Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

palmen

Moderator
Det här öppnar ju upp för goda möjligheter att byta alla drivor med extrapoäng mot fler statusgrundnande baspoäng för dem som behöver. Säkert till en bra mycket bättre ratio än vad som erbjuds via Eurobonus Store. Nån som är bättre insatt och har tid över kan säkert skaka fram vad som ger bäst utväxling.
Blir inte direkt mycket. För min del betalade jag 15000 poäng och fick 1500 baspoäng extra (plus ebd bonus). Utan status blir det 1 baspoäng för 10 poäng om man får igenom lägsta bud från low economy till plus på longhaul (de rutter som ger 4500 för economy).
 

OnAir

Medlem
Blir inte direkt mycket. För min del betalade jag 15000 poäng och fick 1500 baspoäng extra (plus ebd bonus). Utan status blir det 1 baspoäng för 10 poäng om man får igenom lägsta bud från low economy till plus på longhaul (de rutter som ger 4500 för economy).
Det här är faktiskt jäkligt intressant ändå, trots att jag har dålig koll på vad som ger vad här. Men säg att du får till en uppgradering för 5000 poäng (lägsta skambud) från SAS Go till SAS Plus på en resa mellan ARN och LHR. Då går man väl från 750 baspoäng till 1500 för den resan (som icke guld/diamant)? Det ger ju iaf en ratio på ca 6,5.

Då man också tjänar mer poäng på flygningen så blir det i praktiken endast ratio på 5,5 då totala tappet blir 4250 poäng för att få 750 baspoäng extra. I syfte att öka status är det ju mer än OK kan jag tycka. Sen kanske man inte ska förutsätta att alla skambud kommer gå igenom direkt, men ändå!
 

Vaniljvodka

Medlem
Återstår ju att se. Ska själv testa det för första gången till nästa vecka och under veckorna som kommer. Men jo, min känsla hittills är att detta är bättre på flera sätt.

Gillar inte att samma sträcka blev dyrare än min inlagda OT-uppgradering. Plus att det väl rapporterats om att en uppgradering från Plus Saver till C inte ger fler baspoäng va?
 

Thornado

Medlem
Har redan nämnt det i tråden om EBD/EBP Meet and Greet, men kan ju berätta här också att det förtydligades litegrann kring vad som gäller för EBD/EBP med Plusgrade.
EBD får 30% bonus på sina bud och EBP får 40% bonus.
Dvs bjuder jag som EBD 10k poäng för en uppgradering så motsvarar det ett bud på 13k poäng från någon med lägre status. Det nämndes bara poäng, men man får väl hoppas att motsvarande gäller om man betalar med pengar för sin uppgradering.

Gillar inte att samma sträcka blev dyrare än min inlagda OT-uppgradering. Plus att det väl rapporterats om att en uppgradering från Plus Saver till C inte ger fler baspoäng va?

Plus Saver -> Business (Saver, vilket det alltid blir med Plusgrade) ger fler baspoäng.
Plus (utan saver) -> Business ger dock inte fler baspoäng.
 

JohannesE

Medlem
Har en flight CPH-EWR där jag under ett antal dagar försökt få till en plusgrade. Problemet har varit att de n aldrig dykt upp vid en sökning på bokningsnummret. Jag kontaktade därför SAS och fick idag detta svar:


"Hej Johannes,

Du kontaktade SAS kundtjänst med en fråga om uppgradering på vår hemsida.

Du önskade lägga ett bud för uppgradering på utresan Köpenhamn-New York.

Vi har nu undersökt saken med ansvariga och svaret är att den flighten, SK901 3 juni, inte tar emot fler uppgraderingar.

Välkommen ombord!"


Detta trots att jag vet att det finns bokningsbara platser kvar i C. Är inte hela poängen med ett budsystem att man ska kunna lägga ett bud och att den går till det högsta budet?
 

NotRyan

Medlem
Har en flight CPH-EWR där jag under ett antal dagar försökt få till en plusgrade. Problemet har varit att de n aldrig dykt upp vid en sökning på bokningsnummret. Jag kontaktade därför SAS och fick idag detta svar:


"Hej Johannes,

Du kontaktade SAS kundtjänst med en fråga om uppgradering på vår hemsida.

Du önskade lägga ett bud för uppgradering på utresan Köpenhamn-New York.

Vi har nu undersökt saken med ansvariga och svaret är att den flighten, SK901 3 juni, inte tar emot fler uppgraderingar.

Välkommen ombord!"


Detta trots att jag vet att det finns bokningsbara platser kvar i C. Är inte hela poängen med ett budsystem att man ska kunna lägga ett bud och att den går till det högsta budet?
Är Z öppen på flighten?
 
Toppen