Senaste nytt

Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen kan jag posta något i denna tråd! Blir min första First efter att ha sparat EB poäng sedan 2012.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SK, LH och NH
Kabinklass: Plus och First
Avreseort: CPH
Destination: HND
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng: 190 000
Skatter&avgifter: 6105kr, dyrt som satan!
När: Ut: 31/12-14, Hem: 2/1-15
Bokad:21/12-14

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vi har inte riktigt bestämt oss vad vi ska göra men denna routing är vi hyfsat nöjda med. Vi flyger till Cancun och hem från Miami. Där emellan är det än så länge öppet.

Jag bad Tallinn att boka in mig på LX från MIA där jag hittat platser vi United. två gånger sa han att det inte fanns. När vi var i slutskedet av biljetteringen bad jag honom titta igen eftersom jag hittade platser både i expertflyer och hos United. Då fanns det minsann... Gäller att stå på sig.

Den första bokningen var med TAP i C via LIS. LX lockade mer plus att det blev 3000:- billigare. Fanns connection med LH via FRA samma dag vi landar i ZRH men det kostade då ca 15500:-. Det blev en övernattning på 23,5 h i ZRH och SAS hem... Sparade mig nästan 6000:-

Flygbolag: SK, AC och LX
Kabinklass: Plus och Business
Avreseort: ARN
Destination: CUN och MIA
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng: 110 000
Skatter&avgifter: 4371:- + 4371:- + 586:- = 9328:- (2 vuxna + inf)
När: Juni/Juli
Bokad:22/12-14

ARN-LHR SK Plus B737
LHR-YYZ AC C B777
stopover 23h
YYZ-CUN AC (Rouge) C (destination) A319

MIA-ZRH LX C A330
Stopover 23,5h
ZRH-ARN SK Plus B737

Flygbolag: LX, AC, SK
Kabinklass: Business, Plus (BRU-ARN endast)
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Montreal (YUL)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng: 55000 (Amex 50%)
Skatter&avgifter: ~4100
När: Feb 2015
Bokad: Dec 2014

Star Alliance-tillgången på 2-4-1 har verkligen gjort den lättare att använda med kortare förvarning.

Försökte hitta routing med lite roligare flygtyper men då hamnar man via YYZ, och det fanns ingen tillgänglighet alls mellan YYZ och YUL (jag var låst till en av två specifika dagar tyvärr), så det blir kortaste vägen - Swiss är aldrig ett dåligt val... Och trevligt med riktigt kort MCT i Zurich.

För övrigt - nog för att YUL-BRU är känd som en sträcka där det är lätt att hitta bonusplatser, men att C-kabinen var *helt tom* bara 2 månader före avresa förvånade mig...

Skatter&avgifter: ~4100
Det låter som överpris av skatter&bränsletillägg för denna enkla routing.

När jag kollade Stockholm-(SK)-Bryssel-(AC)-Montreal (destination) - (LX)-Zürich-(LX)-Stockholm på ITA Matrix, blev summan av skatter&bränsletillägg ca 3.740 SEK och då ingår det bränsletillägget från ett SAS flyg mellan Stockholm-Bryssel (380 SEK som du slipper att betala egentligen).
Screenshot20141222_2.png

Jag skulle föreslå att du kontaktar Tallinn igen och be dem att specificera alla skatter och tillägg.

Last edited:
Det låter som överpris av skatter&bränsletillägg för denna enkla routing.

När jag kollade Stockholm-(SK)-Bryssel-(AC)-Montreal (destination) - (LX)-Zürich-(LX)-Stockholm på ITA Matrix, blev summan av skatter&bränsletillägg ca 3.740 SEK och då ingår det bränsletillägget från ett SAS flyg mellan Stockholm-Bryssel (380 SEK som du slipper att betala egentligen).

Jag skulle föreslå att du kontaktar Tallinn igen och be dem att specificera alla skatter och tillägg.

Det är baklänges, det ska vara Stockholm-(LX)-Zurich-(LX)-Montreal (destination)-(AC)-Bryssel-(SK)-Stockholm.

s_2014-12-22-01-02c5db.png

Men det ser faktiskt ännu billigare ut i det fallet. Så det kan nog vara värt att ringa :) Ska dubbelkolla vad jag faktiskt betalade, och sedan höra med dem. Tack för tipset!

Jag fick 5105kr på GOT-FRA(LH), FRA-BKK(TG)-BKK-MUC(TG)-MUC-CPH-GOT (SK)

Tycker du det låter rimligt @Dr. Miles ?
Jag tror att det är ungefär vad det kostar för en bonusresa till Asien med många byte i Europa. Du kan dubbelkolla på ITA Matrix. :)
Bränsletillägget för resor till Asien är högre än för resor till Nordamerika av någon anledning.

Flygbolag: SK
Kabinklass: Plus
Avreseort: 3 st fr Stockholm (ARN) 1 fr Göteborg
Destination: Munchen (MUC) via CPH
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng: 4*15 000 = 60 000
Skatter&avgifter: ~3 000
När: Mars 2015
Bokad: Dec 2014

Det gick bra att boka 3 av familjemedlemmarna ARN-CPH-MUC tor via nätet. Men dottern skall åka från Göteborg. Ringde Tallin och fick puscha dem lite på för att de skulle hitta nått för hemresan, till slut släppte de en MUC-CPH-ARN-GOT.:)

Det bör vara ca 3.300 SEK då utan SAS bränsletillägg.
Det tog 25 minuter för killean på kundtjänst i Tallinn att söka upp kostnaderna och fixa en spec. Skillnaden är att de siffror de får upp säger att YQ är 1719 respektive 1634kr. Han hade ingen bra förklaring på varför det skiljde sig i hans system och i matrix, men det var det enda han fick upp. De andra siffrorna stämmer på någon krona när med Matrix. Och ingen YQ debiterad för SAS-flyget.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen