Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

"Mixtrade" (överaksningsuppgradering) med min brors resa för två veckor sen, då fick han poäng.
fattar inte att det ska vara så mycket regler och undantag gällande poäng eller pengar.

"Mixtrade" (överaksningsuppgradering) med min brors resa för två veckor sen, då fick han poäng.
fattar inte att det ska vara så mycket regler och undantag gällande poäng eller pengar.

Men det är verkligen inte krångligt.

Resor köpta med pengar - ger poäng.
Resor köpta med poäng - ger inga poäng.

Resor betalade med kronor men uppgraderade med pengar eller poäng - ger mer poäng än ursprungliga bokningen

Resor betalade med poäng och uppgraderade med poäng - ger inga poäng.

I framtiden (typ när som helst) kommer det se ut som följer:
- Resor köpta med pengar - ger poäng
- Resor köpta med poäng - ger inga poäng

- Resor köpta med kronor, uppgraderade med pengar ger mer poäng.
- Resor köpta med kronor, uppgraderade med poäng - ger inte fler poäng, men ger fortfarande för det du betalt för.

- Resor köpta med poäng, uppgraderade med poäng, ger fortfarande inga poäng.

Resor betalade med kronor men uppgraderade med pengar eller poäng - ger mer poäng än ursprungliga bokningen

För att göra det mer komplicerat - det beror på bokningsklass. Rent generellt så stämmer det, men har du en hög bokningsklass i ekonomi eller Plus så är det inte säkert att uppgraderingen ger mer poäng än ursprungliga bokningen. :rolleyes:

Med det sagt så tycker jag sammanfattningen var bra! Så komplicerat är det inte.

Resor köpta med pengar - ger poäng.
Resor köpta med poäng - ger inga poäng.

Resor betalade med poäng och uppgraderade med poäng - ger inga poäng.

I framtiden (typ när som helst) kommer det se ut som följer:
- Resor köpta med pengar - ger poäng
- Resor köpta med poäng - ger inga poäng

- Resor köpta med kronor, uppgraderade med pengar ger mer poäng.
- Resor köpta med kronor, uppgraderade med poäng - ger inte fler poäng, men ger fortfarande för det du betalt för.

- Resor köpta med poäng, uppgraderade med poäng, ger fortfarande inga poäng.

Lägg till detta att Resor köpta med poäng & pengar - Ger poäng

Då SAS kommunicerat (på EBD-eventet) att dessa biljetter ska börja följa en variable prissättning på poängdelen som följer dagspriset på pengabiljetten så kan det ju eventuellt bli ett mycket bra sätt att spendera poäng/pengar men fortfarande säkra intjäning för status.

Det kan också bli helt värdelöst

Jag tycker nog det.

Enligt min uppfattning borde en viss biljett i en viss boknings-/kabinklass ge exakt samma "förmåner" vare sig den är betald med pengar, poäng, blandat eller vunnen på lotto.

Vad man får ut av att äga en "sak" (biljett, rätt till resa) borde inte påverkas av hur man kommit över den.

Jag tycker nog det.

Enligt min uppfattning borde en viss biljett i en viss boknings-/kabinklass ge exakt samma "förmåner" vare sig den är betald med pengar, poäng, blandat eller vunnen på lotto.

Vad man får ut av att äga en "sak" (biljett, rätt till resa) borde inte påverkas av hur man kommit över den.

Det spelar ofta stor roll hur man köpt saker och ting.

Köper du en sak på ICA med din bonuscheck så får du inga bonuspoäng för din vara.

Det är inte konstigt, det är inte varan i sig som är intressant utan hur du köpt den (med pengar). Själva varan är intressant i andra sammanhang oavsett hur du köpt den. På ICA är processen glasklar eftersom du ser direkt på kvittot att du fått en minuspost. På flygbolagen så är principen den samma men inte transparent.

Om det finns platser kvar att köpa på longhaul i plus/business är det ju nästan helt säkert att man blir uppgraderad om man budat med pengar (funkat för mig i 9 av 10 fall). Hur funkar denna teori avseende bud med poäng?
Ska åka ARN-EWR i slutet av november och priserna för uppgradering ser ut såhär:
Go-Plus 1900kr / 14000p
Go-Biz 6000kr / 36000p

Finns det någon vetskap kring hur det skulle fungera om man budar med pengar för Go->PLUS och poäng Go->Biz, vilket som prioriteras eller är allt en slump?

Tycker personligen att 1900kr är väldigt prisvärt pga att man får bra med baspoäng och att dagsflygning i PLUS är tillräckligt bekvämt, dock är 6000kr en del då vi är två som reser, men 36.000p skulle jag kunna tycka vara ok då det rasslat in en del poäng på olika saker senaste tiden.

Finns det någon vetskap kring hur det skulle fungera om man budar med pengar för Go->PLUS och poäng Go->Biz, vilket som prioriteras eller är allt en slump?
Businessclass prioriteras.
...man får bra med baspoäng...
Detta skall ändras i framtiden om man budar med poäng. Se till att ta en screenshot av villkoren så du kan driva ett case mot SAS ifall ändringen sker efter att du har lagt dina bud men innan din resa påbörjas.

Min vän har bokat en tur och retur resa till Beijing nu på tisdag kväll. (med poäng)

Vi reser dit i Premium economy och hem i Business.

Jag har lagt två bud på lite över 27 000 (x 2) för upgrade till Business från premium economy på ditvägen. (Jag har silver status på mitt konto)

Det finns minst 7 säten lediga i business. vad tror ni om in chanser? La jag ett för lågt bud?

Toppen