Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Sträcka: CPH-LAX
Datum: 28 Jan 2025
Från kabinklass: SAS Go
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 54000p
Bid strength: Weak
Eurobonusstatus: EBS
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Cirka 3 dagar innan.
Gick uppgradering igenom: Ja, besked kom 5.5h innan avresa.

Fick pröva live-bid och gillar det inte alls måste jag säga. Det är väl bra för SAS så att folk hetsar upp sig och tävlar mot varandra.

Fanns ca 11 platser tillgängliga att boka (kunde boka 9 via appen, och via Awardfares kunde jag se 11 obokade platser). Jag hade initialt ett bud på 50k/p och när livebid drog igång så låg jag på 3 plats. Ledande bud var 132200p. Ca 2h kvar av livebud så hade jag hamnat på 6e plats. 1 minut innan avslut så höjde jag till 54k/p och hamnade på 5 plats.

20 min efter att budgivningen tagit slut fick vi det glädjande mejlet att vi vunnit.

Last edited:
Sträcka: CPH-LAX
Datum: 28 Jan 2025
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 54000p
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Cirka 3 dagar innan.

Fick pröva live-bid och gillar det inte alls måste jag säga. Det är väl bra för SAS så att folk hetsar upp sig och tävlar mot varandra.

Fanns ca 11 platser tillgängliga att boka (kunde boka 9 via appen, och via Awardfares kunde jag se 11 obokade platser). Jag hade initialt ett bud på 50k/p och när livebid drog igång så låg jag på 3 plats. Ledande bud var 132200p. Ca 2h kvar av livebud så hade jag hamnat på 6e plats. 1 minut innan avslut så höjde jag till 54k/p och hamnade på 5 plats.

20 min efter att budgivningen tagit slut fick vi det glädjande mejlet att vi vunnit.
Intressant, har en resa till SFO som jag tänker försöka uppgradera. Stora frågan är ju vad som hänt om du inte höjt 1 min innan - hade du då blivit uppgraderade ändå, särskilt med tanke på att det fanns 9 (eller 11) lediga platser i business? Omöjligt att veta givetsvis men hade ju varit intressant att veta vad siste man budat och hur mycket SAS tjänar på att pax hetsar och tävlar mot varandra

Intressant, har en resa till SFO som jag tänker försöka uppgradera. Stora frågan är ju vad som hänt om du inte höjt 1 min innan - hade du då blivit uppgraderade ändå, särskilt med tanke på att det fanns 9 (eller 11) lediga platser i business? Omöjligt att veta givetsvis men hade ju varit intressant att veta vad siste man budat och hur mycket SAS tjänar på att pax hetsar och tävlar mot varandra
Ja, det som ör svårt att veta. Men jag antog som worst case att varje bud är för 2 pax. På så sätt kunde jag eftersträva att ligga på plats 5 åtminstone. Men i själva verket är det kanske närmare 1.5 pax per budgivare skulle jag gissa. Speciellt för den som la ett bud på 132200p - denne kan jag tänka mig reser ensam.

Det är ju bra för SAS på det sättet att folk spenderar sina poäng mer än kanske nödvändigt pga hetsandet. Att man aktivt får se hur man ligger till och kanske lägger ett överbud. För det står ingenstans om vad budet som är högre än ditt ligger på. Enbart vad högsta är samt vilken position du själv ligger på.

Skulle också vara intressant att veta om någon har lyckats få en courtesy upgrade som diamond sedan detta infördes. Å andra sidan verkar det vara än mer sällsynt än ”tidigare” - vad det nu innebär…
Finns gott om exempel sedan det infördes, även rapporterat här på forumet. Måste dock hålla med om att det verkar vara mindre frekvent rapporterat kring här på bc…

Sträcka: LAX-CPH
Datum: 9 Feb 2025
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 50500p
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Cirka 1 dag innan.

Inte livebud denna gång. Fanns 6 lediga platser att köpa/boka innan budgivningen hade stängts.

Sträcka: CPH-JFK
Datum: 16 Feb 2025
Från kabinklass: SAS Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 30000p*4 pax
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2 veckor innan.
Gick uppgradering igenom: Ja 24 h innan avresa.

2 vuxna och 2 barn bokade i plus genom SAS julkalender och MC Premium för 90000p totalt.

Sträcka: ATL-CPH
Datum: 19 Feb 2025
Från kabinklass: SAS Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 36000p*4 pax
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Två dagar innan, ändrade från 35k till 36k kvällen innan då jag var osäker på om allt fungerade.
Gick uppgradering igenom: Ja 5,5h innan resa. 4 pax.

Sträcka: LAX-CPH
Datum: 9 Feb 2025
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 50500p
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Cirka 1 dag innan.

Inte livebud denna gång. Fanns 6 lediga platser att köpa/boka innan budgivningen hade stängts.
Jag har en bonusresa bokad T/R CPH-LAX. Hittade business på vägen dit men ekonomi hem. Hur nära inpå flyget vet man hur många platser det finns att buda på?

Toppen