Senaste nytt

Poäng på Lufthansa i P-klass till Eurobonus?

Det finns t om klasser i Business som inte ger några poäng alls. Lufthansa har inga sådana, men LOT och Etiopian är två bolag som har businessbiljetter som ger 0p till Eurobonus.

Till Miles&More får du också "bara" 100%. Men eftersom du bor i Sverige skulle jag gissa på att Eurobonus är det fördelaktigaste, och lättast att tjäna fler poäng via kreditkort (Amex/MC/e t c) och diverse poängtjäningskampanjer.
Även Brussels Airlines P klass (för Business Saver) ger inga poäng till SAS EuroBonus.

EuroBonus-partner – Brussels Airlines | SAS
 
Tack för alla svar. Reste nyss till Bangkok med Finnair. Economy ut och business hem. Fick 27000 poäng vilket täcker en t/r till exempelvis Moskva (krävdes 19000 poäng).

Utifrån det är det väl inte så galet att jag trodde att en business t/r till Afrika skulle kunna ge en inrikesresa i Sverige?

Men jag erkänner att jag är ny på detta med bonuspoäng.
 
Tack för alla svar. Reste nyss till Bangkok med Finnair. Economy ut och business hem. Fick 27000 poäng vilket täcker en t/r till exempelvis Moskva (krävdes 19000 poäng).

Utifrån det är det väl inte så galet att jag trodde att en business t/r till Afrika skulle kunna ge en inrikesresa i Sverige?

Men jag erkänner att jag är ny på detta med bonuspoäng.

Vad har detta med det andra och göra?
Kabin klass har inte jätte mycket betydelse utan mestadels bokningsklass samt till vilket program du krediterar resan till.
Det är en hel vetenskap det här, välkommen till djungeln:D
 
Tack för alla svar. Reste nyss till Bangkok med Finnair. Economy ut och business hem. Fick 27000 poäng vilket täcker en t/r till exempelvis Moskva (krävdes 19000 poäng).

Utifrån det är det väl inte så galet att jag trodde att en business t/r till Afrika skulle kunna ge en inrikesresa i Sverige?

Men jag erkänner att jag är ny på detta med bonuspoäng.

Ja, alla har vi en gång varit nya. Skulle vara bra om våra lite mer erfarna medlemmar kom ihåg det ibland när man svarar och inte försöker förlöjliga medlemmar och deras nyvunna kunskap eller nyfikenhet till kunnskap. Det finns frågor av alla typer, och det måste vi hantera och tillåta med ett öppet sinne. Känner kanske inte vi gör det med din fråga.

Är man ny tar den en stund innan man inser att detta är en djungel. Dock är inte "business alltid business" och i ditt fall är inte distansen till just Marrakech så långt :) Där tror jag tyvärr att jämförelsen haltar lite med "Afrika" och "Thailand". Det är "bara" ca 1.500 miles mellan FRA-RAK medans det är nästan 5.000 miles mellan HEL-BKK.

Hade du köpt en dyrare biljett hade du inte ens fått en inrikesresa. Här är några av Lufthansa priser mellan GOT och RAK i affärsklass
P13BXXE1 LH P Round-Trip 1874(SEK) B V / 12M
Z13BXXE0 LH Z Round-Trip 3024(SEK) B -- / 12M
P13BUZE1 LH P Round-Trip 3311(SEK) B V / 12M
Z13BUZE0 LH Z Round-Trip 4461(SEK) B -- / 12M
D13BXXE0 LH D Round-Trip 4940(SEK) B
Utöver detta pris tar Lufthansa nästan 3.200kr i skatter och avgifter. Då kostar din biljett mellan 5.000kr och 6.500kr i P-klass. Det är ganska billigt.

Om du hade bokat denna i D-klass som kostar ca 8.000kr skulle du kunna få:
2 x 2.000 EB poäng ARN-FRA-ARN
2 x 3.000 EB poäng FRA-RAK-FRA
Det är det bästa du kan få, men det beror som sagt på att det är inte så långt som man tror mellan FRA och RAK :)

Fråga på du om det är klart som korvspad detta, men några enkla regler kommer hjälpa dig med 80/20 regeln:
Inrikes, inom Norden samt inom Europa har SAS med partners nästan alltid fasta intjäningar
Utanför Europa är det distans som gäller
Dyrare biljetter ger mer poäng, och ibland kan en dyr ekonomiklass ge mer poäng än en billig affärsklass

Lycka till!
 
Det är nästan 2.5ggr längre till Bangkok jfrt med Marrakech. Sedan kanske det inte var billigaste business hos Finnair. Lufthansa har dyrare biljetter i Business som ger mer poäng ifall du köper en mer flexibel biljett.
 
Ja, alla har vi en gång varit nya. Skulle vara bra om våra lite mer erfarna medlemmar kom ihåg det ibland när man svarar och inte försöker förlöjliga medlemmar och deras nyvunna kunskap eller nyfikenhet till kunnskap. Det finns frågor av alla typer, och det måste vi hantera och tillåta med ett öppet sinne. Känner kanske inte vi gör det med din fråga.

Är man ny tar den en stund innan man inser att detta är en djungel. Dock är inte "business alltid business" och i ditt fall är inte distansen till just Marrakech så långt :) Där tror jag tyvärr att jämförelsen haltar lite med "Afrika" och "Thailand". Det är "bara" ca 1.500 miles mellan FRA-RAK medans det är nästan 5.000 miles mellan HEL-BKK.

Hade du köpt en dyrare biljett hade du inte ens fått en inrikesresa. Här är några av Lufthansa priser mellan GOT och RAK i affärsklass
P13BXXE1 LH P Round-Trip 1874(SEK) B V / 12M
Z13BXXE0 LH Z Round-Trip 3024(SEK) B -- / 12M
P13BUZE1 LH P Round-Trip 3311(SEK) B V / 12M
Z13BUZE0 LH Z Round-Trip 4461(SEK) B -- / 12M
D13BXXE0 LH D Round-Trip 4940(SEK) B
Utöver detta pris tar Lufthansa nästan 3.200kr i skatter och avgifter. Då kostar din biljett mellan 5.000kr och 6.500kr i P-klass. Det är ganska billigt.

Om du hade bokat denna i D-klass som kostar ca 8.000kr skulle du kunna få:
2 x 2.000 EB poäng ARN-FRA-ARN
2 x 3.000 EB poäng FRA-RAK-FRA
Det är det bästa du kan få, men det beror som sagt på att det är inte så långt som man tror mellan FRA och RAK :)

Fråga på du om det är klart som korvspad detta, men några enkla regler kommer hjälpa dig med 80/20 regeln:
Inrikes, inom Norden samt inom Europa har SAS med partners nästan alltid fasta intjäningar
Utanför Europa är det distans som gäller
Dyrare biljetter ger mer poäng, och ibland kan en dyr ekonomiklass ge mer poäng än en billig affärsklass

Lycka till!
Väldigt trevligt och bra klargörande inlägg av herr Hans:)
 
Tack Senator för trevligt och utförligt svar. Ska försöka lära mig mer om denna djungel.

Inser förstås avståndsskillnaderna mellan BKK och RAK. Hade dock lägsta business (I) på Finnair. Jag betalade 11,000 SEK för den biljetten (R-klass ut och I-klass hem). Jag blev därför förvånad att denna enda resa räckte till en ny gratis resa inom "Norra Europa".

Men longhaul är väl en annan femma.
 
Någon som har koll på vad som menas med P-klass biljett om man vill boka om?
  • Rebooking: 70 EUR plus possible fare difference

    Jag tolkar det som att det kostar 70 euro och att det inte är någon fare difference om jag bokar om till P-klass, men om det inte finns P-klass så får man betala mellanskillnaden?
 
Toppen