Lite ot.
Inte hyrbil men liten recension på nya XC90.
Jag körde en i ca 3-4 veckor. När jag plockade upp den stod det 13 km på mätaren. Jag matade på med ca 1500 km.
Fullsmetad m utrustning, värde 950000:-
Mestadels stadskörning, några turer Sthlm/Arlanda och Sthlm/Drottningholm. Enstaka njutningsbara turer airside Arlanda, via VIPen.
Underbar bil!
Jag "lider" av låsnoja och deras lås-feature stressade mig lite i början.
Vi hade dock 24/7 assistans från Volvo och fick förklarat att "första" klicket vid låsning-låser bilen för öppning utifrån.
"Andra" klicket efter en liten stund hindrar öppning från insidan.
Rutorna var i två lager m nåt emellan som gjorde dem okrossbara. (Bara man inte hamnar under ytan..?)
Har man turen får man featuren perforerat säte/ratt med fläkt därigenom. Lättare att reglera olika temp-önskemål passagerare emellan.
Bra inställningsmöjligheter med sparfunktion. Ifall fler förare.
Förbättringspotential...
Fälla fram/bak mellansätet för åtkomst till sätena bak. Fälla fram - använd bara tryck från spaken i överkant på ryggstödet. Fälla tillbaka - använd endast "skjut bak" stolssitsen och ryggstödet kommer automatiskt fällas bak.
Råkar man fälla bak sätet med handen på ryggstödet finns risk att det fastnar halvvägs.
Röstatyrningen... Mycket kvar att önska.
Råkade komma åt knappen på ratten och provade antingen avsluta/avbryt.
Fick svaret:
Ställer in temperaturen på 21 grader...
Nåja.
Älskar funktionen gps i förarfönstret!
Älskar durret i ratten vid filbyte utan blinkers... Plus för orange indikation i sidobackspeglar när fordon närmar sig bakifrån.
Ovärdeligt med backkameror!
Hade ställt mig på Arlanda och efter kort blick in i bil bredvid och såg bilbarnstol så ville jag maka på bilen något. Jäklar... På den korta stunden hade någon droppat en bagagevagn precis bakom min bil! Osynlig i sidobackspeglarna.
Har även bara positivt att säga om nya V90. Tyvärr inte kört 150 mil med den så kan inte ge lika utförlig beskrivning på den.
Hoppas få köra BMW X6 igen så att jag kan ge bra recension på den också. Senast var jag fortfarande förblindad av XC90... ;-)