Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här - 2024

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Luleå
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 60000 Eurobonuspoäng (FlyPremium)
Skatter&avgifter (per person): 1425 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): September 2024
Bokad: 30 Januari
Hur hittades tillgänglighet: sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Anslutningar till LLA syntes inte online.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Passade på att planera in en 9 nätters resa till Tokyo med omnejd nu när SAS släppte platser till såväl HND som PVG.

Som vanligt svårt utan övernattning (på awards), men denna gång bara på utresan. Valde då att ta denna på CPH och Clarion för 15000 NCC/Strawberry poäng.

LLA-ARN - SAS Plus
ARN-CPH - SAS Plus
CPH-HND - SAS Business A350
HND-CPH - SAS Business A350
CPH-ARN - SAS Plus
ARN-LLA - SAS Plus


8b8c39e5af76970b0529480c6d029d66.jpg
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Brussels Airlines, Air Canada, SAS
Kabinklass: Business, Ekonomi
Avreseort: OSL
Destination: FDF Fort-de-France
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 82500, 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 4825 (inkl. chatflight 2450)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Nov-24
Bokad: Feb-24
Hur hittades tillgänglighet: Chatflights
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: N/A
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A

Suget efter en kryssning har varit stort på senare tid. Hittade en 14 nätters som går i sydöstra Karibien mellan British Virgin Islands i norr, Grenada i söder samt alla öar däremellan :)

Hade varken tid eller tålamod att hitta flygresan själv. Kollade med Chatflight, dom fick ihop en resa med ankomst en dag innan kryssningstart och hemfärd 2 dagar efter avstigning. Nästan perfekt!
Agenten sa att, under två år, så var det första gången hen bokat med bonuspoäng till Fort-de-France :) :cool:

OSL-BRU, SN, A319, Business
BRU-YUL, AC, A330-300, Business
20 timmar i Montreal
YUL-FDF, AC, Economy

18 Dagar på plats varav 15 dagar på MSC VIRTUOSA

FDF-YUL, AC, Economy
23 timmar i Montreal
YUL-MAD, AC, A330-300, Business
MAD-BRU, SN, A319, Business
BRU-OSL, SK, A320n, Economy

map.gif
 

hendberg

Medlem
Det var dags att lufta kontot igen. Såg en HND-CPH som jag snabbt knep och så byggde jag nåt runt den. Ska på japansk yakitori-skola närmsta dagarna i Stockholm och tänkte fånga upp det även i Japan. Planerar in nåt liknande där antingen i Osaka eller Tokyo. Ska för första gången åka Shinkansen vilket är en pojkdröm. Planen är 18 timmar BKK, snabb frukost i Soeul airside samt nån dag i Osaka för att sen ta sig till Tokyo några dagar. Mäktigt bra agent när jag bokade. Hjälpte även att förlänga min frus voucher till sista april utan att hon var med i samtalet. Mycket bra service. Av mina 20-30 samtal/bokningar har jag aldrig blivit besviken under åren. Fattar inte varför skatten blev så sjukt låg givet routingen... Rekord för mig.


Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai, Asiana, SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: KIX/HND Open Jaw
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 82500, 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 982 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars-24
Bokad: Jan-24
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Japp
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Nope

Skärmavbild 2024-01-29 kl. 16.11.01.png
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa
Kabinklass: First, Ekonomi
Avreseort: SFO
Destination: ARN
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 52.500 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1.120
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 1 januari (!!!!!)
Bokad: 4 januari
Hur hittades tillgänglighet: seats.aero / Aeroplan
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, utan problem!
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

Nu blir det mitt andra inlägg! Haha
Med lite repetition, men den här tråden har hjälpt mig så mycket under åren så jag måste berätta bokningsprocess här också.
Jag har kanske gjort första bokning på telefon av året, inser jag nu… (sorry att berättelsen kommer med en månads försening…)

Vi åkte till Vancouver senaste jullovet, på en *A bonusbiljet. Jag lyckades inte att fixa YVR-SFO med poäng, så det blev en revenue biljet super flexibel i fall jag hittade en bonusbiljet innan utresan (som hände inte).
Under flera månader hade jag haft koll på seats.aero first class tool för att förstå hur såg tillgänglighet ut. Den första tanken var att fixa FRA-EZE på biljett jag har till sommarsemester, men senaste veckor insåg jag att det var risky med datumet pga kommande Skyteam-bytet.
Och under mellandagarna insåg jag att det faktiskt fanns en chans att få biljetter på datumet som jag skulle redan flygga!

Så då blev det: med en flexibelt revenue biljett kunde jag ändra YVR-SFO till datumet jag fångade O-klass SFO-FRA (4 januari). Jag ringde SAS kl. 9 1 januari (!!!!!) – midnatt för mig i Vancouver – gjorde en HUACA efter en agent som jag tror inte ens fattade att first class fanns och fick en EXTREM kompetent agent som fixade allt under 5 minuter (och även skickade request att förlänga en utgången voucher!). Det blev en ny biljett såklart, för jag kunde inte ändra den jag hade åkte till Vancouver med, men sååååå värt 105.000 poäng och en 2-4-1 till (inte den utgången, fyi).

Lite synd att det bara fanns economy FRA-ARN om man ville ha lite extra tid på FCT, men you win some, you lose some. Vi fick åka Porsche till flygplanet ändå! =)

SFO-FRA, Lufthansa First B747-8
FRA-ARN, SAS Go

Lite mer info om själva upplevelsen här: https://www.businessclass.com/forum...-first-med-eurobonus-poäng.36155/post-1065938
 

taxvalp

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai Airways
Kabinklass: Business
Avreseort: Bangkok
Destination: Sydney
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 65000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1528 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juni 2024
Bokad: Februari
Hur hittades tillgänglighet: sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

Sommarresan börjar att ta form. Tajt med förbindelser till Australien, resan till BKK fixar vi senare med Oneworld. Har spanat på mängder av förbindelser och häromveckan dök det upp fin tillgänglighet med JAL direkt från Osaka till Sydney men någon sådan flight verkar inte existera längre och biljetterna är borta. Annars är alternativen lite udda rutter med Qatar Airways som är sällsynt dåligt värde med Finnairpoäng som jag har.
 

MLG55

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish
Kabinklass: Business
Avreseort: GOT
Destination: CEB
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 105000, 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2126
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Januari-25
Bokad: 6:e Feb-24
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares, SAS Online
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Då jag såg någon skriva om en resa till Cebu Philipinerna så kollade jag awardfares till CEB och det finns 4 platser varje dag med turkish.
Inga konstigheter att boka Online på SAS hemsida. Nu får man hålla tummarna att inte turkish börjar krångla och att SAS håller vad de lovar.

1707230045274.png
 
Det dök upp lite business class med Thai på utresan, fick inte till så jättebra connection från GOT-ARN, men det kanske kommer bättre längre fram.


Utresa i Juli 2024

GOT-BRU Brussels Airlines Business class
BRU-ARN Brussels Airlines Business class
ARN-BKK Thai Airways Business class

Hemresan ligger kvar som economy.

BKK-FRA Thai Airways Economy
FRA-GOT Lufthansa Economy


Har tappat kollen på taxes vid det här laget. Det här var nog 3dje om-bokningen.

Poängen som drogs var 127500 med 2F1.


Hittade en bra hemresa med Thai och Lufthansa. Agenten kunde boka vad jag såg.

BKK-FRA Thai Airways Business
FRA-GOT Lufthansa Business


Hittade en bra resa för frugan och dottern. Om jag lyckas hitta en bra hemresa till dom också så kan jag avboka deras revenue biljetter.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa/THAI
Kabinklass: Business
Avreseort: Göteborg
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Enkelresa ( skall ändras till tur&retur längre fram )
Antal poäng (per person): 49.500 med Amex 2-1
Skatter&avgifter (per person): SEK 1410
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): juni 2024
Bokad: 8 januari
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks/SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Fick ringa in, då hela resan inte syntes hos SAS. Fick en HUCA, när koden skulle skickas via SMS, så kopplade samtalet ner. Fick hjälp ganska fort av nästa agent när jag ringde upp. Han kunde boka det jag ville och ställa ut biljetterna direkt.

GOT-FRA LH A320N
FRA-BKK TG B777-300E


Efter att jag hade bokat min hemresa så såg jag att det fanns nya business platser på samma flyg. Så jag provade att boka dom till min fru och dotter.
Gick inte bra att boka, kunde bara boka BBK-FRA, men inte FRA-GOT. Provade att ringa in några dagar senare, gick fortfarande inte att boka.

Slutade med att jag försökte boka en annan rut på annat datum, men såg då medans agenten grejade med reservationen, och platserna, BBK-FRA gick tillbaka.
( Jag hade kunnat provat att ta bort det benet från bokningen, men ville inte göra det om jag inte kunde hitta en annan rut, inte säkert att platserna går tillbaka. )
Bad agenten, att stoppa bokningen av den nya rutten, och prova att boka BBK-FRA_GOT. Nu gick det fint att boka hela hemresan.

Så nu har hela familjen, 4 st, samma rutt hem, samma flyg.

BKK-FRA Thai Airways Business
FRA-GOT Lufthansa Business

Om inget oförutsett händer, så kan jag boka av frugan revenue biljett och få pengar tillbaka. Håller på den så länge som möjligt.
 

Rickard_O

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai Airways, Asiana, LOT, SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Tur/retur
Antal poäng (per person): 82500 inkl 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1247:- + 150:- ombokningsavgift
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Feb
Bokad: Jan
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Nja, bara ett par samtal för att tjata på dom angående biljettering som tog totalt 48h

Rolig hemresa, sambon tycker inte den är lika rolig :D
Men hon gick med på det då vi får ytterligare 2 dagar semester och kan komma hem precis innan vi börjar jobba igen än att ha massa dödtid på en helg när man lika gärna kan vara på en rolig plats!

Blir en övernattning i Warszawa på hemvägen.

Vid bokningstillfället kunde jag inte boka dom hemresor jag vill utan va tvungen att åka via Vilnius.
Hade först spanat in hemresa i economy på söndagskvällen men den va borta, sen när jag väl skulle boka fanns det resor via Wien både med LOT och Austrian runt samma klockslag men 'computer says no' enligt killen på andra sidan.

Det som gick att lösa va att flyga LOT till Vilnius och sen SAS hem, vill ha sovmorgon och flight kl 12:00 till Vilnius är helt ok, men hade hellre tagit kl 15:00 via Wien

ARN-BKK - Thai Airways - A350-900 - Business

BKK-CGK - Thai Airways - B777-200 - Business
CGK-ICN - Asiana - A350-900 - Business
ICN-WAW - LOT - B787-9 - Business
WAW-VNO - LOT - E195 - Business
VNO-ARN - SAS - CRJ900 - "Business"

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai Airways, EVA Air och Brussels Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Tur/retur
Antal poäng (per person): 82500 inkl 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1247:- + 150:- ombokningsavgift + 150:- ombokningsavgift + 568:- i nya skatter
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Feb
Bokad: Feb
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Pga nya omständigheter så bokade jag av sambon som måste stanna hemma, beslut togs igår hittade en ny flight hem BKK-CPH med Thai så jag skulle komma hem 4 dagar tidigare än planerat.
Den flighten försvann under kvällen, så inatt lyckades jag hitta en ny flight via Seoul-Frankfurt-Stockholm som skulle vara perfekt då jag skulle vara hemma en vecka tidigare än ursprungliga bokningen.
När jag sen vaknade imorse vid 11 fanns där inga platser kvar i business mellan BKK-ICN otroligt nog...

Skam den som ger sig, upp på hästen och va kreativ!
Lyckades hitta ännu bättre grejer och jag är riktigt nöjd med bolag men rutt är inte optimal i hänsyn till ett morgonflyg från Taipei jag är orolig för att lyckas komma upp på morgonen för att hinna med :D
Rutten i sig är optimal med 5 teoretiska ben, 6 st om man räknar i praktiken pga det tekniska stoppet i Bangkok.
Blir en ordentlig backtrack denna rutt när man räknar in de tekniska stoppet :cool:

ARN-BKK - Thai Airways - A350-900 - Business

BKK-HKG - Thai Airways - A350-900 - Business
HKG-TPE - EVA Air - B787-9 - Business
TPE-LHR - EVA Air - B777-300ER - Business (Technical stop BKK 1h20min)
LHR-BRU - Brussels Airlines - A320 - Business
BRU-LHR - Brussels Airlines - A319 - Business

Inte ofta man lyckas få med samma flygplats två gånger i samma sträcka :D
Känns nästan lite surt att åka på backtrackingen, men fanns ingen biljett BKK-LHR direkt med EVA tyvärr.
Mest surt för att flighten från TPE till BKK/LHR avgår 08:40 på morgonen då jag inte är en morgonmänniska.

EDIT: Just det, jag frågade tjejen som bokade hur lång deadline hon skulle sätta innan biljetteringen behövde vara klar, hon sa "Jag ringer dom direkt och pushar"
8 minuter efter vi hade avslutat samtalet så låg dom nya biljetterna i inkorgen!
Riktigt bra tjej på andra linjen som fixade, tack SAS!
 

Fredah

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish & Ethiopian
Kabinklass: Business (1 ben Ekonomi)
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Mahe Island, Seychellerna
Enkelresa eller Tur&retur: 2 x Enkel
Antal poäng (per person): 73 500 inkl 3st 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): Utresa: 75€/75€/29€ +71,85€/71,85€/117,85€ +21€/21€/21€ (två ombokningar)
Skatter&avgifter (per person): Hemresa: 1068SEK/1068SEK/544SEK (2 680 SEK, varav 3x450SEK bokningsavgift!?)
Antal resenärer: 2 vuxna 1 barn
När (avresans tidpunkt): Över Nyår
Bokad: Feb
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 5 (1 dropped call)

Då har jag äntligen fått ihop en resa vilket när den beskrivs här känns lite amatörmässig men jag skyller på otur..

Först försökte jag boka en resa till Manilla men när jag ringde in så fick jag bara olika varianter på "waitlist" eller "spöktillgänglighet" trots att resan kunde ses på sas.se. När jag då letade alternativa nyårsresor så dök det upp en resa med tre platser till Seychellerna som dessutom gick att boka online, jag skyndade mig in och bokade via mobilen, i all hast hamnade jag på flysas.com och biljetten ställdes därför ut i Euro. 179 Euro för en enkel kändes ändå okej, ville inte riskera att platserna skulle försvinna om jag började om processen så jag bokade.

Något stressad över att inte ha en hemresa så ringde jag några dagar senare in och la till SEZ-IST-DXB med tanken att det borde gå att antingen hitta resor hem från Dubai eller möjligen kunna bryta upp married segment längre fram. Detta verkar svårt att få till, omöjligt?

Så idag såg jag tillgänglighet på SEZ-ADD och ADD-IST-CPH har funnits sedan länge så då ringde jag in och bokade.
Men enligt agenten så tillåter inte TK att IST-SEZ & ADD-IST-CPH är på samma bokning, något om fare rules?
Så jag gav upp och gjorde om till två enkelbiljetter.

CPH (Copenhagen)FRA (Frankfurt)Airbus A321-100/200Business
FRA (Frankfurt)IST (Istanbul)Airbus A321-100/200Business
IST (Istanbul)SEZ (Mahe Island)Airbus A330-300Business
SEZ (Mahe Island)ADD (Addis Ababa)Boeing 737 MAX 8 (7M8)Ekonomi
ADD (Addis Ababa)IST (Istanbul)Airbus A321neo (32Q)Business
IST (Istanbul)CPH (Copenhagen)Boeing 737-900 (winglets)Business
 
Toppen