Senaste nytt

Poängregler, ombokad från Star Alliance till OneWorld

VAA717

Medlem
Hejsan,

Är det någon som vet vad som gäller i följande situation?

Var bokad på United + SAS på rutten LAS-ORD-ARN-VAA i C men kort efter takeoff blev det engine failure och retur till LAS på en motor. Gate agenterna som skulle boka om ~200 pers hade det lätt svettigt och stämningen i terminalen blev aningen hetsk med uppröra amerikanare efter att dom lyckats boka om en (1) pax på 15min. Fick meddelande om att det inte fanns något alternativ åt mig varken samma dag eller dagen därpå.

Började söka själv och hittade snabbt alternativ och med hjälp av resebyrån och damen vid gaten blev jag ombokad på BA First och AY C via LHR och HEL, med godkännande av United alltså.

Min fråga gäller alltså de EB-poäng jag gick miste om.
Finns det någon chans att få dem krediterade iaf. och vem är det isf. jag skall kontakta, UA eller SK?

Tack på förhand!
 

Hachans

Medlem
Du ska få poäng enligt den rutt du ursprungligen skulle flugit. Kontakta United.

Fick själv inställt flyg till Hong Kong med SAS och ombokad till Qatar. Fick baspoäng som om resan flugits med SAS efter manuell påläggning.
 
I din (o)lyckliga situation skall det gå att dubbel-dippa:
  • Begär Original Routing Credit (ORC) av EuroBonus
  • Kreditera de flugna flygen (BA F, AY C) till valfritt OW program (eller t.ex. Alaska, som är partner med både BA och AY)
I en liknande situation kunde jag begära ORC till A3 för icke-flugna LH flyg (VDB till AY) genom att fylla i en retro-credit formulär online, så du kan försöka det med EB först (du måste dock vänta 14 dagar för att kunna göra retro claim), och om det inte lyckas, kontakta EB kundtjänst. Om det inte lyckas, kontakta UA.
 
Toppen