Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Han klagar på det mesta nuförtiden. Klaga ger mer hits än att skriva positiva saker.

Att han inte skulle veta exakt vad han bokade och vad han skulle få ombord ser jag som otänkbart. Det är trots allt en person som har koll på varenda millimeter i poängsamlande och värde på poäng.

Med det sagt så är SAS Business på ATR en usel produkt, oavsett vad. Men blir inte direkt rättvist att slå ner på produkten generellt.

SAS har ju ett jätte-problem där, i och med att de inte är tydliga med var och när det är business.
Ja, det är troligt att OP visste om att det var ATR och hur det skulle gå, men det friar inte SAS från att marknadsföra Business, sälja business och sedan utan ett enda ord sätta in ATR eller andra plan där man 100% medvetet ger plus-service eller värre.

Det är inte tillfälligheter, de har valt att inte köra business service fast att de säljer det. Det kommer att fortsätta under överskådlig tid, till dess de får så mycket pisk offentligt att de inte längre vågar.

SK898 BGO-ARN
1000016280.jpg

Fick samma nyss på ARN-TIV. Tyckte Mac cheese var helt Ok och bra kött.
Stort steg upp från kuben som sagt. Vi är bara 6 pers i C på 5 rader så CC springer runt oss hela tiden. Mkt bra Service. Hade kunnat dränkts i Champange om vi ville men ska ju plocka ut hyrbilen om 1-2 h..
Köttet var väldigt mört för att vara på flyget, allting var top notch för oss!

Tråkigt att produkten inte håller samma standard på ATR som övriga flottan. Men å andra sidan bättre det än Finnair som inte erbjuder business class alls på ATR och fortfarande tar samma pris för hela resan.
Förr i tiden så bokade Finnair ATR i economy om resten av resan var business, med tillhörande prisavdrag. Antar att det försvann i något besparingsprogram.

Men i SAS fall så är det ju inte bara en fråga om ATR. Även på en dryg timmes flygning CPH-SVG i ERJ/CRJ så serveras en muffin i "business". Ingen champagne, eller ens fulbubbel. Inget blockerat säte. Et cetera. Jag tycker att det är välförtjänt kritik som SAS får för sin kvartsbusiness.

Förr i tiden så bokade Finnair ATR i economy om resten av resan var business, med tillhörande prisavdrag. Antar att det försvann i något besparingsprogram.

Men i SAS fall så är det ju inte bara en fråga om ATR. Även på en dryg timmes flygning CPH-SVG i ERJ/CRJ så serveras en muffin i "business". Ingen champagne, eller ens fulbubbel. Inget blockerat säte. Et cetera. Jag tycker att det är välförtjänt kritik som SAS får för sin kvartsbusiness.
Finnair var tydliga med det förr i tiden. Det fanns destinationer som kallades "one-class", tex KRK, TLL och VCE. Den sista kan ju knappast ha varit ATR så det var rutter som de marknadsmässigt bestämt endast erbjuda som "Turistiluokka".
Dvs liknande ställningstagande som SAS gjort fast utan att erkänna det utan låtsas som det regnar och ge folk undermålig service. Det drabbar ju då hela satsningen på "euro-business" när tillräckligt många bränt sig på SVG, KRK, GDN osv

Finnair var tydliga med det förr i tiden. Det fanns destinationer som kallades "one-class", tex KRK, TLL och VCE. Den sista kan ju knappast ha varit ATR så det var rutter som de marknadsmässigt bestämt endast erbjuda som "Turistiluokka".
Dvs liknande ställningstagande som SAS gjort fast utan att erkänna det utan låtsas som det regnar och ge folk undermålig service. Det drabbar ju då hela satsningen på "euro-business" när tillräckligt många bränt sig på SVG, KRK, GDN osv
Jag menade mer att på den gamla goda tiden om man bokade ARN-HEL-LHR, så fick man olika pris beroende på om avgången ARN-HEL var ATR eller riktigt flygplan.

Det var väl en del Europalinjer som gick som all-eco, tror till och med att det var till vissa av Kanarieöarna. Jag antar att kalkylen var att om man erbjuder business så kommer vi att sälja en stol, tvingas uppgradera tre pers, och flyga med två tomma stolar, och det var det inte värt.

Toppen