Senaste nytt

poäng för ben som är borttaget?

Johanna

Medlem
Jag bokade en resa med mellanlandning. Nu har SAS ändrat det till en direktresa. Är jag berättigad till poäng för den resa jag bokat dvs 2 ben istället för 1?
 

Thornado

Medlem
Ja, det bör du ha rätt att få ("Original Routing Credit", ORC), åtminstone så länge det handlar om SAS-flighter.
Om resan är planerad under "4x statuspoäng"-kampanjen så det nog dock mer oklart om de kommer att ge dig 4x poäng/legs för det inställda benet eller inte.
 

Johanna

Medlem
Ja, det bör du ha rätt att få ("Original Routing Credit", ORC), åtminstone så länge det handlar om SAS-flighter.
Om resan är planerad under "4x statuspoäng"-kampanjen så det nog dock mer oklart om de kommer att ge dig 4x poäng/legs för det inställda benet eller inte.
Tack för svar, räknar inte med att få 4x poängen. Behöver inte poängen men de extra 975 som är grunden vill jag gärna ha.
 

Jannes

Medlem
Hakar på denna tråd då jag hittade den med "original routing credit" som sökord.

Jag blev ombokad från SK Plus Pro(HEL-ARN-LHR) till AY Economy (HEL-LHR) ett par veckor sedan.
Vad är mina möjligheter att:
a) Få mina ursprungliga 3000 SAS Poäng?
b) Få ersättning för downgrade, hur ansöker man ens om det med SAS?
c) Få min AY resa tillgodoräknad med British Airways?

Vet att det kryllar med skriverier om double-dipping kring detta, men vill kolla ifall det är något som helt orimligt.
Ombokningen skedde medan boarding skulle börja, jag var alltså på HEL redan. Blev utan mat på flyg och ARN-loungen, men anlände bara 40 min senare så det kan jag inte kräva ersättning för.
 

mha321

Medlem
Hakar på denna tråd då jag hittade den med "original routing credit" som sökord.

Jag blev ombokad från SK Plus Pro(HEL-ARN-LHR) till AY Economy (HEL-LHR) ett par veckor sedan.
Vad är mina möjligheter att:
a) Få mina ursprungliga 3000 SAS Poäng?
b) Få ersättning för downgrade, hur ansöker man ens om det med SAS?
c) Få min AY resa tillgodoräknad med British Airways?

Vet att det kryllar med skriverier om double-dipping kring detta, men vill kolla ifall det är något som helt orimligt.
Ombokningen skedde medan boarding skulle börja, jag var alltså på HEL redan. Blev utan mat på flyg och ARN-loungen, men anlände bara 40 min senare så det kan jag inte kräva ersättning för.

Ja k en sådan här situation bör du kunna få alla 3. Åtminstone kanske.

1 är original routing credit, och det ska du kunna söka hos sas.

2. Bör du få, men eftersom sas plus inte är business så finns det en risk att de kommer vägra utifrån det och då handlar det väl om hur mycket och länge du orkar bråka. Öppna ärende via samma feedback formulär som för förseningar och liknande men det finns ingen färdig mall (inte sist jag provade iaf) utan du får skriva fritext.

3. Så länge du inte har bokat det på tex Finnair plus så är det bara ett göra en efterreg till ba med referens till det boarding kort du har.
 

Jannes

Medlem
Tack, det låter då som jag ska försöka på alla tre. För mig är poängen för närvarande viktigast, för att nå EBD. Allt annat är bara guldkant.

För ORC, är det bäst att ringa? Är lite oroad för att telefonsupporten är högt belastad just i dessa tider.

EDIT: Jag gjorde ORC claim via deras vanliga "saknade poäng" ansökan, som jag sedan måste lägga till ytterligare information då systemet inte kunde hantera det automatiskt. Vilket är helt förståeligt. Håller tummarna!
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Avrapportering:
ORC syns på mitt konto idag, 3000 basic points vilket bör innebära att EBD nås med nästa 2 T/R resor. Ska man klaga på nåt så är det att jag inte fick e-post eller annan notifikation om detta, utan jag klurade på att antalet poäng på min profilsida avvek från min Excel.

Och AY fixade mina poäng för flygning till British Airways. Nu är det bara downgrade-ersättning som är kvar, men det kan bli lite knepigt tror jag.
 
Toppen