Senaste nytt

Poäng med bokning av resebyrå

Tack för alla svar!

Om jag tolkar det rätt, så är det säkraste sättet att få poängen att jag i incheckningen registrera mitt EB-nummer. Men att det också har sina fördelar med att ha det inlagt innan och då gå via bolagens hemsidor och "manage my bookings". Jag tror jag hoppar att ge det till resebyrån då detta känns omständigt och att det inte är jag personligen som har kontakt med den. :)

Tack för alla svar!

Om jag tolkar det rätt, så är det säkraste sättet att få poängen att jag i incheckningen registrera mitt EB-nummer. Men att det också har sina fördelar med att ha det inlagt innan och då gå via bolagens hemsidor och "manage my bookings". Jag tror jag hoppar att ge det till resebyrån då detta känns omständigt och att det inte är jag personligen som har kontakt med den. :)

Beroende på vilken status du har och om resebyrån inte har ditt kortnummer, skulle jag när resan är bokad gå in på "mange my booking" och se till att numret kommer in. Har du någon form av status, så kan det bli lite sent att lägga in det vid incheckning för att dra nytta av ev fördelar. Men nu nu vet jag inte hur algoritmerna ser ut om du lägger in det i samband med du checkar in via nätet så fort som dom öppnar. Men mina erfarenheter från British Airways där jag har gold, är ju tidigare dom ser din status, ju högre sannolikhet att få uppgraderingar.

Man måste vara väldigt observant när man tittar i bokningsbekräftelsen från resebyrån.
Resebyrån kan ha ett eget bokningsnummer som liknar flygbolagens 6 siffriga/ bokstavs kombination.
Råkar man slå in det hos flygbolaget så existerar inte det där.
I mitt fall så fanns det ett till 6 siffrigt/ bokstavs kombination och då gick det lite bättre att komma in i bokningssystemet.

Anmärkningsvärt var att om man ringde till flygbolaget och uppgav det förstnämnda numret så kunde dom bekräfta att bokningen existerade.
Ska man tolka ovanstående lite så innebär det att resenären har ett begränsat och resebyrån ett eget bokningsnummer för eventuella ändringar.

Jag har alltid lagt in mitt Eurobonusnummer i min profil hos resebyrån. Får ju alltid en bekräftelse på mail vad som är bokat och där ser jag att rätt EBnummer är inlagt. Fungerar smidigt. På flygplatsen vid incheckningen så visar jag upp mitt kort igen men då har hitintills sagt att det redan är inlagt.
Det ända som talar emot detta är om du jobbar på ett företag där det inte är tillåtet att tjäna poäng på tjänsteresor.

Tack för all er hjälp! Var väldigt smidigt att lägga in bokningen på sas.se och sen fylla i mitt EB-nummer. Synkade också direkt och las in på mina flighter med ET.

Toppen