Senaste nytt

Plan för att gå från Premium/World till Elite/Premium

tobo

Medlem
Var lite osäker på om jag skulle posta i någon befintlig tråd eller här då det rör sig om både MC och AMEX. Gör ett försök så får ni skrika på mig om jag gjort fel :)

Bakgrund

Förra året skaffade jag ett AMEX Premium och ett MC EB för de butiker som inte tar AMEX, båda med extrakort till frugan. Vi samlade ihop en voucher under förra året och tänkte inte så mycket mer på det. Nu i år hade vi vouchern redan i Mars/April så då skaffade jag ett nytt AMEX Premium till frugan med ett extrakort till mig och i och med point sharing fick vi ju 12 000*2 poäng till kontot.

Planen
Hade nu tänkt att växla om kortuppsättningen under året och ville bara höra om jag tänker rätt. Har läst en herrans massa trådar så jag frågar inte i blindo utan vill bara höra så att just min plan är rätt. Som förutsättning kan jag säga att jag är "statuslös" i dagsläget men tänkte kolla om jag kan ordna till det utan alltför stor insats under nästa intjäningsperiod

Tänker byta ut mitt MC EB till MC Premium för att få statusgrundande poäng och mer intjäning. Här är det bara att köra så fort som möjligt antar jag eftersom det är löpande 1000 poäng per månad. Dessutom borde jag då få 10 000 poäng eftersom jag inte kört MC Premium tidigare. Borde även flå Flypremium högsta nivån direkt då jag tjänar >200 000 poäng senaste 12 månaderna.

Tänkte även byta ut våra två AMEX Premium till ett AMEX Elite med ett extrakort till frun. Intjäningsperioden bryts skiftet maj/juni enligt alla tips borde jag ansöka om Elite i augusti för att få 20 000 statuspoöäng tidigt i min period men med lite buffert. Tänkte använda frugans inbjudan för att själv ansöka om Elite, då borde vi få bonuspoängen så länge vi kommer upp i spend på det nya kortet inom tre månader.

Sedan när vi tjänat in nästa voucher på frugans Amex så avslutas det kortet och vi börjar använda Elite eftersom det är högre intjäning (men vi kommer antagligen inte nå en voucher till dock, det blir isf bonus). Mitt AMEX-kort där voucher redan triggats antar jag att jag måste behålla då jag bokat en awardresa med det kortet i april 2020. Efter den resan borde jag kunna avsluta premium.

Under 2020 kör vi helt enkelt på Elite från början för att trigga två st 2-4-1 under året med MC Premium som backup.

Två frågor
Tänker jag rätt eller är något galet i ovanstående resonemang om kort, bonus och kalenderaspekterna?

Går det att "flytta" en bokning från ett AMEX till ett annat - inte alls/alltid/bara vid ombokning?

MC Premium + AMEX Elite är perfekt kombo för optimalt poängintjäning, så kör bara kör! Har själv gjort det i några år och fungerar prima.

Sedan när vi tjänat in nästa voucher på frugans Amex så avslutas det kortet och vi börjar använda Elite eftersom det är högre intjäning (men vi kommer antagligen inte nå en voucher till dock, det blir isf bonus). Mitt AMEX-kort där voucher redan triggats antar jag att jag måste behålla då jag bokat en awardresa med det kortet i april 2020. Efter den resan borde jag kunna avsluta premium.

Vouchern ska inte vara några problem att behålla även om kortet sägs upp, möjligen att kortet behöver vara aktivt för resans försäkring. Har svårt att tro att det skulle vara några problem att uppgradera kort, så länge du har kvar ett dyrare amex bör premiums försäkring fortfarande gälla (som resan betalades med). Men skulle ring/maila till amex support för att få en bekräftelse på det :)

Tack för svar, det blir nog uppsättningen jag planerat då mina tankar verkar stämma även kalendermässigt :)

Angående vouchern så vet jag att den är kvar så länge jag inte ombokar efter 2020-01-01, då har jag iofs i värsta fall en till 2-4-1 även om det är surt att bränna en till, kan dock bli aktuellt om jag hitta First närmare resan.

Ska höra med AMEX om jag får behålla försäkringen om jag "byter" till ett dyrare kort, vill dock inte "uppgradera" Premium-kortet då jag misstänker att det är mindre chans att jag får bonusen jämfört med om jag skaffar ett till kort och sedan säger upp det gamla.

Tack för svar, det blir nog uppsättningen jag planerat då mina tankar verkar stämma även kalendermässigt :)

Angående vouchern så vet jag att den är kvar så länge jag inte ombokar efter 2020-01-01, då har jag iofs i värsta fall en till 2-4-1 även om det är surt att bränna en till, kan dock bli aktuellt om jag hitta First närmare resan.

Ska höra med AMEX om jag får behålla försäkringen om jag "byter" till ett dyrare kort, vill dock inte "uppgradera" Premium-kortet då jag misstänker att det är mindre chans att jag får bonusen jämfört med om jag skaffar ett till kort och sedan säger upp det gamla.

För att få bonusen vid inbjudan ska du enligt reglerna inte ha varit kund de senaste 6 månaderna. Detta verkar dock inte följas så värst hårt av Amex.
Men bara så du inte blir paff om du blir utan den..

Japp, vet om att det är lite oklart det där. Därför jag som sagt tänker att jag inte blandar in Amex i just den frågan eller "byter" kortet utan kör allt digitalt, kanske större chans för automatisering som gynnar mig? :)

Jag har idag ett Amex Premium och ett SAS MC Premium som jag haft sedan mitten av februari 2019, har ca 2.200kr i spänd innan jag får min 2-4-1 voucher.
Blev värvad till Amex Elite i förra veckan, så tänker säga upp mitt Amex Premium när jag fått 2-4-1 vouchern. Hoppas jag hinner få den uppsagd innan dem debiterar mig på avgiften :p

Som jag har förstått det av att läsa alla trådar så får du tillbaka den del av årsavgiften som "är kvar" om du avslutar efter betald årsavgift.

Som jag har förstått det av att läsa alla trådar så får du tillbaka den del av årsavgiften som "är kvar" om du avslutar efter betald årsavgift.

Ja jag förstod så med, tänker bara mest att det är onödigt med att debitera för att sedan kreditera :p

Blev till att ansöka om ett MC Premium direkt iaf så det är på väg nu. Sedan blir det till att köra Amex Elite i Augusti för att få till statuspoäng i början på intjäningsperioden.

Blev till att ansöka om ett MC Premium direkt iaf så det är på väg nu. Sedan blir det till att köra Amex Elite i Augusti för att få till statuspoäng i början på intjäningsperioden.
Se till att bli värvad i våran värvningstråd så du inte missar sign-up bonusen, samt gynnar någon här på forumet. :)

Toppen