Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

Det här är en förbättring även om det specifikt gäller Flying Blue men på lång sikt.

New-Air-France-Business-Class-777-10.jpeg

Wow: Air France-KLM Flying Blue Lowers Award Costs

Flying Blue has lowered award pricing for travel in most markets on Air France and KLM. What an awesome change this is! Here are the details.

cropped-cropped-favicon.png

onemileatatime.com

Taggen skrev:Det här är en förbättring även om det specifikt gäller Flying Blue men på lång sikt.Wow: Air France-KLM Flying Blue Lowers Award CostsFlying Blue has lowered award pricing for travel in most markets on Air France and KLM. What an awesome change this is! Here are the details.onemileatatime.comKlicka för att utvidga...
Hmm... finns det inte en risk för att lägre poängpris för Flying Blue innebär färre platser på AF & KLM kvar för Eurobonus att boka, när SAS blir en del av SkyTeam troligen någon gång under 2024? Eller tänkte du mer fram mot en eventuell situation om ett antal år där Flying Blue blir bonusprogram även för SAS?

VN verkar ju kunna ersätta Thai ganska bra inför framtida äventyr i Asien inom Skyteam. Kan vi hoppas på en linje CPH-HAN/SGN i framtiden? Antingen med SAS eller VN.

Cristoffer Cedergren skrev:VN verkar ju kunna ersätta Thai ganska bra inför framtida äventyr i Asien inom Skyteam. Kan vi hoppas på en linje CPH-HAN/SGN i framtiden? Antingen med SAS eller VN.Klicka för att utvidga...

Flugit med dem HAN-BKK och SGN-PQC. Både gångerna eco. Helt OK. Till Bangkok (2h) fick vi mat+dricka (nudlar+kött)

Ricci skrev:Jag har inte helt koll vilken lounge LH-gruppen använder på CPH av pax som inte är medlemmar i EB, någon som vet?Klicka för att utvidga...
*A’s lounge finder hävdar att man har tillgång till SAS Business Lounge om man reser Business. Har man *A Gold så kan man gå till SAS Guld.

Inget konstigt med det.

Jannes skrev:*A’s lounge finder hävdar att man har tillgång till SAS Business Lounge om man reser Business. Har man *A Gold så kan man gå till SAS Guld.Inget konstigt med det.Klicka för att utvidga...
Det var nog bara jag som snurrade till det. LH-gruppens pax utan EBG++ har inte till FT på CPH även om de reser i business.

Dock har de tillgång till SASloungen.

Ricci skrev:Det var nog bara jag som snurrade till det. LH-gruppens pax utan EBG++ har inte till FT på CPH även om de resor i business.Dock har de tillgång till SASloungen.Klicka för att utvidga...
De har inte tillgång till SAS Fast Track, men de har tillgång till den andra Fast Tracken. Jag har Aegean guldkort och tror jag alltid har fått fast track när jag har flugit Star Alliance, förutom SAS.

Budgetresenär skrev:Men är det troligt att de skulle få köpa sig in i en Sky Team-lounge?Klicka för att utvidga...

Ja, om det är det som bjuds. Jag har varit på Air France lounge i Boston innan LH öppnade egen där. Och jag har flugit AF och fått hänga i Copas lounge i Panama. Inga konstigheter.

Budgetresenär skrev:Men är det troligt att de skulle få köpa sig in i en Sky Team-lounge?Klicka för att utvidga...
Absolut, vill de erbjuda sina gäster lite kvalité kommer de inte ta den billigaste PP LOUNGEN. Det är upp till Lufthansa att upphandla vilken Lounge de känner för.

Har precis som Hachans nyttjat AF loungen i Boston resandes med SAS.

Detta har säkert tagits upp i en annan tråd, eller så är jag helt fel ute, men.. Jag tänker på Singapore Airlines och Köpenhamn. En hel del av passagerarna där matas väl från Sverige och Norge av SAS? Om/när den matningen upphör, skulle man kunna tänka sig att Singapore Airlines styr om en del av Köpenhamnsavgångarna till Stockholm och Oslo? Hör väl mest hemma under spekulationer, men skulle ju kunna vara en positiv sak för vissa.

HenrikAI skrev:Detta har säkert tagits upp i en annan tråd, eller så är jag helt fel ute, men.. Jag tänker på Singapore Airlines och Köpenhamn. En hel del av passagerarna där matas väl från Sverige och Norge av SAS? Om/när den matningen upphör, skulle man kunna tänka sig att Singapore Airlines styr om en del av Köpenhamnsavgångarna till Stockholm och Oslo? Hör väl mest hemma under spekulationer, men skulle ju kunna vara en positiv sak för vissa.Klicka för att utvidga...

Eller så avtalar man bara codeshare på de relevanta avgångarna. Man behöver inte hålla sig inom alliansen för sånt.

HenrikAI skrev:Detta har säkert tagits upp i en annan tråd, eller så är jag helt fel ute, men.. Jag tänker på Singapore Airlines och Köpenhamn. En hel del av passagerarna där matas väl från Sverige och Norge av SAS? Om/när den matningen upphör, skulle man kunna tänka sig att Singapore Airlines styr om en del av Köpenhamnsavgångarna till Stockholm och Oslo? Hör väl mest hemma under spekulationer, men skulle ju kunna vara en positiv sak för vissa.Klicka för att utvidga...
1. Hvorfor skulle madningen ophøre? SQ har samarbejdet med SK i CPH i over 40 år. Samarbejdet vil fortsætte, med codeshare?

2. Flytte til ARN og OSL er næppe en god løsning, da kundegrundlaget er tyndere. ARN blev jo prøvet for år tilbage, men belægningen var for tynd. Der er logistiske, historiske, økonomiske fordele ved at beholde fokus på 1 lufthavn i stedet for 3?

Jag har lyckats både dubbel- och trippeldippa miles-intjäning inom Sky Team och med tanke på kvaliten hos SK IT kanske det kan bli någon kvadrupeldipp i framtiden.

Budgetresenär skrev:Jag har lyckats både dubbel- och trippeldippa miles-intjäning inom Sky Team och med tanke på kvaliten hos SK IT kanske det kan bli någon kvadrupeldipp i framtiden.Klicka för att utvidga...
Jag skulle nog inte hoppas alltför mycket, SK har nog numera ett av de bättre IT i branschen för övrigt!

Back