Senaste nytt

Plan försenat pga Kalle Anka

Man kan ju faktiskt heta Kalle Anka om man vill. Jag ser fram emot att personen ifråga skickar en stämningsansökan så vi får lite mer detaljer och, inte minst, ett riktigt gott skratt.

Det här hände:

Tänk hur det känns, du har just satt dig ner, spänt fast bältet . Då kommer förste styrman ångande ..och säger att ett Pers on med namn Kalle Anka är inbokad! Och frågar om någon Är Kalle Anka? .många så JA = not ..sen beordrar högsta ansvariga för flygsäkerheten, utrymning av planet . Alla går ut 10 åt gången ..planets bagagelucka töms ..passagerarna går ut identifierar sitt bagage ..och får klättra upp fram i planet ...Kalle Anka kom inte och hade inget inlämnat bagage . SAS ..nordens stolta flaggskepp i lufhavet ...


Haha, en lite lustig typ.
 
Han skrev också det här lite längre ner.

Till den det berör.
Vid flygning från Alicante till Arlanda den 9 mars 2013, så är en person vid namn Kalle Anka inbokad.
Då inte Kalle Anka kommer, trots att personen är incheckad, så för det med sig att Vi övriga på planet, blir allmänt förvirrade. Förste Styrman, gör ett oklanderligt beslut.
Vi sitter alltså fastspända och är redo för avgång. Planets resväskor och golfbagar kommer att tömmas ut ur planet, samt att vi ombads att 10 åt gången gå ut i bakre delen av planet, ner på marken för att identifiera resväskor och golfbagar, Förste Styrman ber oss att sedan detta skett, återvända till planet vid flight deck ingången. Mina frågor är 1. Hur kan detta ske att Kalle Anka kan erhålla boarding pass? 2. Hur kan Kalle Anka stoppa ett stort SAS plan. 3. Vem bär ansvaret? 4. Kommer detta att beivras?.
Jag är blond och blåögd , men inte dum i huvudet.
Jag har känt mig stolt och trygg att Vi i Norden har ett gemensamt ägt flygbolag.
Jag har cirka 200 privata timmar i luften , med blixtnedslag, samtliga instrument utslagna vi gick I-flygning då, nödlandade på Arlanda. Kebnekajse, isbildning på vingarna, förvärmningen för flygbränslet fungerade inte .Stolade. Men Kalle Anka det tar priset.
Varm vänlig hälsning
Erik


:D
 

Najk

Medlem
Jag brukar skriva under med Kalle Anka ibland, när jag tror att någon inte kommer att kolla på underskriften :)

Om det inte är någon som har glömt rensa systemet efter någon test så har alltså någon köpt en biljett i namnet Kalle Anka, checkat in, dvs även haft ett giltigt pass. Visst finns möjligheten att någon faktiskt heter Kalle Anka men jag finner det hela ganska osannolikt.
 

Marcus01

Medlem
Jag förstår inte problemet. Det är ju standard med bagageutpekning i ett fall som detta?! Så, kontentan borde ju bli att SAS gjorde rätt som följde manualen och inte chansade på att " någon Kalle Anka kan väl ändå inte finnas" och på det sättet äventyrade flygsäkerheten?
 

vicce

Medlem
Om man tittar på Ratsit så finns det ingen som heter Kalle Anka, inte heller Karl Anka, Carl Anka eller Calle Anka.. Så dyker "Kalle Anka" upp, så borde man kanske kolla bokningen lite mer noggrant?
 
Om man tittar på Ratsit så finns det ingen som heter Kalle Anka, inte heller Karl Anka, Carl Anka eller Calle Anka.. Så dyker "Kalle Anka" upp, så borde man kanske kolla bokningen lite mer noggrant?

Nu säger jag inte att personen existerar men man kan ju inte räkna med att personalen ska kunna alla namn som ej existerar på Ratsit och i resten av världen. Sen finns det väldigt många udda namn så att kunna se vilka som är riktiga personer eller ej är nog väldigt svårt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag vet inte om jag är trögtänkt här på fredagsmiddagen, men man har alltså utrymt ett plan för att någon checkat in men inte dykt upp och inte lämnat in bagage!?

Känns som något som händer många gånger dagligen och som aldrig leder till att planet utryms, eller vad har jag missat?
 

vicce

Medlem
Nu säger jag inte att personen existerar men man kan ju inte räkna med att personalen ska kunna alla namn som ej existerar på Ratsit och i resten av världen. Sen finns det väldigt många udda namn så att kunna se vilka som är riktiga personer eller ej är nog väldigt svårt.

Absolut inte, det var mer ett konstaterande att det inte fanns någon som heter Kalle Anka.
 
Toppen