NejHar aldrig budad tidigare, men en fråga angående likviditet, när man lägger bud med poäng/cash, reserveras detta belopp från konto/kort?
NejHar aldrig budad tidigare, men en fråga angående likviditet, när man lägger bud med poäng/cash, reserveras detta belopp från konto/kort?
Ok, så du vet exakt hur Plusgrade fungerar? Skulle du kunna dela med dig om hur algoritmen ser ut och vilka prioriteringar som görs beroende på hur bokningen görs och hur status etc. används samt om resebyråbokningar nedprioriteras?Inget mysterium. Det finns olika sorters resebyråer och erbjudande mot kunder och flygbolag. En resebyrå som säljer sina platser direkt till konsument har inte samma förutsättningar som en som säljer till företag.
Det finns förmodligen/kanske fler parametrar än bud och status. Bud och status viktas säkert relativt högt men det kan även finnas fler parametrar i algoritmen som tittar på till exempel revenue för flighten och revenue på lång sikt. En med lägre status men högre bud kanske får lounge access, bagage allowance, fast track etc vid vinst. När ”kostnaderna” för dessa räknas med så kan det bli lägre revenue än på det lägre budet från en med högre status.Det där var ju mycket märkligt. I praktiken blev alltså ditt bud på 48000 prioriterat över kompisens 55000 (förutsatt att ni inte skrivit/minns fel eller att bonuskortet ej rätt inlagt).
Men vad var det för priser du fick? Jag har en revenue biljett i Plus Pro CPH - SFO i maj och där ligger minimibudet på 7200 SEK eller 31.000 poäng för Plus till Business. Kan inte se på sas.se att det bara är ett fåtal platser kvar i business som skulle kunna förklara det höga priset, och så stor skillnad är det inte mellan SFO och LAX i tex avstånd. Är EBD om det spelar någon rollYtterligare en datapunkt.
Är Diamond och hade en revenue biljett för två personer i Plus mellan CPH-LAX. Budade 2700kr på utresan och 2750 på hemresan. På utresan fanns det dagen innan avresa 7 platser till försäljning. Trodde att det skulle vara svårt att vinna uppgradering, men ca 5,5 timme innan avgång kom ett positivt besked. På hemresan fanns det enbart 3 platser till försäljning. Trodde naturligtvis att det var helt kört, men blev mega förvånad när det positiva besked kom ca 6 timmar före avgång. Misstänker att bud i rena pengar samt status väger tungt i algoritmerna. Betalade ca 8200kr per biljett på sas.se på en F&F kampanj.
Jag skulle hålla koll på det där. Jag upplevde nämligen att minimipriset och poäng sänktes närmare avgång så om jag vore du skulle jag kolla med jämna mellanrum. Jag hade dessa priser 4 månader innan på LAX-CPH och närmare avgång så sänktes priset till 3300 SEK /22000 EB poäng från 7200 SEK/29000 EB-poäng.Men vad var det för priser du fick? Jag har en revenue biljett i Plus Pro CPH - SFO i maj och där ligger minimibudet på 7200 SEK eller 31.000 poäng för Plus till Business. Kan inte se på sas.se att det bara är ett fåtal platser kvar i business som skulle kunna förklara det höga priset, och så stor skillnad är det inte mellan SFO och LAX i tex avstånd. Är EBD om det spelar någon roll
Bra tips, skall definitivt kolla dagarna innan för att se vad som gäller dåJag skulle hålla koll på det där. Jag upplevde nämligen att minimipriset och poäng sänktes närmare avgång så om jag vore du skulle jag kolla med jämna mellanrum. Jag hade dessa priser 4 månader innan på LAX-CPH och närmare avgång så sänktes priset till 3300 SEK /22000 EB poäng från 7200 SEK/29000 EB-poäng.
Visst är det så att uppgradering från plus till business med pengar ger poäng motsvarande business, men uppgradering från plus till business med poäng ger poäng motsvarande plus?
En annan fråga. Om jag uppgraderar benet Boston - Köpenhamn till Business, men inte rör benet Köpenhamn - Arlanda (som inte går att uppgradera från plus), får jag då ta bagage på 32 kilo hela vägen, eller styr originalvikten 23 kilo på Köpenhamn - Arlanda benet?
- Bagagetilldelningen på din ursprungliga biljettgäller även om du blir uppgraderad.
- Ang poäng så stämmer din tolkning!