Senaste nytt

Planering för first first (bröllopsresa) 2019/2020

Thornado

Medlem
Ja tanken är att försöka uppgradera till F och då är det Lufthansa som lockar mest, såvitt jag förstår bokar man då enklast C och uppgraderar till F när det släpps två veckor innan (ish).

Ja, om man inte är så flexibel med sina datum och vet att det är vissa datum man måste åka så bör man ju säkra med en bokning i C. Fördelen med att boka den med Lufthansa är ju att då vet man att man har alla sina anslutningar på plats så att det finns platser på dem osv (förvisso så vill man antagligen ha längre anslutning i Frankfurt om man bokar om till F än om man "bara" åker C). Däremot så går det ju fortfarande bra att boka om från annat bolag till Lufthansa First om man hittar vettiga anslutningar (eller är villig att boka anslutningarna separat). Just nu finns det enligt awardfares tillgänglighet i Business med Singapore Airlines för två personer på ett flertal datum i mitten av februari från några olika flygplatser i Europa. Om jag var du så skulle jag se till att boka någon av dessa nu. Förhoppningsvis löser det sig när Lufthansa F dyker upp, och om det inte blir First så flyger jag hellre Singapore än Lufthansa. (Dessa flighter är såklart till Singapore, men sen verkar det hyfsat lätt att hitta vidare anslutning i Asien till Bangkok.

Vi vill gärna åka från frankfurt för att få tillgång till FCT och biltransfer (som del av upplevelsen). Sannolikt åker vi ner på separata biljetter dagen innan så en avgång vid på eftermiddagen vore perfekt, så kan vi få gott om tid i FCT.

Kan vara skönt att åka ner kvällen innan, framförallt om det är en First-flight som avgår strax efter lunch. Däremot så går det ju bra (om awardtillgänglighet finns osv) att boka även anslutningen kvällen innan på samma awardbiljett (så länge varje stopp på vägen inte är längre än 24h så är det OK).
 

Emms

Ny medlem
Stort grattis till giftermålet! Jag är inte lika slipad vad gäller bokning av awardresor som många andra här på forumet, men försöker mig här på några tips och förslag. :)

Tillgången på award-platser i Lufthansa First mellan FRA-BKK är väldigt liten, för att inte säga obefintlig, dessvärre. Tillgången på Thai First mellan FRA-BKK eller CDG-BKK brukar vara mer förekommande. Om Lufthansa är ett måste, så är ett alternativ att du kikar på en routing via t ex Shanghai, Peking eller Singapore. Till dessa destinationer brukar det dyka upp fler award-platser. Sök leg för leg för att föröka pyssla ihop resan till önskad destination. Eller, om det är ett alternativ, tänk om ang resemålet, t ex Mexico brukar ha hyffsat bra tillgång på award-platser mellan FRA-MEX och MUC-MEX.

Jag brukar söka efter First- och Businessflighter på awardfares.com. På denna sida kan man endast söka ett leg i taget, men man kan söka på t ex awardzoner också, typ EUROPE-SOUTH EAST ASIA och på så sätt få fram vilka tillgängliga platser i First och Business som finns från Europa framöver. Vad gäller överskådlighet är denna sida bäst enligt mig.

Sedan om jag hittar awardplatser i Lufthansa First på en flight t ex 13/9-22/9 mellan FRA-PVG, så brukar jag leta vidare på United.com och då söka på önskad avgångsort och destination i First och på så sätt få fram lämplig routing. Eller så ringer jag Tallinn och ber dom hjälpa mig.

Awardplatser på Singapore Airlines First hittas enklast på deras hemsida. Man måste registrera sig för Krisflyer och det är lite tidskrävande att söka, men det går att hitta. Tänk på att det måste vara Saver Award för att kunna bokas med Eurobonus-poäng, samma gäller för United.com.

Lycka till i jakten och hoppas ni får en underbar smekmånad! :)
 
Tack båda två för tipsen! Kan vara att vi behöver överväga andra resmål om tillgången är såpass svår på Bangkok, alternativt att man gör en mer komplicerad resplan. Får fundera lite :)

Jag har bara en 2-4-1 voucher, jag antar att om man bokar Singapore en väg och Lufthansa den andra så kan man bara använda vouchern på en sträcka?

jag har skapat ett konto på awardfares och börjat söka lite, men jag tyckte det fanns extremt lite lufthansa business tillgängligt. Såvitt jag kan se på awardfares finns det inga biljetter tillgängliga efter november, är det normalt?

Nu när du nämnde singapore så fick jag ju tanken att försöka flyga till asien med lufthansa och sen hem med singapore, jag är dock tveksam på om mina poäng räcker till att sy ihop det men jag ska nog titta på det lite mer innan jag helt ger upp, det vore otroligt om vi lyckades sy ihop det!
 

Emms

Ny medlem
Jag har bara en 2-4-1 voucher, jag antar att om man bokar Singapore en väg och Lufthansa den andra så kan man bara använda vouchern på en sträcka?

Det är inga problem att boka med olika bolag (inom Star Alliance) med poäng eller 2-4-1 voucher, så du kan i praktiken boka olika bolag på varje leg, både ut- och hemresa.

jag har skapat ett konto på awardfares och börjat söka lite, men jag tyckte det fanns extremt lite lufthansa business tillgängligt. Såvitt jag kan se på awardfares finns det inga biljetter tillgängliga efter november, är det normalt?

Ja, jag upplever sällan att det dyker upp award-platser på Lufthansa mer än två månader framåt. Några enstaka dyker upp ibland. Men kanske har någon annan här på forumet en annan uppfattning. :)

Nu när du nämnde singapore så fick jag ju tanken att försöka flyga till asien med lufthansa och sen hem med singapore, jag är dock tveksam på om mina poäng räcker till att sy ihop det men jag ska nog titta på det lite mer innan jag helt ger upp, det vore otroligt om vi lyckades sy ihop det!

Du kan även köra open jaw inom samma award zone (South East Asia) om det är problem att hitta anslutande flighter, dvs t ex ha Bangkok som destination på utresan och sedan ha Singapore som avgångsort för hemresan. Men då behöver du boka en separat flight mellan BKK-SIN antingen för kontanter eller som en separat bonusresa om poängen räcker till.
 

danielhog

Medlem
Stort grattis till giftermålet! Jag är inte lika slipad vad gäller bokning av awardresor som många andra här på forumet, men försöker mig här på några tips och förslag. :)

Tillgången på award-platser i Lufthansa First mellan FRA-BKK är väldigt liten, för att inte säga obefintlig, dessvärre. Tillgången på Thai First mellan FRA-BKK eller CDG-BKK brukar vara mer förekommande. Om Lufthansa är ett måste, så är ett alternativ att du kikar på en routing via t ex Shanghai, Peking eller Singapore. Till dessa destinationer brukar det dyka upp fler award-platser. Sök leg för leg för att föröka pyssla ihop resan till önskad destination. Eller, om det är ett alternativ, tänk om ang resemålet, t ex Mexico brukar ha hyffsat bra tillgång på award-platser mellan FRA-MEX och MUC-MEX.

Jag brukar söka efter First- och Businessflighter på awardfares.com. På denna sida kan man endast söka ett leg i taget, men man kan söka på t ex awardzoner också, typ EUROPE-SOUTH EAST ASIA och på så sätt få fram vilka tillgängliga platser i First och Business som finns från Europa framöver. Vad gäller överskådlighet är denna sida bäst enligt mig.

Sedan om jag hittar awardplatser i Lufthansa First på en flight t ex 13/9-22/9 mellan FRA-PVG, så brukar jag leta vidare på United.com och då söka på önskad avgångsort och destination i First och på så sätt få fram lämplig routing. Eller så ringer jag Tallinn och ber dom hjälpa mig.

Awardplatser på Singapore Airlines First hittas enklast på deras hemsida. Man måste registrera sig för Krisflyer och det är lite tidskrävande att söka, men det går att hitta. Tänk på att det måste vara Saver Award för att kunna bokas med Eurobonus-poäng, samma gäller för United.com.

Lycka till i jakten och hoppas ni får en underbar smekmånad! :)
Gällande Singapore first, upplever du att saver award för krisflyer stämmer överens med vad Tallin kan boka? Jag har testat 10 olika datum, som fanns för krisflyer saver, och fått nej från Tallin på alla.
 

Emms

Ny medlem
Gällande Singapore first, upplever du att saver award för krisflyer stämmer överens med vad Tallin kan boka? Jag har testat 10 olika datum, som fanns för krisflyer saver, och fått nej från Tallin på alla.

Har bara gjort en förfrågan hos Tallinn ang Singapore First (SIN-CPH) som jag hittade på Singapores hemsida och då gick det bra. Kanske väldigt ovanligt och att det slumpade sig med tillgången på hemsidan och att jag därmed drog en förhastad slutsats. :(
 
Det är inga problem att boka med olika bolag (inom Star Alliance) med poäng eller 2-4-1 voucher, så du kan i praktiken boka olika bolag på varje leg, både ut- och hemresa.



Ja, jag upplever sällan att det dyker upp award-platser på Lufthansa mer än två månader framåt. Några enstaka dyker upp ibland. Men kanske har någon annan här på forumet en annan uppfattning. :)



Du kan även köra open jaw inom samma award zone (South East Asia) om det är problem att hitta anslutande flighter, dvs t ex ha Bangkok som destination på utresan och sedan ha Singapore som avgångsort för hemresan. Men då behöver du boka en separat flight mellan BKK-SIN antingen för kontanter eller som en separat bonusresa om poängen räcker till.

Mycket bra! Tack :)
 
Jag bevakade själv tillgängligheten för Lufthansa first class mot Bangkok och Asien jul/nyår förra året.

Före julafton släpptes några platser med kort varsel till Bangkok med avresa fram till julafton. Juldagen till nyårsafton släpptes inga. I alla fall vad jag såg med bevakning på expertflyer samt flitigt klickande på diverse söksidor som United etc.

Det löste sig dock med Singapore Airlines first class i mellandagarna.

Var stor tillgänglighet med Lufthansa first class till Hong Kong, Peking, Shanghai. Vissa med lång varsel och vissa med kort varsel med vidarebefordran till tex Bangkok eller andra resmål.

Så konkret tips är att boka Lufthansa business till dessa ställen med anslutning till exempelvis Bangkok och vara beredd att uppgradera till First.

Tänk på att kundtjänst för Amex voucher har stängt under vissa röda dagar.

Hoppas det hjälper dig ngt.
 
Toppen