Första gången med en ett Sydamerikanskt bolag, LATAM, de flyger från Santiago till Sydney med mellanlandning i Auckland. Betydligt bättre pris än vare sig Qantas eller Air New Zealand. Dessutom ett nytt flygplan, 787, premiär

Som sagt en aptidig inchecknings synes på månen.
Trodde det skulle vara Qantas som hanterade incheckningen men inte, det var Air NZ. Snabb incheckningen, personen bakom disken var heller inte speciellt sugen på att prata kl 4.30 på morgonen, passar mig väldigt bra. Både pass- och säkerhetsstationen gick fort, typ 1 pers före på båda.
Sitter nu i Qantas First Lounge och käkar frukost, även om det fortfarande är mörkt ute funkar en Lanson till äggröra och bacon
Hoppas att få några timmar att sova på flygningen, för ikväll i Sydney blir det ölprovnings-tur i The Rocks.
Auckland - Sydney
LA 801 B787-9 (CC-BGG)
07.30 - 09.15
28B+28C
Ja, nu blev det ekonomi till Sydney, 3 timmar funkar

När vi gick på, och i gateloungen, verkade det inte vara jättemycket pax. Men det visade sig bli helt fullt iaf i ekonomi.
Sätena OK, den varianten med att sitsen åker lite framåt, dock inte mitt favorit säte. Lutningen och pitchen helt OK.
Det första som slog mig var, förutom att kabinen är väldigt fräsch, var att volymen på ventilationsfläktarna var ganska hög. Blir nog bättre när vi är uppe i luften.
Vet inte riktigt hur jag ska klassa denna flygning, förvisso är det ekonomi men samtidigt kan väl kanske leverera lite.
Frukost.. nja rättare sagt en torr macka med lite ost på och en lite frukt. Frukten god, men mackan.
Serveringen var klar efter 55 min efter vi startade, vilket är bra då många ville sova, sen ”försvann” crew’n någonstans. På raden framför mig sitter en mamma med 2 barn, hon tryckte på knappen, å det tog väl 10 min innan någon var där.
Säte 28C kan jag inte rekommendera, sätet blev ett antal gånger ”påkörd” av en serveringsvagn bakifrån och dessutom en toa bakom och snett bakom. Även om jag har brusreducerade lurar på mig så hörs vakumspolningen ordentligt. Säten OK för 3 timmar, men inte 11 timmar till, träsmaken kom efter 2,5 timme.
Sätena är utrustade med en USB-kontakt för laddning, den funkade väl 50/50...
Vad det gäller 787an, känns rymligt och nytt, men som jag skrev ovan, ventilation hörs ordentligt och även bruset utifrån. Där leder A380 vad det gäller tysthet, A350 inte testad ännu, blir på vägen hem till Sverige.
I någon annan tråd pratades om gamla hederliga gardiner kontra det som finns på B787, jag gillar gardiner, då kan jag själv bestämma om jag vill se ut eller ej. I vårt fall har crew’n bestämt att det inte går att göra ljusare än något mellanläge. Damen vid fönstret ville ta kort när vi åkte från AKL men det gick inte bra.
För övrigt blev det inte så mycke sova... flighten har varit skapligt turbulent. Antar att vi flyger över ovädret som var i Australien igår och som skulle vidare till NZ. Det har varit många som har gått på toa, trots att skylten med säkerhetsbälte har varit på och det har varit 3-4 utrop om att
MAN ska sitta på 3 språk, spanska, portugisiska och engelska Nu till slut har de låst toaletterna.
Jag fattar inte tullkontrollen här.... man har kanske sett lite för många TV-program ”Border Control”... NZ är definitivt värre och screenar 100% av bagaget och där får man alltid betala för snusen. När vi kom till Sydney så hade vi mer än de 25gr tobak eller 25 cigaretter. Vi hade typ 1 öppnad påssnusdosa och den behöver inte tullas, om jag förstod rätt, sen var det 3 oöppnade dosor a 21gr, 21x3 = 63 gr minus 25 = 40 gr. Vi gick rött och när de förstod att det var ”våt-tobak” och det var svenskt blev vi skickade direkt till exit-skylten och kom direkt ut i ankomsthallen. För övrigt var det en screeningsmaskin som gick efter vad jag såg (å andra sidan var det inte många ankommande när vi kom).
Nu blir det knappt 12 dagar i Australien och vi bor på ett lägenhetshotell, Napoleon on Kent ett par dagar. Kanske inte den sexigaste utsikten, men nära Darling Habour, The Rocks och George Str och prismässigt helt ok för 2 rok, billigare än hotell i omnejden.
Som sagt ikväll blir det en ölvandring i The Rocks, läge att sova lite för att orka
Nästa stopp blir i Brisbane för att oss ännu längre norrut. Mellanrapporter kommer