Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här - 2023

Status
Stängd för vidare inlägg.

J1981

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SQ, SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: KIX
Destination: ARN
Enkelresa eller Tur&retur: retur
Antal poäng (per person): 99k
Skatter&avgifter (per person): ca 1200 inkl ändring 150kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2023
Bokad: Feb 2023
Hur hittades tillgänglighet: , Awardfares, SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

Kix-sin-lhr fanns på sas hemsida samt lhr-arn.
Kundtjänst kunde ej se hitta plats på sin-lhr. Orkade inte med huaca då jag hade lite bråttom så bokade kix-sin-lhr på hemsidan, ringde in o la till lhr-arn och tog 150kr ombokningsavgift.

KIX-SIN, SQ "flygplan" Business
SIN-LHR, SQ A380-800 Business
LHR-ARN, SAS A320neo Plus
 

intuition

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SK, SQ
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH
Destination: MEL
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 137 500, med Amex 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 1 440 kr (snitt)
Antal resenärer: 2 (1 vuxen, 1 barn)
När (avresans tidpunkt): December 2023
Bokad: Feb 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Populär destination och populär säsong. Och trots ny tillgänglighet var det inte helt enkelt. 2 dagar med frenetiskt sökande. Dels är jag väl rookie på Star-alliance awards, vilka rutter och regler som gäller, dels har jag väl inte rätt verktyg. Pallar inte att sitta med olika tjänster och lägga in bevakningar, boka på chans och ringa och ändra när något ben dyker upp.

Har sökt en del och känt att tillgången just till Singapore minskat dag för dag, så det är inte utan man känt viss stress av att "alla" här redan är bokade. Plus att jag inte hade poäng för hela resan, utan utgick från att jag skulle behöva boka delar av den med Eurobonus och delar som revenue eller med annat program. Men i går trillade det in lite poäng och plöstligt hade jag tillräckligt för en Europa-Stillahavsområdet.

Så när jag nu på morgonen körde igenom olika segment ben för ben på sas.se och skrev ner alla datum och tider på papper så hittade jag till sist en rutt som skulle fungera. Lite puls på det!

Ringde. Mindre än 2 minuters väntetid. Sked-matade agenten flygen och alla jag ville ha gick igenom, utom ett där det var mer än 24h layover. Som tur var hade jag alternativ där, med en lite mindre attraktiv avgång mitt i natten.

10 minuter för att gå igenom flygen med agenten och ytterligare några minuter med administration att få in passagerare, poäng och betalning. Biljetten utsälld och mailad under samtalet. Tummen upp för SAS idag!

Kvar på Eurobonuskontot efter bokningen: 107 poäng!


CPH-OSL SK "Business" CRJ900
OSL-MAN SK Economy A320
MAN-SIN SQ Business A359
SIN-MEL SQ Business B773

MEL-SIN SQ Business A359
SIN-CPH SQ Business A359
 

oneM

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: TAP, ANA
Kabinklass: Business, First
Avreseort: AGP
Destination: HND
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 67.500 Poäng (Med Voucher)
Skatter&avgifter (per person): 958kr + ändring 150kr (Väldigt billigt för att vara london?
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Feb 2024
Bokad: Feb 2023
Hur hittades tillgänglighet: Aeroplan, Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 2

Helt plötsligt dök det upp 2 platser i First LHR-HND med ANA klockan 03:30 inatt, som jag har letat!

När jag ringde in kl 10:00 kunde agenten endast se 1 plats (och just under en 15min period visade Aeroplan endast 1 plats också) tackade för det och la på, någon minut senare visade Aeroplan 2 platser igen och jag ringde in på nytt fick en agent som verkade relativt ny på jobbet men hon såg 2 platser direkt och kunde boka dom utan några konstigheter, hon kunde inte räkna ut skatterna eller biljettera men tog ca 45 min så hade SAS löst det!

AGP-LIS: TP1137 - EMBRAER EMB 190 - Busniess Class
LIS-LHR: TP1358 - Airbus A320neo - Busniess Class
LHR-HND: NH212 - Boeing 777-300ER - First Class
Blir att lägga tll en hemresa om ca en månad, man kan ju alltid önska att Singapore öppnar upp lite awards i First :D:cool::p
 

Jonas C

Medlem
Bonusprogram: SAS EuroBonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines
Kabinklass: Plus, Business
Avreseort: Stockholm Arlanda
Destination: Colombo, Sri Lanka med hemresa från Malé, Maldiverna
Enkelresa eller Tur&retur: Open-jaw
Antal poäng (per person): 70.000 Amex 2for1
Skatter&avgifter (per person): 3031 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober 2023
Bokad: Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks, SAS Star Alliance verktyg.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Njae.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 31 samtal tog det innan bokningen var klar.

Kunde inte hålla mig från att tömma EuroBonuskontot efter att nyheten släpptes om att Singapore Airlines åter igen är bokningsbart med SAS EuroBonuspoäng. Tillgängligheten som gick från att vara vidöppen till helt barskrapad på bara två dagar skapade ett starkt FOMO att tömma kontot.

En sweet-spot som numera har återuppstått är Sri Lanka och Maldiverna via Singapore för endast 140.000 poäng i business class. Dessa resmål är vanligtvis svåra att nå med Star Alliance direkt från Europa och då jag vägrar resa via Indien så får man en maximerad resa på köpet. Det fattades lite poäng på mitt konto och det tog emot att köpa till poängen för drygt 8000 SEK, men i slutändan är det en relativt liten kostnad när man jämför mot vad en biljett kostar att boka för cash, samt att andra bonusprogram debiterar minst lika mycket per person endast i skatter och avgifter.

Ursprungliga planen var att flyga via London och Singapore bägge vägar, men platserna på A380-flygningarna hann antingen bli uppbokade eller så kunde segmenten inte säljas in på samma resa då Singapore Airlines har börjat blockera segment. Att t.ex hitta LHR-SIN och SIN-CMB som två separata segment betyder inte nödvändigtvis att flygningarna går att sälja in i kombination med varandra. Detta gällde även på returen då flygningarna från Malé inte ville kombineras i business med någon anslutning från Europa utan att systemet sade ifrån.

Det tog 31 samtal innan bokningen blev klar. Och rutten blev som följande:

Utresa:

Stockholm – Manchester SAS Plus A320neo
Manchester – Singapore SQ Business på A350 (meh)

Heldag i Singapore från tidig morgon till sen kväll

Singapore – Colombo SQ Business på B787-10

Hemresa

Malé – Singapore SQ Business A350 i regional configuration
Singapore – London SQ Business A380 med nya stolen
London – Stockholm SAS Plus A320neo

Planen är att spendera 8 nätter på Sri Lanka och 5 nätter på Maldiverna.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Dawes

Medlem
Bonusprogram: SAS EuroBonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines
Kabinklass: Plus, Business
Avreseort: Stockholm Arlanda
Destination: Colombo, Sri Lanka med hemresa från Malé, Maldiverna
Enkelresa eller Tur&retur: Open-jaw
Antal poäng (per person): 70.000 Amex 2for1
Skatter&avgifter (per person): 3031 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober 2023
Bokad: Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks, SAS Star Alliance verktyg.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Njae.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 31 samtal tog det innan bokningen var klar.

Kunde inte hålla mig från att tömma EuroBonuskontot efter att nyheten släpptes om att Singapore Airlines åter igen är bokningsbart med SAS EuroBonuspoäng. Tillgängligheten som gick från att vara vidöppen till helt barskrapad på bara två dagar skapade ett starkt FOMO att tömma kontot.

En sweet-spot som numera har återuppstått är Sri Lanka och Maldiverna via Singapore för endast 140.000 poäng i business class. Dessa resmål är vanligtvis svåra att nå med Star Alliance direkt från Europa och då jag vägrar resa via Indien så får man en maximerad resa på köpet. Det fattades lite poäng på mitt konto och det tog emot att köpa till poängen för drygt 8000 SEK, men i slutändan är det en relativt liten kostnad när man jämför mot vad en biljett kostar att boka för cash, samt att andra bonusprogram debiterar minst lika mycket per person endast i skatter och avgifter.

Ursprungliga planen var att flyga via London och Singapore bägge vägar, men platserna på A380-flygningarna hann antingen bli uppbokade eller så kunde segmenten inte säljas in på samma resa då Singapore Airlines har börjat blockera segment. Att t.ex hitta LHR-SIN och SIN-CMB som två separata segment betyder inte nödvändigtvis att flygningarna går att sälja in i kombination med varandra. Detta gällde även på returen då flygningarna från Malé inte ville kombineras i business med någon anslutning från Europa utan att systemet sade ifrån.

Det tog 31 samtal innan bokningen blev klar. Och rutten blev som följande:

Utresa:

Stockholm – Manchester SAS Plus A320neo
Manchester – Singapore SQ Business på A350 (meh)

Heldag i Singapore från tidig morgon till sen kväll

Singapore – Colombo SQ Business på B787-10

Hemresa

Malé – Singapore SQ Business A350 i regional configuration
Singapore – London SQ Business A380 med nya stolen
London – Stockholm SAS Plus A320neo

Planen är att spendera 8 nätter på Sri Lanka och 5 nätter på Maldiverna.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
31 samtal? Får man undra vad som var problemet eller kanske vad du visste men inte agenten?
 

Rickard_O

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Austrian, Lufthansa, Turkish, Eva Air,
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 82500 inkl. 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2962:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juli 2023
Bokad: November 2022
Hur hittades tillgänglighet: Blandning av SAS online och Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Mycket hörsam agent som gjorde bokningen, gjorde exakt som jag bad henne göra och allt gick som en dans!


Flighter:
ARN-VIE - Austrian Airlines - Airbus A320-100/200 - Business
VIE-FRA - Lufthansa - A321-100/200 - Business
FRA-NUE - Lufthansa - EMB 190 / EMB 195 - Business
NUE-IST - Turkish Airlines - A321-100/200 - Business
IST-BKK - Turkish Airlines - A330-300 - Business

BKK-AMS - Eva Air - 777-300ER - Business
AMS-VIE - Austrian Airlines - A320neo - Business
VIE-ARN - Austrian Airlines - A320-100/200 - Business

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Singapore Air, Austrian, Eva Air
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: SIN
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 105000 inkl. 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2319:- + 150:- ombokningsavgift
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juli 2023
Bokad: Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet: Blandning av SAS online och Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0



Flighter:
ARN-LHR - SAS - Airbus A320NEO - "Business"
LHR-SIN - Singapore Air - A380 - Business

SIN-BKK - Singapore AIR - A350 - Business
BKK-AMS - Eva Air - 777-300ER - Business
AMS-VIE - Austrian Airlines - A320neo - Business
VIE-ARN - Austrian Airlines - A320-100/200 - Business

Nu när Singapore äntligen släpptes upp va det skönt att lyckas boka om den värdelösa utresan till Bangkok som vi hade från början, insåg också att det fanns ett värde att ha Singapore som resmål även fast det är dyrare poängmässigt då vi ändå hade tänkt besöka Singapore under vår månadslånga resa till Sydostasien, kommer ju slippa köpa minst en flight iaf och vi slipper spendera mer tid i Bangkok än vi vill då vi besökt staden tillräckligt senaste tiden!
Behöll hemresan men la till ett ben från Singapore till Bangkok då jag hemskt gärna vill testa Eva :)
Har inget emot en natt i Amsterdam på vägen hem, får bli en partynatt i redlight för att ställa tillbaks den biologiska klockan!
 

Glenn E

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Singapore Air, Turkish Airlines
Kabinklass: 5xBusiness, 2x Ekonomi
Avreseort: GOT
Destination: Kuala Lumpur (KUL)
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 105000 inkl. 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2429:- inkl bokningsavgift
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Mars 2023
Bokad: Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS online och bokningsagenten för IST-SIN med SQ
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

GOT - MUC Lufthansa Business A320 Sharklets
MUC - LHR - Lufthansa Business A320 NEO
// övernattning. //
LHR - SIN - Singapore Airlines Business (A380-800)
SIN - KUL - Singapore Airlines Ekonomi B737-8 MAX
KUL - SIN - Singapore Airlines Ekonomi B737-800 NG
SIN - IST - Singapore Airlines Business A350-900
IST - GOT Turkish Airlines Business A321

Det finns mycket Singapore Airlines business awards tillgängliga från Europa just nu.
Långa layovers i Singapore x2 samt Istanbul men båda har ju bra lounger

1676715271349.gif
 

LAU23

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, ANA, SQ, Eva Air, Austrian
Kabinklass: Plus, First, Business
Avreseort: CPH
Destination: DPS
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 125k 1voucher
Skatter&avgifter (per person):3000:-
Antal resenärer:1
När (avresans tidpunkt):Juni 2023
Bokad:Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet:Awardfares,Star Alliance
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt:Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning):Några stycken

Flighter:
CPH-LHR-SAS A320neo Plus
LHR-HND-ANA 777-300ER First
HND-CGK-ANA 787-9 Business

Flighter:
DPS-SIN-SQ 787 Business
SIN-MNL-SQ 787 Business
MNL-TPE-Eva Air A330-300 Business
TPE-BKK-VIE-Eva Air 787-10 Business
VIE-CPH-Austrian A321 Business
 

AndersSt

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Singapore Airlines, Air India, SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH
Destination: PER
Enkelresa eller Tur&retur: T&R (Open Jaw)
Antal poäng (per person): 137500 med en 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1833:- (inkl 450:- bokningsavgift)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): December 2023
Bokad: Feb 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (men fick hjälp att boka bättre)
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Första bonusresan efter pandemin för oss. Det blev en open-jaw, CPH-PER och MEL-CPH. Kul att enkelresan i ekonomi PER-MEL förmodligen kommer kosta mer än skatter/avgifter för övriga resan i business. Jag hade först bara hittat CPH-DEL-SIN med Air India, men den trevliga damen hos SAS hittade ett tidigare flyg med SQ på sträckan DEL-SIN. Flyger ju hellre SQ än AI, dessutom mer tid på Changi än i Dehli vilket jag också uppskattar.

Jag ser att man lagt på bokningsavgift 450:-/person, men det borde det inte vara då denna resan inte gick att boka online, eller?

Ser särskilt fram emot sträckan SIN-LHR, 14h20m med en A380, det blir längsta flygresan hittills för mig. :)

CPH-DEL: AI B787
DEL-SIN: SQ B787
SIN-PER: SQ B787

MEL-SIN: SQ A350
SIN-LHR: SQ A380
LHR-CPH: SAS A320 (Plus)

Bokat om den här, vi skippade det där med open-jaw, kände att det skulle bli lite stressigt. Så vi ändrade resan till CPH-PER round-trip istället. Tyvärr går vi miste om flygen med SQ i A350 och A380, men men... Vi slipper SAS Plus på sista sträckan, win some - lose some. ;)

CPH-DEL: AI B787
DEL-SIN: SQ B787
SIN-PER: SQ B787

PER-SIN SQ B787
SIN-DEL AI B787
DEL-CPH AI B787

1676875635410.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen