denna gång. Bokade denna medan vi var i Maldiverna, måste ju alltid ha någon resa att se fram emot!
Förhoppningsvis byter inte Virgin planen men inte mycket att göra åt. Blir att testa i frukost på Club House samt 350-1000 och a330-900neo.

GOT-AMS - KLM biz
AMS-LHR - KLM biz
LHR-BGI - VS a350-1000 biz
BGI-LHR - VS a330-900neo biz
LHR-AMS - KLM biz
AMS-GOT - KLM biz

En kompis och jag åkte till Galapagos i business i september för två år sedan. Resan blev väldigt lyckad så vi tänkte fortsätta med ö-spåret varför vi denna gång provar Madagaskar. Var först inne på Seychellerna men fem olika agenter lyckades inte boka connecting flights i ekonomi så jag gav upp och blickade istället söderut varvid idén om Madagaskar dök upp.

Resan var oväntat enkel att knyta ihop (via telefon). Inget knussel om married segments eller liknande.

Vi får en hel dag i Nairobi på utresan, då tänkte vi åka på safari (en dröm för min kompis, jag har redan varit på det men åker gärna igen).

Vi spenderar två nätter på Madagaskar (Radisson blu) och en natt i Nairobi på vägen hem. Allt detta för bara tre semesterdagar!

Bonusprogram: SAS EuroBonus.
Flygbolag: SAS, KLM & Kenya Airways
Kabinklass: Business/SAS Plus
Avreseort: Stockholm
Destination: Antananarivo, Madagaskar
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 82 500 (med voucher)
Skatter&avgifter (per person): 2857 kr
När (avresans tidpunkt): September 2025
Hur hittades tillgänglighet: sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, till punkt och pricka
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Arn-Ams SAS Plus
Ams-Lhr KLM Business
Lhr-Nbo Kenya Airways Business
Nbo-Tnr Kenya Airways Business

Tnr-Nbo Kenya Airways Business
Nbo-Lhr Kenya Airways Business
Lhr-Cph SAS Plus
Cph-Arn SAS Plus

Screenshot_20250131_084538_Gallery.jpg

Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: SAS, Virgin
Kabinklass: Plus/Go + Upper Class
Avreseort: CPH
Destination: LAX
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 65000 (+en 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2711 SEK
När (avresans tidpunkt): September-2025
Bokad: Februari-2025
Hur hittades tillgänglighet: sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Definitivt inte
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 7st

CPH-LHR | SAS Plus
LHR-LAX | Virgin Upper Class A350-1000

LAX-LHR | Virgin Upper Class A350-1000
LHR-CPH | SAS Go

Det krävdes 7 samtal för att få till feeders från Köpenhamn. Plus på utresa och Go på hemresa.

Med tanke på de kommande ändringarna till SAS-AMEX-kort och det faktum att tillgängligheten för partner awards via EB blir sämre och sämre gör att jag ska försöka bli av med samtliga av mina EB-poäng under våren, på ett eller annat sätt.

map.png

Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: Air France, SAS
Avreseort: ARN
Destination: SXM / FDF
Enkelresa eller Tur&retur: ToR - Open Jaw
Antal poäng (per person): 73 750
Skatter&avgifter (per person): 2560 SEK
Bokad: Februari-2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Definitivt inte
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): typ 10?

*Först så har vi utmaningarna med att det finns jättemycket availability åt ena hållet, konstant.
*Sedan har vi utmaningarna med att kundtjänst är så sjukt kassa att de inte kan hitta det jag ser (inte ens de lättaste delarna) - vilket kräver HUACA tills man får rätt person
*Sedan har vi Air France ghost availability som dök upp. Men efter lite hjälp från @Jonas C så lyckades jag hittar riktig tillgång.

Ringde tillbaka till SAS och kom till en R. Lätt den bästa agent jag har haft interaktion med hos SAS. klaff klaff klaff. Allting gick supersmidigt, och han ställde de rätta frågorna för att det skulle gå snabbt. På 9 minuter, inklusive kötid, var resan bokad, betald och biljetterad. Även EB-nummer för alla passagerare inlagda. Kudos!

ARN-CDG - AF - A220-300
CDG-SXM - AF - A330-200
//
FDF-CDG - AF - B777-200ER
CDG-NCE - AF - A320
NCE-ARN - SK - A320neo

Screenshot 2025-02-03 at 12.09.12.png

Last edited:
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: KLM, Kenyan, Garuda
Kabinklass: Business+ett ben i economy
Avreseort: ARN
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 93 750p med amexvoucher
Skatter&avgifter (per person): Just nu 4924 SEK, men ska vara mindre.
När (avresans tidpunkt): 21Dec - 12Jan
Bokad: Online 16 jan samt 20 jan. Biljetterad 29 jan. Feeders biljetterade 4 februari
Hur hittades tillgänglighet: SAS:s hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, med vissa svårigheter
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 16

Varning för lång jävla rant (se antalet HUACA ovan).

Helvete vad det här har varit en jobbig bokning att få igenom. AMEX-supporten är inget vidare. Har verkligen försökt få till en resa över jul och nyår 2025- bokade initialt AMS-CGK T/R med Saudia i ekonomi ut och Garuda i business hem när Garuda släppte biljetter. Några dagar senare dök det upp tillgänglighet på LGW-BKK den 22:e december, så bokade även den online, med tanken att det skulle bli "lätt" att kombinera dessa resor… Har efter det pratat med supporten 16 gånger, och säkert suttit i telefon över fem timmar med SAS. Mina upplevelser innan långresan blev biljetterad i samma PNR inkluderade bland annat:
- "You are flying from Turkey tomorrow, right?"
- "Till och från Brooklyn" (en agent som inte har riktigt visste var BKK ligger)
- Fått ett mail i vilket det står "Hej, Vi bekräftar att din reservation XXXXXX är avbokad." (där XXXXXX var det som faktiskt stod i mailet)

Sen var det här med att lägga till feeder flights. Samma agent som till sist fixade så att första biljetten blev biljetterad, sa att jag kunde lägga till feeder flights först efter den de långa benen var biljetterad och att det då skulle ske en omräkning av skatter och avgifter då (vill ju naturligtvis ha bort APD). Ringde in en kvart efter de ”långa benen” var biljetterade och första agenten kunde inte lägga till feeder flights. Andra agenten sa att det var engelskspråkig support som ”ägde” biljetten och att jag fick ringa in och välja engelska. Tredje agenten försökte, men lyckades inte. Fjärde agenten verkade mer kunnig och la till feeder flights (ARN-AMS-LCY samt AMS-ARN) samt tog mina kortuppgifter. Bad honom att skicka bekräftelse så att allt såg rätt ut, och bokningsklasserna stämde överens. Äntligen tänkte jag – nu har vi en bokning.

Nej då, några extra pengar drogs aldrig från mitt kort och fick aldrig en biljetterad fullständig bokning. Fem dagar senare ringde SAS upp mig, och sa att något hade blivit fel – de hade naturligtvis ingen aning om vad som gjorts och jag fick berätta att jag hade lagt till feeder flights. När de kollade igenom bokningen fanns numera AMS-ARN inte kvar på bokningen och ARN-AMS-LCY var i bokningsklass A (dvs revenue).

Självfallet fanns inte det längre någon tillgänglighet kvar på ARN-AMS-LCY längre… Jag började leta alternativa resor och hittade ARN-AMS-LHR, där ena benet var i business och andra i ekonomi. Agenten hävdade att hon inte fick boka mixade klasser. Jag sade att det får ni visst göra på feeder flights. Hon sa nej. Jag bad henne att kolla med en supervisor. Hon sa att hon redan gjort det. Jag läste upp vad som står på SAS:s egna hemsida och bad henne att läsa där. Hon sa ”nej, jag får inte boka så”. Jag frågade om jag kunde få tala med hennes supervisor, men det var naturligtvis inte möjligt. Jag bad henne att återigen gå in på hemsidan där det explicit står att mixade bokningsklasser är tillåtna på feeder flights, men hon stod på sig med att ”så får jag inte göra”. Jag började bli frustrerad och var irriterad, varpå hon satte sig själv på mute utan att säga något. Efter typ två minuter on mute där det kändes som att hon bara försökte vänta ut så att jag skulle lägga på, sa hon att hon kollar med en supervisor igen. Hon kom tillbaka och hade då fått svar på sin supervisor att det visst var tillgänglighet att göra som jag bett henne. En dag senare och nu är även feeder flights biljetterade.

Nu är det som återstår att faktiskt se vad skatter och avgifter landade på, för föga förvånande fick jag ingen .PDF med Electronic Ticket Itinerary and Receipt i samband med feeders, så som man brukar få. Istället har jag under processen, där de tagit mitt kortnummer otaliga gånger, följande dragningar från mitt kort: 1822*2, 3792*2, refund 3792*2, 2227*2, 172*2, 1750. Får invänta att det förhoppningsvis sker en omräkning och återbetalning innan jag orkar ta tag i den processen. Har fått nog av SAS:s kundtjänst nu ett par dagar.

Bokningen ser i alla fall bra ut! Och just nu ser den ut såhär:

ARN-AMS business
AMS-LHR economy
LGW-NBO business
NBO-BKK business

BKK-CGK business
CGK-AMS business
AMS-ARN business

Agenten hävdade att hon inte fick boka mixade klasser. Jag sade att det får ni visst göra på feeder flights. Hon sa nej. Jag bad henne att kolla med en supervisor. Hon sa att hon redan gjort det. Jag läste upp vad som står på SAS:s egna hemsida och bad henne att läsa där. Hon sa ”nej, jag får inte boka så”. Jag frågade om jag kunde få tala med hennes supervisor, men det var naturligtvis inte möjligt. Jag bad henne att återigen gå in på hemsidan där det explicit står att mixade bokningsklasser är tillåtna på feeder flights, men hon stod på sig med att ”så får jag inte göra”. Jag började bli frustrerad och var irriterad, varpå hon satte sig själv på mute utan att säga något. Efter typ två minuter on mute där det kändes som att hon bara försökte vänta ut så att jag skulle lägga på, sa hon att hon kollar med en supervisor igen. Hon kom tillbaka och hade då fått svar på sin supervisor att det visst var tillgänglighet att göra som jag bett henne. En dag senare och nu är även feeder flights biljetterade.

Hahaha, pratade du med en tjurig 9 åring i trotsåldern? :D

Toppen