Senaste nytt

PLUS x 11 = Nytt guldkort

Inledning
Välkommen! Det har nu blivit dags för sista rapporten av detta projekt. Det blir delvis en repris av den första slingan men det kommer även finnas en del nytt.

Clarion Hotel Stockholm-Arlanda
För att få variation bokade jag en övernattning på Clarion Arlanda. Ett hotell som jag har bott på en hel del gånger tidigare. Incheckning blev vid 18.00 och som silvermedlem fick jag värdekupong på 75 SEK i restaurangen och uppgradering till ett Superior dubbelrum på våning nio. Visst är det ett fräscht och nytt hotell men allt känns lite för mycket urban-style för mig, vilket är trevligt men jag vill ha lite mer striktare stil. Något jag blev förvånad över var att papperskorgen i badrummet inte var tömd när jag kom in? Det kändes lite negativt och frukostbuffén tycker jag inte alls höll lika hög standard som under mina tidigare besök. Ananasbitarna var som en kalla isbitar med bismak? Nej, jag måste säga att det var ingen perfektövernattning men kul med variation!:)

06.38 – 07.30 Stockholm – Köpenhamn SE-RER
IMG_0429.jpg
Vaknade upp till "snökaos" i Stockholm och det var lång väntan på de-icing vilket innebar en försening på runt 25 minuter men vi lyckades flyga in det mesta och landade i ett snöfritt Köpenhamn bara några minuter sent. En lugn flygning med servering av skandinavisk frukost "som vanligt" hade 1A och måste säga att det är lika skönt att få kliva av bland dom första som vanligt;) Ett besök i SAS CPH Loungen för att kolla lite mail och ladda inför Madrid blev det också såklart. Annars finns det inte så mycket att rapportera från denna flygning.

08.58 – 12.10 Köpenhamn - Madrid OY-KBH
Boarding från gate A23 precis som förra resan ner till Madrid. "Möttes" av en manlig dansk purser. Observera möttes inte välkomnades! Jag fick hälsa först för att få ett hej och till min förvåning var hatthyllorna redan fulla i Plus. Jag gick fram och frågade om det gick bra att ställa mitt handbagage "där framme" då det brukar vara OK. Men det var tvärt nej från hans sida innan jag knappt hunnit ställa klart min fråga. Det slutade med att jag fick lägga mitt handbagage på rad 10 och min plats var 2F. Kändes inte så kul men som tur var såg en av värdinnorna detta och kom under flygningen och sa att jag kunde hämta det "där framme" vid avstigning. Riktigt snyggt gjort och det var även hon som räddade min upplevelse denna dag på CPH-MAD-CPH.
IMG_0434.jpg
Det var i princip fullt i Plus till skillnad mot sist och hela beläggningen i sin helhet var betydligt större. Servicen? Ja den danska pursen bjöd inte på något extra leenden och jag tyckte inte flygningen ner till Madrid var lika bra som sist! Skandinavisk frukost serverades även här och ingen skillnad från sist förutom att det var smak av jordgubb på yoghurten;)
IMG_0439.jpg

Aeropuerto de Madrid Barajas
Ett varmt Madrid tog emot oss med 22 plusgrader och klarblå himmel. Klart man var sugen på att stanna men det blev ungefär en timme där nere med ett kort besök i loungen precis som sist. Inte så mycket att hänga i granen även denna gång men måste säga att gateagenterna från Swissport imponerar som är så hårda med "ONLY Business Class" får boarda först samt guldmedlemmar. Det sätter verkligen guldkant på boardingen och gör allt så mycket lättare!

13.15 - 16.17 Madrid - Köpenhamn OY-KBH
Danska pursen gjorde samma approach som i CPH även nere i MAD. Han kände inte ens igen mig men det gjorde värdinnan:) Det blev en lång och kraftfull start från Barajas med många fina vyer över det Spanska landskapet under vår climb. Lunchserveringen sattes igång och för min del blev det en kycklingsallad precis som sist fast med ett annat innehåll - kan ni lista ut vad?
IMG_0445.jpg
Även hemresan till Köpenhamn var i princip full både i Go och Plus. För första gången upplevde jag den negativa sidan av dansk service och det var tråkigt eftersom allt var så bra sist men det blev många fina vyer över Europa och jag lyckades trots allt hålla mig på gott humör men var inte direkt imponerad.
IMG_0446.jpg

17.06 – 18.18 Köpenhamn - Stockholm SE-RER
Efter en lagom imponerande dag var det dags för sista legget för dagen och sista innan guldkortet var förnyat för ännu en ny period. Det blev en flygning i högsta klass! Helt tomt på folk vid gate när jag kom och jag gick obehindrat från gate till min sittplats 1D. Otroligt lugn och stillsam boarding och jag blev ensam på min rad. Vilken känsla jämfört med nästan två fulla plus kabiner på Madrid slingan. Besättningen var även i väldigt high-energy mode och bjöd på många leenden och frågade om vi önskade någon tidning trots att flygtiden låg på strax under timmen. Mycket bra avslutning på dagen och för min del blev det en hallonmuffin och Coca Cola som fick avrunda denna dag med och helt fantastisk utsikt innan vi landade i Stockholm!:)
IMG_0454.jpg

Avslutning
Tack till er alla som har följt, läst och likeat er igenom detta äventyr! Guldkortet är förlängt och jag hoppas på att få publicera lite "roligare" rapporter fram över! SAS Plus räcker det att recensera en gång i dagsläget speciellt på samma rutt. Men trots det så har detta varit en rolig upplevelse och betydligt mycket skönare än att göra resor än 40/50 legs inrikes i Go/Ekonomi. Tack för mig!:)
 
Last edited:
Tack för trevliga rapporter och grattis till guldet! :)
Visst är det trist när servicen haltar. Men det var ju i alla fall skönt att sista sträckan för dagen bjöd på desto bättre service. Det är ju sådant man minns när man kliver av...

Särskilt imponerad blir jag dock av SAS, som på sista benet för dagen tar dig Köpenhamn-Madrid på dryga timmen... ;)
(Sorry, kunde inte låta bli... :) )
 
Inte roligt med det bemötandet - tycker du ska framföra det till SAS.
Du som är så målmedveten - hur ser dina resplaner ut?
 
Tack för trevliga rapporter och grattis till guldet! :)
Visst är det trist när servicen haltar. Men det var ju i alla fall skönt att sista sträckan för dagen bjöd på desto bättre service. Det är ju sådant man minns när man kliver av...

Särskilt imponerad blir jag dock av SAS, som på sista benet för dagen tar dig Köpenhamn-Madrid på dryga timmen... ;)
(Sorry, kunde inte låta bli... :) )

Haha, skyller på jetlag - har ändrat nu till Madrid-Stockholm!;)
 
Många leenden från kabinchefen och jag intog 1F på denna B737-600 som kändes väldigt liten jämfört med 321 givetvis. -600:an är väldigt ostabil under cruise tycker jag och det blev lite svårt att få ro under måltiden eftersom det rådde en del turbulens över norra delarna av Tyskland.

Rimelig sikker på at -600'ern ikke er noe mer ustabil under cruise enn noen andre fly, og at det heller er uroligheter i lufta som utgjör forskjellen :) Men du har helt rett i at den föles mye, mye mindre når man kommer fra en A321.
 
" ....tvärt nej från hans sida innan jag knappt hunnit ställa klart min fråga" Jeg beklager dybt på danskernes vegne. Håber ikke dette indlæg bidrager til stigma'et mod danske Flight Attendants, som er et hyppigt tema på dette forum. Der findes heldigvis søde, charmerende, professionelle og dejlige danskere med sans for humor og et glimt i øjet samt har "flair for flexibility" Men muligvis har svenskerne "a cutting edge" i vores evindelige nordiske strid ;)
 
Toppen