Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Sträcka: CPH-SFO
Datum: 1 Maj 2025
Från kabinklass: SAS Plus
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 5,000 SEK där lägsta bud var 4,800 SEK eller 26,000 poäng
Bid strength: Weak
Eurobonusstatus: EBD
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: drygt en månad innan
Gick uppgradering igenom: Ja, (besked kom ca 27 timmar innan avresa)

Värt att notera är att min grace period som EBD tog slut den 30/4 (dvs den dagen jag blev uppgraderad) och att jag from 1/5 (dvs resdagen) är EBG. Bör inte ha spelat in tänker jag

Hemresa sker den 4:e maj och lägsta bud är 3,980 SEK eller 26,000 poäng. Avser inte att buda om inte eventuell live-budgivning är på lägre nivåer

Sträcka: CPH-ORD
Datum: 2 Maj 2025
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 41,100 poäng lägsta var 30k poäng
Bid strength: Medium
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 10 dagar.
Gick uppgradering igenom: Ja besked kom 27 timmar innan avresa.

Hemresa imorgon den 3e Maj får se om bud på 5100 SEK går igenom, lägsta bud är 3,850 SEK
Även hemresans bud på 5100 kr gick igenom fick notis när jag stod i immigration kön igår vilken tog nästan 45 minuter....

Sträcka: ORD- CPH
Datum: 3 Maj
Bud (ange poäng/pengar (valuta): 5,100 SEK
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 11 dagar
Gick uppgradering igenom:
Ja, besked 26 timmar innan avresa.

Sträcka: CPH-ORD
Datum: Maj
Bud (ange poäng/pengar (valuta): 35k poäng
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2 dagar
Gick uppgradering igenom:
Ja, besked 26 timmar innan avresa.

Sträcka: JFK-CPH
Datum: Maj
Bud (ange poäng/pengar (valuta): 49100/pp
Eurobonusstatus: EBD
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 4h 10min
Gick uppgradering igenom: Ja, live bidding, strax efter 4h gränsen

Otroligt oklart vad EBD gav för effekt, då live budgivning inte verkade ge mig min ”30%” effekt för att få position 1, utan jag var tvungen att buda i råa poäng den summan som hävdades vara högsta bud.
Men verkade vara som att position räknades enligt antal platser i högsta budet, dvs inte möjligt att buda till position 2

SAS måste gå ut med tydligare regler för live bidding.

SAS måste gå ut med tydligare regler för live bidding
Otydligheten är ju i allra högsta grad medveten för att få folk att bjuda högre för säkerhets skull. Som du själv visar på i detta fall så fungerar det. Det finns med andra ord ingen anledning för sas att ändra...

Otydligheten är ju i allra högsta grad medveten för att få folk att bjuda högre för säkerhets skull. Som du själv visar på i detta fall så fungerar det. Det finns med andra ord ingen anledning för sas att ändra...
Absolut, men känns ju lite dåligt att en tydligt utskriven status-förmån inte efterföljs.

Absolut, men känns ju lite dåligt att en tydligt utskriven status-förmån inte efterföljs.
Den kan mycket väl efterföljas utan att du ser det genom att det högsta bud du ser kan ha räknats om utifrån din status. På samma sätt som det högsta bud du ser egentligen kan vara ett cash-bud som SAS räknar om till poäng enligt någon hemlig beräkningsmodell.

Om så är fallet vet jag såklart inte men hela grejen med livebudgivning är ju framtagen för att vara så luddig som möjligt.

En liten datapunkt, tydlig i sin otydlighet.

Flyger om en stund från EWR till ARN. Jag hade budat 23000 från PE till C och igår kom ett mejl med info om att en auktion startat. Jag låg på plats 8 och ledande bud var 120048 poäng.

Strax efter så fick jag ett mejl där man klargjorde att jag låg under minsta möjliga budnivå, den var nu 35000.

Genom att provboka såg jag i torsdags att det var ett näst intill fullt plan, sånär som på 2 lediga ekonomiplatser. Av denna anledning så gjorde jag ingenting.

Nyss plingade det till i mobilen, jag hade vunnit uppgradering, med mitt bud på 23000.

En liten datapunkt, tydlig i sin otydlighet.

Flyger om en stund från EWR till ARN. Jag hade budat 23000 från PE till C och igår kom ett mejl med info om att en auktion startat. Jag låg på plats 8 och ledande bud var 120048 poäng.

Strax efter så fick jag ett mejl där man klargjorde att jag låg under minsta möjliga budnivå, den var nu 35000.

Genom att provboka såg jag i torsdags att det var ett näst intill fullt plan, sånär som på 2 lediga ekonomiplatser. Av denna anledning så gjorde jag ingenting.

Nyss plingade det till i mobilen, jag hade vunnit uppgradering, med mitt bud på 23000.
När jag läser din datapunkt så är det väldigt uppenbart att budgivningen måste vara ett enda bluff och båg så det står härliga till.

Det finns ett bud som är ca 97.000 poäng högre än ditt. Varför vann inte det budet kan man ju börja fråga sig??

Vad hände med dom 7 som hade högre bud än du och varför vann inte någon av dom kan man ju undra över hur mycket som helst.

Sen helt plötsligt har allt ovanstående försvunnit och man försöker med alla möjliga medel mjölka en på mer poäng i ett nytt mail.

Jag är ingen matematiker men i detta fallet behövs inga knän alls för att komma fram till vad detta upplägget går ut på.

Vad är egentligen chansen att alla 7 som hade högre bud där en uppenbarligen bjudit mer än vad en poängresa i normala fall kostar blivit uppgraderade??

När jag läser din datapunkt så är det väldigt uppenbart att budgivningen måste vara ett enda bluff och båg så det står härliga till.

Det finns ett bud som är ca 97.000 poäng högre än ditt. Varför vann inte det budet kan man ju börja fråga sig??

Vad hände med dom 7 som hade högre bud än du och varför vann inte någon av dom kan man ju undra över hur mycket som helst.

Sen helt plötsligt har allt ovanstående försvunnit och man försöker med alla möjliga medel mjölka en på mer poäng i ett nytt mail.

Jag är ingen matematiker men i detta fallet behövs inga knän alls för att komma fram till vad detta upplägget går ut på.

Vad är egentligen chansen att alla 7 som hade högre bud där en uppenbarligen bjudit mer än vad en poängresa i normala fall kostar blivit uppgraderade??
Jag gillar inte heller livebudgivningen men det finns en enkel lösning - bestäm dig innan vad du är villig att betala för uppgradering och håll dig till det, dvs dras inte med i någon budgivningshets.

Själv budar jag oftast strax över minimum och aldrig mer än vad det skulle kostat att uppgradera på flygplatsen. Har själv varit med om att bud går igenom trots att vi hade plats 8-9 vid livebudgivning och budet låg under minimigränsen. Huruvida det fanns så många tomma platser i C vet jag inte men SAS ville dagarna innan bara sälja 7 platser i Business.

Toppen