Senaste nytt

Poäng till Eurobonus vid ombokning gjord av KLM till ITA

Per N

Medlem
Vi hade en resa bokad med KLM till Rio och i samband med en försening ARN-AMS missade vi vår flight AMS-GIG. När vi landade i Amsterdam hade vi blivit ombokade via Rom och vidare med ITA till Rio de Janeiro. Vi har fått ersättning för förseningen (600 euro) men saknar poäng för FCO-GIG. Nu utfördes den flygningen av ITA som inte är med i Skyteam så det i sig är inte konstigt. Frågan är om KLM är skyldig att lösa poängfrågan till Eurobonus för AMS-GIG på annat sätt? Jag gjorde ett claim till KLM men den jag pratade med hävdade att jag istället för att acceptera ombokningen till ITA skulle begärt att få flyga med nästa tillgängliga flight inom Skyteam. Någon som har koll på vad som gäller?

• Gilla
Reactions: Gus
Nej, där har du inget att hämta, det är upp till respektive bonusprograms regler. Du kan få Eurobonus krediterat om du var bokad på ett SAS-flyg, och det blev ombokat till något utanför alliansen. Inte annars. Kanske att du kan få något om du vill kreditera till Flyingblue, men är det värt det?

Nej, där har du inget att hämta, det är upp till respektive bonusprograms regler. Du kan få Eurobonus krediterat om du var bokad på ett SAS-flyg, och det blev ombokat till något utanför alliansen. Inte annars. Kanske att du kan få något om du vill kreditera till Flyingblue, men är det värt det?
Tack, då är det ingen idé att jag fortsätter stånga mig blodig. Det får bli någon milage run istället :)

Varför skulle inte Original Routing Credit gälla här? För att de var KLM flyg men man vill kreditera till Eurobonus?
För sas och eurobonus så gäller den för bokade sas flyg. Inte för bokade KLM flyg.

Som @fcx säger kan man nog få något till FB, men att få de att kreditera till sas kommer vara svårt och troligtvis kommer de neka.

Finns mig veterligen ingen skrivning hos KLM där de förbinder sig till detta, men kan får väl titta upp deras T&C.

Toppen