Senaste nytt

Positiva tråden om hyrbilar...

Sixt levererar igen!

Alla som känner mig vet en av mina käpphästar: jag har aldrig haft en helt problemfri flygning med Lufthansa inom Europa. Idag såg det dock lovande ut, trots sen start från Arlanda släcks skylten för säkerhetsbältet på exakt utsatt landningstid i München. Sen kommer ösregnet. Och sen kommer åskan. Flygplatsen stänger, och mitt anslutningsflyg rör sig inte en meter.

På slutdestinationen i Italien har jag bokat hyrbil med Sixt, men mitt flyg är kvällens sista inkommande (och dessutom men väldigt få passagerare jämfört med övriga flyg), och utlämningen stänger 15 minuter efter ordinarie landningstid.

På bokningsbekräftelsen står ett telefonnummer till Sixt i Sverige. Ringer och får svar direkt. Förklarar kort ärendet och blir kopplad till kontoret dit jag ska. Konversationen blir ganska kort:

- Hi, my name is fcx, and I have a booking for today.
- Yes, I know.
- And my incoming flight is late.
- Yes, I know.
- So I will be about one hour late.
- Yes, I know.
- OK?
- So I will be here until you arrive.

Mycket riktigt är Sixt-luckan bemannad (och jag är enda kunden). En del av de andra hyrbilsföretagens personal orkade tydligen inte vänta, så ortens taxibolag fick några ytterligare körningar sent på kvällen...

En generell positiv kommentar kring biluthyrarnara är deras generösa avbokningsvillkor - ofta så räcker det att boka av ett par timmar innan ankomst, även vid de lägsta tarifferna. Ibland behöver man ju inte ens ange kreditkortsnummer...

Jämför med flygbiljetter!

Jag har ofta funderat på om Sixt är seriösa. Jag upplever dem som väldigt ojämna....

Om du hyr en E-klasskombi hos Sixt på vintern i Sthlm så har jag (alla 4ggr) fått en bil med eftermarknadsfälgar modell no-name och dubbfria snikdäck från Kina som är helt livsfarliga att köra med.

Att de däremot som enda firma lyckades få fram en motsvarande bil som min egen när jag var med om en trafikolycka på julafton(!) för ett par år sedan är imponerande.

Oftare än hos Hertz är bilarna dåligt städade invändigt tycker jag.

mvh

Om du hyr en E-klasskombi hos Sixt på vintern i Sthlm så har jag (alla 4ggr) fått en bil med eftermarknadsfälgar modell no-name och dubbfria snikdäck från Kina som är helt livsfarliga att köra med.

Att du får dubbfria däck lär ju komma av att förbudet mot dubbdäck på hornsgatan... Tror de flesta uthyrare i stockholmsområdet bytt till dubbfria däck pga detta.

Att du får dubbfria däck lär ju komma av att förbudet mot dubbdäck på hornsgatan... Tror de flesta uthyrare i stockholmsområdet bytt till dubbfria däck pga detta.
Delar den tolkningen. Dessutom så är väl nästan allt på hyrbilar i snikutförande? Speciellt i Sverige.

Kan hålla med om att Sixt Sverige är ett snäpp sämre än i resten av Europa, men långt ifrån dåliga. Har inte testat dem i Stockholm (än).

Hertz has done it again!
Är i detta nu på landet (Stockholms Skärgård...) och har bil denna gång i och med att jag behövde hämta lite olika tyngre saker. Inget stort så jag bokade den minsta och billigaste de har ... någon slags pytteliten Ford, men den skullemer än väl räcka för mina behov... eftersom stationen är stängd på lör- och söndagar, och hade bokat bilen till 09:00 imorse så fick jag hämta ut bilen i den s.k. kiosken. Inga problem, men lite förvånad blev jag då det kom ut en nyckel till en svart elegant V70 (en uppgradering i flera nivåer) med diverse olika extrautrustning! Bland annat den mycket praktiskt fjärrstyrda bakluckan..!..

Vilken station dent är? Det är den som är belägen på Kungsholmen i Stockholm, på Stransbergsgatan 12.

Det är väl säkert bra för dem få som ska norrut just nu. (om ens det) Men varför byts det till vinterdäck på hyrbilarna så fort det blir 1 oktober? ibland innan ens det.. Det är ju inte lag förens två månader senare. Hyrde en S60 på Hertz i slutet på september som annars har R-design fälgar* som är rätt snygga. Men nu var det redan bytt till en mindre däckdimension och fula vinterfälgar. (glad att den ens hade fälgar iofs, för främst V70,XC70 och V60 har inga fälgar/nav alls vintertid).

*Nej, det heter egentligen inte fälgar. Men nu är vi mest bekanta med det ordet och synonymen till det o så det får heta såo_O

Nyss hemkommen från semester i Kalifornien är jag supernöjd efter min första hyra från Budget. De var inte bara klart billigast av alla jag kollade (ca 3700 för en "standard SUV" i 15 dagar), vi blev även uppgraderade (oklart vad klassen heter) till en BMW X3 med mindre än 1000 mil på mätaren när vi startade.

Samma här, blev bumpad en "nivå" hos Avis på LAX när jag var där i maj, spelade inte så stor roll när jag åkte själv men man uppskattar ändå en uppgradering. Jag hade bokat via EuroBonus, det kanske spelade in?

Jag hyrde idag en BMW X4 från Sixt Arlanda.
Den är ganska special special då den är i princip ny med 239 mil, finns inte med i någon bilgrupp och körs mest av stationschefen.

Det är andra gången jag får en specialbil från dom, den förra var MB CLS Shooting Brake med massa extrautrustning.

Eller får och får, jag har haft mejlkonversation med dom och vad det finns för speciella bilar att välja på förutom dom vanliga standardbilarna på hemsidan.

Nu ska jag ha den här i några dagar till men än så länge går allt som på räls!
Jag är mycket nöjd med servicen just denna station erbjuder.

IMAG2133.jpg

Toppen