Senaste nytt

Poäng som upphör

Hej,
Jag har troligen missat information om detta någonstans. Har någon annan varit med om nedanstående och lyckats få till en justering så att poängen inte brinner inne? Alternativt, känner någon till om det finns någon skrivelse eller liknande från SAS som beskriver att detta hanteras på detta vis?

Kort bakgrund.
Jag kontaktade Guld supporten eftersom något verkade konstigt med mina poäng. Jag hade bokat två bonusresor för totalt 180 000 poäng men när jag loggade in i SAS-appen stod det fortfarande att 85 835 poäng upphör 30 juni 2026. Det verkade inte stämma då jag inte hade 265 835 poäng med utgångsdatum 2026 från början.

Förklaring från supporten:
I oktober bokade jag en poängresa för 90 000 poäng. Till denna bokning användes främst poäng med utgångsdatum 2026.
I november bokade jag ytterligare en resa för 180 000 poäng. Då användes poäng med senare utgångsdatum.
Senare i november avbokade jag oktoberbokningen. Vid återbetalningen fick jag tillbaka just de poäng som var knutna till den bokningen, alltså de med utgångsdatum 2026.
Resultatet blev att jag nu har cirka 80 000 poäng som upphör 2026. Känns väldigt surt.
Man tycker ju att systemet borde vara lite mer flexibelt! :)

Systemet har varit logiskt, men kanske inte "flexibelt". Enligt din beskrivning har allt gått helt rätt till.
Om du vill (och vågar) kan du boka av resan för 180k poäng för att sedan boka på den igen. Då används poängen som går ut först för den bokningen. Observera att det inte är en rekommendation då det inte alls är säkert att biljetterna du vill boka åter blir tillgänglig och går att boka igen.

Systemet har varit logiskt, men kanske inte "flexibelt". Enligt din beskrivning har allt gått helt rätt till.
Om du vill (och vågar) kan du boka av resan för 180k poäng för att sedan boka på den igen. Då används poängen som går ut först för den bokningen. Observera att det inte är en rekommendation då det inte alls är säkert att biljetterna du vill boka åter blir tillgänglig och går att boka igen.
Fast det är väl väldigt logiskt hanterat? :)

1. Poängen som går ut används först.
2. Avbokas resan kommer poängen tillbaka och behåller samma giltighetstid.
@FilipJ @infosky Jag håller med det är logiskt hanterat av SAS. Jag är mest irriterad på mig själv att jag inte tänkte på detta. Jag borde ha avbokat den första resan innan jag bokade den andra :)

Jeps! Hvis ikke kunne man jo forlaenge gyldigheden paa point som ellers ville vaere borte ved at booke inden udloeb, og senere avbooke naar man har fundet et bedre alternativt. Fair nok, SAS.
@pep Jag förstår. Om jag bokar en resa innan poängen upphör och sedan ombokar den till ett senare datum (efter att poängens ursprungliga utgångsdatum har passerat) Behåller poängen då sin koppling till bokningen eller återgår de till sitt ursprungliga utgångsdatum?

@FilipJ @infosky Jag håller med det är logiskt hanterat av SAS. Jag är mest irriterad på mig själv att jag inte tänkte på detta. Jag borde ha avbokat den första resan innan jag bokade den andra :)

@pep Jag förstår. Om jag bokar en resa innan poängen upphör och sedan ombokar den till ett senare datum (efter att poängens ursprungliga utgångsdatum har passerat) Behåller poängen då sin koppling till bokningen eller återgår de till sitt ursprungliga utgångsdatum?
Fast var inte för hård mot dig själv. Jag var i en liknande sits där jag aktivt valde att göra som du, för alternativet är att man avbokar första resan och den försvinner ur inventory, och den andra resan visar sig antingen försvinna eller inte vara bokningsbar. Då står man där utan resa och med massor av poäng som man måste förbruka innan deras giltighetstid löper ut.

Bästa är om man kan boka ny resa först innan man avbokar den gamla. Det kan ju finnas platser kvar.

Toppen