Senaste nytt

Poängen bränner i fickan - kan de ta mig till andra sidan klotet?

Hachans

Medlem
Jag har samlat på mig cirka 200 000 poäng och två stycken 2-4-1 som jag tänkte försöka omvandla till nästa vårs resa. Har ni förslag på kul rutter?

1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm eller Köpenhamn
  2. Var är din destination? Jag vill åtminstone ta mig till Nya Zeeland, helst till typ Fiji eller någon annan mysig ö där man kan ligga under palmer.
  3. När vill/behöver du resa ut? Andra hälften av mars 2018 - juni?
  4. När vill/behöver du komma hem? 3 veckor efter avresa senast.
  5. Hur länge vill du vara borta? 2-3 veckor.
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) 200 000 p/pers (använder 2-4-1)
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Jag gör gärna stopovers på roliga ställen, och tar mig runt med olika flygbolag inom alliansen. Det är naturligtvis kul om man skulle få flyga First någon gång men jag är osäker på om poängen räcker i så fall (men det kanske jag hinner tjäna in iofs) så business räcker gott. När jag kommer till slutdestinationen så vill jag vara still på plats någon vecka iaf.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Australien hade varit roligt, kanske Singapore? Japan har jag inte heller varit i. Jag är flexibel med mina stopovers. Går det kanske att fortsätta hela varvet runt när man ändå är igång?
Så kom med era trevliga idéer på framförallt giltiga routings! :)

• Vad är det viktigaste för dig?
    • Jag gör gärna stopovers på roliga ställen, och tar mig runt med olika flygbolag inom alliansen. Det är naturligtvis kul om man skulle få flyga First någon gång men jag är osäker på om poängen räcker i så fall (men det kanske jag hinner tjäna in iofs) så business räcker gott. När jag kommer till slutdestinationen så vill jag vara still på plats någon vecka iaf.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Australien hade varit roligt, kanske Singapore? Japan har jag inte heller varit i. Jag är flexibel med mina stopovers. Går det kanske att fortsätta hela varvet runt när man ändå är igång?
Det går inte att ha stopovers med eurobonus awards, så det kan du glömma direkt.

Jag har samlat på mig cirka 200 000 poäng och två stycken 2-4-1 som jag tänkte försöka omvandla till nästa vårs resa. Har ni förslag på kul rutter?

• I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 200 000 p/pers (använder 2-4-1)
Om ni vill resa till Nya Zeeland eller Oceanien i First class, räcker er poäng (200.000 poäng) inte till det.
Det behövs 240.000 poäng per person i First class (utan Amex 2-4-1 voucher), men i Business class bör räcka (180.000 poäng per person utan Amex 2-4-1 voucher).

https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf

Om ni vill resa till Nya Zeeland eller Oceanien i First class, räcker er poäng (200.000 poäng) inte till det.
Det behövs 240.000 poäng per person i First class (utan Amex 2-4-1 voucher), men i Business class bör räcka (180.000 poäng per person utan Amex 2-4-1 voucher).

https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf

Nä, men det skrev jag ju ovan att jag inte var säker på, och också att jag eventuellt kunde tjäna in de poängen som behövs tills det blir dags för bokning (eller ombokning).

Nä, men det skrev jag ju ovan att jag inte var säker på, och också att jag eventuellt kunde tjäna in de poängen som behövs tills det blir dags för bokning (eller ombokning).
I så fall är det bäst att du bokar en bonusresa i Business class NU och eventuellt boka om senare när du har tillräckligt mycket poäng för resa i First class.
Du planerar för resor i mars 2018 därför det är dags att agera. Det blir svårt att hitta tillgängliga platser i Business class mellan Auckland-Söderhavet v.v.

Eftersom du har två voucher så hår det att vara mer kreativ. Tex boka två enkelresor och sen lappa ihop med något lämpligt prisvärt.

Gör den kombon i feb med Nya Zeeland/Fiji, hittade inga bonusresor till Fiji så fick bli bonus resa T/R Nya Zeeland och betald biljett T/R Fiji.
Bokade bonusresan i april.

I så fall är det bäst att du bokar en bonusresa i Business class NU och eventuellt boka om senare när du har tillräckligt mycket poäng för resa i First class.
Du planerar för resor i mars 2018 därför det är dags att agera. Det blir svårt att hitta tillgängliga platser i Business class mellan Auckland-Söderhavet v.v.

@Dr. Miles Ja, mars-till juni. Jag kan åka senare också men var ju tvungen att sätta någon slags datum. Och kanske eventuellt undvika värsta vintern om man skulle hamna på Nya Zeeland. Tanken var just det att jag skulle boka om ifall jag landar en sträcka där det flygs första klass. Men jag är faktiskt helt ärligt ganska nöjd även i business.

@Harnos - Vilken väg åkte du? Så snabbt det gick till Nya Zeeland eller?

@FF#1 - Är enkelresa halva priset jämfört med tor eller är tor något billigare?

@Harnos - Vilken väg åkte du? Så snabbt det gick till Nya Zeeland eller?

Ville få med lite First så blev inte snabbaste vägen.
CPH-VIE Austrian Business
VIE-BKK Austrian Business
BKK-SYD Thai First
SYD-AKL New Zealand Business
AKL-CHC New Zealand Economy
//
SYD-BKK Thai First
BKK-CPH Thai Business

Köper biljetten AKL-NAN-SYD
Gör 1v på sydön, 1v på nordön och 1v på Fiji
Kunde få CPH-BKK ner som direktflyg men valde Austrian och hoppas på byte mot Lufthansa First när det drar ihop sig.

Hoppas du får till en trevlig tripp ;-)

Toppen