Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

NotRyan

Medlem
Betyder detta om jag har en SAS Plus Smart på långlinjerna så erhåller jag endast 1500 poäng ytterligare för uppgraderingen till Business där jag har kanske betalt mellan 4000-5000 kr med mitt kreditkort för uppgraderingen?
Det står att man tjänar poäng enligt sin nya klass om man betalar med kort. Precis som förut alltså om man betalar med kort. Däremot inga extra poäng om man betalar för uppgraderingen med poäng.

EDIT: Men det är ju inte vad tabellen för uppgradering säger. Dom säger alltså olika saker, men vem hade trott att SAS helt plötsligt skulle börja kunna kommunicera.

Trevlig enhancement, blev just påmind varför jag ger min business till andra bolag och andra program när jag är Gold for life.
 
Last edited:

folo

Medlem
Betyder detta om jag har en SAS Plus Smart på långlinjerna så erhåller jag endast 1500 poäng ytterligare för uppgraderingen till Business där jag har kanske betalt mellan 4000-5000 kr med mitt kreditkort för uppgraderingen?

Det står att man tjänar poäng enligt sin nya klass. Precis som förut om man betalar med kort. Däremot inga extra poäng om man betalar för uppgraderingen med poäng.

Korrekt @011430121 - man tjänar poäng enligt sin nya (kabin)klass enligt tabellen under rubriken SAS UPGRADE på denna sida: SAS – tjäna och använd poäng | SAS

Samma tabell som finalcall.travel fick tag på och postade tidigare i tråden.

Den enda förbättringen är att man nu faktiskt även får lite baspoäng på cash-Plusgradade bonusbiljetter.
 

mha321

Medlem
Det står att man tjänar poäng enligt sin nya klass om man betalar med kort. Precis som förut alltså om man betalar med kort. Däremot inga extra poäng om man betalar för uppgraderingen med poäng.
Nej, läs längre ner på sidan. Du får en påse baspoöng om du uppgraderar med pengar, men du får inte enligt nya klassen. Från plus till business på longhaul är det just 1500 du får. Från go till business får du 3000. Inrikes, 250.
 

Kronholm

Medlem
Förändringarna för uppgradering är en klar försämring men en detalj som jag faktiskt tycker SAS fått rätsida på är att man får intjäning på ursprunglig bokningsklass och därutöver en bestämd poängsumma beroende på kabinklass och destination. Exempelvis en Go Light till Chicago (200poäng) uppgraderad till Plus gav 5000 poäng, för SAS Go Pro (5000poäng) till Plus gav inget extra. Med nya reglerna ger Go Pro uppgraderad till Plus ytterligare 1500 poäng utöver de ursprungliga 5000. En liten förbättring "på marginalen", sett över hela fältet så ger förändringarna en försämrad poängintjäning (och dyrare då poänguppgradering inte ger något längre).
 

varva77

Medlem
Man kan konstatera att SAS täpper igen mer och mer. Alltid tråkigt med något som är en klar försämring personligen men i ärlighetens namn har inte SAS varit väl generösa här i jämförelse med konkurrenter? Denna lilla erfarenhet jag har så ger väl inte många bolag extrapoäng vid varken poäng- eller pengaruppgradering. Kanske har fel...
Det som börjar irritera är att det är väldigt lite aktivitet för att tjäna poäng (iof extrapoäng och inte bas) på andra sätt vilket gör sådana har saker än mer kännbara. Mycket är säkert beroende på pandemin men förutom onlineshoppingen som ändå rullar på med ganska mycket butiker och kontinuerliga kampanjer tycker jag det är dåligt med initiativ senaste åren. Framförallt "Everyday" är mer eller mindre stendött. Känns nästan som om de egentligen vill avveckla det för det händer ju ingenting. Flygbussarna har försvunnit. Trygg Hansa och A3 Breband har väl inte ersatts av några andra(?), samma sak med "Plusdeal" eller vad det nu hette där man fick en poäng/kr på utvalda erbjudanden.
 

mha321

Medlem
Om jag lagt bud 31 januari får jag poäng enl. de gamla reglerna?
Jag har tolkat det som att det är resedatumet som gäller, men nu blev jag osäker.
Det rimliga vore att villkoren som gällde då budet lades (avtalsdatum) är det som gäller. Någon här på forumet får återrapportera.
Det vore kanske det rimliga. Men tänk på att det är sas it som ska implementera det.

Jag tror det är antingen resdatum eller möjligen den dag när uppgraderingen gick igenom som räknas. Annars måste det ju tex räknas in om man har ändrat budet på vägen osv.
 
Toppen