Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Austrian, Eva, Thai, ANA, SAS
Kabinklass: Business och First
Avreseort: Stockholm
Destination: Bangkok/Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: Open jaw
Antal poäng (per person): 97500 (med Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 2500 + ca 500 i ändrade skatter och ändringsavgift, så ca 3000 totalt
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2024
Bokad: Oktober 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares, awardhacks, SAS hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0 (behövde ringa två gånger då jag hittade ett bättre alternativ för hemresan strax efter bokningen)
Precis som många andra så har jag känt ett extra stort behov av att boka någon award de senaste dygnen. Inte för att jag känner att jag vill tömma mitt EB-konto, men borde ju hursomhelst boka något med voucher som går ut vid årsskiftet och extra motiverat nu att få till vissa typer av resor som inte kommer att gå annars. Så detta är lite av en "farvälturné" till Star Alliance, och blir dessutom min första RTW-resa. (Och första, och antagligen sista, resan i ANA F).
Utresa:
ARN-VIE-TPE-HKG-BKK
Allt i business (Austrian, Eva, Eva, Thai) med ca 12 timmar i Taipei och 23h55min i Hong Kong.
Hemresa från Tokyo (resan därimellan kommer bokas separat, eventuellt med ett stopp i Singapore, eventuellt med ett stopp i Shanghai eller Beijing):
NRT-ORD-CPH-ARN
Första flighten i ANA F och sen SAS (Business och Plus).
Det verkar som att de har implementerat det de pratade om på Diamondeventet med extra kompetenta agenter för oss Diamonds. Behövde inte ange Eurobonusnummer och hon jag pratade med i första samtalet var extremt kompetent och effektiv. Vi började med att bekräfta att hon såg tillgänglighet i F på NRT-ORD och sen gick vi igenom bokningen ben för ben. Vi höll på att stöta på patrull när vi kom till TPE-HKG vilket hon först inte såg tillgänglighet på. När jag hade kollat att jag fortfarande såg den tillgänglig på SAS Star Alliance-sökning så testade hon på eget bevåg att först börja med att lägga till den istället och sen bygga på med de tidigare flighterna och då funkade det bra.
Ursprunglig hemresa var NRT-ORD-LGA/EWR-ARN med ett knappt dygn i New York också. Här fanns det dock bara Go (eller Plus, men det går ju inte att inkludera i *A-bokningar) tillgängligt på EWR-ARN (någon hade norpat platsen i business sen jag kollade igår kväll). Inte optimalt, men ville inte riskera resten så jag lät henne boka så. Strax efter bokningen hittade jag en hemresa ORD-CPH-ARN i business och ringde in och bytte ORD-LGA/EWR-ARN mot det istället.