Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

JacobGBG

Medlem
Är det så otvivelaktigt? Vad hände med Atlanta? Den är väl typ dubbelt så stor för delta som JFK är....
Domestic är det onekligen så. När man pratar om allianser så förutsätter jag att man pratar om Internationella connections. Verkar som alla har sin egen definition.
 

Fredrik

Medlem
Domestic är det onekligen så. När man pratar om allianser så förutsätter jag att man pratar om Internationella connections. Verkar som alla har sin egen definition.

Det går rätt många flyg till Atlanta också. Jag skulle inte utgå från att JFK är större på den fronten men du kanske har solid information?
 
1696759793193.png
1696759932203.png


Lite begränsad vy när man inte betalar för deras tjänst, men Atlanta och JFK verkar vara ganska lika hos Skyteam. Båda är iaf stora! Nog kan vi hitta anslutningar.
 

palmen

Moderator
När man lägger dessa två kartor över varandra måsta iallafall jag ställa mig frågan . Vad behöver man SAS till ???
Delta behöver inte SAS. Däremot behöver AF/KLM för att kunna växa i Europa och dessutom få bra tillgång till hela nordiska/skandinaviska marknaden som är väldigt stor i Europa.
Med SAS så kommer Skyteam stärka alliansen på flera sätt, men man försvagar också Star Alliance en del vilket också självklart är positivt för Skyteam.
 

Mikeswede

Medlem
Delta behöver inte SAS. Däremot behöver AF/KLM för att kunna växa i Europa och dessutom få bra tillgång till hela nordiska/skandinaviska marknaden som är väldigt stor i Europa.
Med SAS så kommer Skyteam stärka alliansen på flera sätt, men man försvagar också Star Alliance en del vilket också självklart är positivt för Skyteam.
Alltså blir SAS ett matabolag till AF/KLM. Drömmarna om fler långlinjer tror jag tyvärr bara är drömmar. Hoppas för alla SAS fantaster att jag har fel.
 

Fredrik

Medlem
Alltså blir SAS ett matabolag till AF/KLM. Drömmarna om fler långlinjer tror jag tyvärr bara är drömmar. Hoppas för alla SAS fantaster att jag har fel.

Det skulle kunna komma någon ny långlinje i Deltas regi. Jag misstänker tyvärr att det är de enda rutterna vi kommer se från Stockholm/Oslo framöver med möjligt undantag för New York i någon slinga med flyg från Köpenhamn. Å andra sidan så har uppenbarligen Delta en stor operation på JFK och kan sköta det i egen regi.
 
Toppen