Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

Flygbolag: SAS
Rutt: Stockholm - New York
Ursprungskabin: SAS Plus
Uppgraderad kabin: SAS Business
Antal passagerare: 1
När: 2 aug
Status hos något flygbolags bonusprogram: SAS EuroBonus Gold

Flygbolag: SAS
Rutt: New York- Stockholm
Ursprungskabin: SAS Plus
Uppgraderad kabin: SAS Business (25 000 EB-poäng)
När: 6 aug
Status hos något flygbolags bonusprogram: SAS EuroBonus Gold

Två fullsatta flighter

Flygbolag: Alaska Airlines (AS)
Rutt: SEA-FAI
Ursprungskabin: Economy
Uppgraderad kabin: First
När: 08AUG2014
Status hos något flygbolags bonusprogram: Zip, nada, nichts...
Bokningsklass på biljetten: L

Vid gaten erbjöds uppgraderingar för USD100 och det kändes som ett givet val...

Flygbolag: Alaska Airlines (AS)
Rutt: SEA-FAI
Ursprungskabin: Economy
Uppgraderad kabin: First
När: 08AUG2014
Status hos något flygbolags bonusprogram: Zip, nada, nichts...
Bokningsklass på biljetten: L

Vid gaten erbjöds uppgraderingar för USD100 och det kändes som ett givet val...
Uden at have nogen som helst ide om hvad Alaska Airlines serverer på en flyvning af den længde virker det meget billigt!

Uden at have nogen som helst ide om hvad Alaska Airlines serverer på en flyvning af den længde virker det meget billigt!

Serveringen bestod av nötter, dricka samt någon slags paj som jag inte direkt tyckte lät attraktiv. Men jag var mest ute efter att slippa sitta inklämd där bak i 4h.

Kan för övrigt meddela att det var deras ganska nya 737-900ER som flög rutten. Den var faktiskt rätt trevlig måste jag säga.

Jaha då var det dax igen.
Vid ombordstigningen på flyget till Stockholm från Berlin så låg det två nya boardingkort och väntade på mig och frugan, dessa visade betydligt bättre platser än vad våra ursprungliga kort gjorde :) nämligen två platser på rad tre (sista GO raden).
Det jag inte riktigt förstår är att precis före oss boardade två herrar som var bekanta med varandra varav en blev uppgraderad och inte den andra, när boardingen var klar så fanns det minst en plats ledig i GO. Hade det inte varit bättre att uppgradera den andra herren och låtit mig och frugan stanna kvar i GO? Kan f.ö. meddela att det fanns ytterligare tre platser lediga i PLUS. Man ska kanske inte fundera för mycket :D

Flygbolag: Ethiopian
Rutt: Addis Ababa -> Stockholm
Ursprungskabin: Y
Uppgraderad kabin: C
När: 00.01 idag
Status hos något flygbolags bonusprogram: *S
Bokningsklass på biljetten: L klass

Flygbolag: Ethiopian
Rutt: ADD-ARN
Ursprungskabin: Y
Uppgraderad kabin: C
När: 2014-08-26
Status hos något flygbolags bonusprogram: EBG
Bokningsklass på biljetten: U

Frågade först i loungen om det fanns någon möjlighet till uppgradering och fick svaret att det inte var möjligt då planet inte ens var halvfullt. Vid gaten så blev jag dock glatt överrsakad när jag frågade vad det var som tog sån tid efter att jag lämnat fram pass och boarding pass och svaret var att det var för att uppgradera mig till business.

Man kan konstatera att vissa har mer tur än andra... :)
Under mina år som SAS-resenär så har jag fått två OpUps, från Economy till Eco Extra (före Plus-eran) på flighter till USA. Förvisso så har jag då som mest haft Silverstatus, så har inte kunnat räkna med så mycket mer. För ungefär ett år sen så kvalificerade jag till EBG och från och med 1 april så är jag EBD. När jag blev Diamond så gav jag ett EBG till en kollega, som är personen detta inlägg egentligen handlar om. De senaste 2-3 månaderna har han fått två uppgraderingar Go->Business longhaul (EWR-ARN och ORD-ARN) samt en uppgradering Go->Plus intraeuropa (ATH-ARN).

Intressant nog så har han fått båda sina uppgraderingar longhaul redan vid incheckningsdisken.
Efter vår första resa med SAS till Kina (då han inte blev uppgraderad) så var han ganska irriterad över kvalitet på underhållningssystem, matutbud, etc hos SAS, men efter några flighter i business class så är han helt klart mer positivt inställd. :)

Jaha då var det dax igen.
Vid ombordstigningen på flyget till Stockholm från Berlin så låg det två nya boardingkort och väntade på mig och frugan, dessa visade betydligt bättre platser än vad våra ursprungliga kort gjorde :) nämligen två platser på rad tre (sista GO raden).
Det jag inte riktigt förstår är att precis före oss boardade två herrar som var bekanta med varandra varav en blev uppgraderad och inte den andra, när boardingen var klar så fanns det minst en plats ledig i GO. Hade det inte varit bättre att uppgradera den andra herren och låtit mig och frugan stanna kvar i GO? Kan f.ö. meddela att det fanns ytterligare tre platser lediga i PLUS. Man ska kanske inte fundera för mycket :D

Ser att jag blandat ihop GO och PLUS här, så om man byter plats på dessa så blir det rätt.

Toppen