Senaste nytt

Poängintjäning till SAS Eurobonus med en codesharebiljett United Airlines flygs av Lufthansa?

Nu kommer vår käre @agehall att inte hålla med men detta är ett fall där det finns tillräckligt med bevis att det går att svara på frågan.

Ett tjugotal resor med Star Alliance North Atlantic Joint Venture med code share (alltså LH, LX, OS, UA, AC och SN). Alla har exakt samma bokningsklasser i business i fallande ordning:
J
C
D
Z
P

Jag har bokat code share på A (First), samt D, Z och P. I alla tjugo fall har det mappat identiskt från Marketing till Operating carrier.

Så Marketing carrier United med bokningsklass P blir samma på Lufthansa som operating carrier alltså P. Om det inte blir så @Maja så skall jag ersätta dig med poäng

@Senator: Om resenärerna får MER poäng då? ;)

Även om det förefaller ganska otroligt skulle det ju kunna bli Z-klass på de intraeuropeiska linjerna om nu Lufthansa inte vill sälja P på hela biljetten?

@Senator: Om resenärerna får MER poäng då? ;)

Även om det förefaller ganska otroligt skulle det ju kunna bli Z-klass på de intraeuropeiska linjerna om nu Lufthansa inte vill sälja P på hela biljetten?

Hon får behålla allt

Nej, det blir i min erfarenhet P både på short-haul och P på long-haul. Men det som är rätt vanligt är att det finns inventory på long-haul med code share men det blir ingen sådan på short-haul.

T.ex: hade en resa ZRH-JFK som vi hade code share med United i P, men varken United eller Swiss hade P på ARN-ZRH. Så det blev ARN-MUC-ZRH med Lufthansa i P-klass något som United fare basis tillåter men inte Swiss. Så det var skälet att jag biljetterade med United ticket stock och inte Swiss.

Tusen tack @Senator Det var precis den här typen av erfarenhet jag efterfrågade. :)

Några poäng ska du inte behöva betala alls, men tackar för det fina erbjudandet. :D

Det jag inte förstår, är varför folk stället samma, ganska meningslösa fråga om och om igen.

Kan verkligen ingen läsa vad som redan skrivits och tänka själv i 2 sekunder?

Problemet här är att vi verkligen inte vet hur detta blir. Vi vet hur det har varit historiskt, ja. Men det säger inget om hur det kommer att se ut i framtiden och dessa översättningar av bokningsklasser kan ändras närsomhelst.

Senator har rätt i ett historiskt perspektiv men kommer med sitt resonemang att skapa förhoppningar som riskerar att inte infrias. Den som kommer att råka ut för detta är givetvis den som även missar att kvala till EBG eller motsvarande pga detta och därmed blir extremt besviken.

Så, varför inte reflektera lite över varför man ska acceptera att vi inte vet (för det gör vi inte, rent objektivt sett) och räkna pessimistiskt på det. Hur pessimistiskt man ska räkna är upp till var och en, men jag kommer alltid att vara extremt konservativ för att undvika att ge felaktiga råd.

Toppen