Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

CPH-HEL
Flögs med en liten CRJ-900. Maten kom på borden cirka 15 minuter efter att planet lyft, och därefter kom separat dryckesrunda några minuter senare. Som tidigare påpekats är det inte mycket mening med att ha dryckesmenyn online när planet inte erbjuder internet.
Maten i sig inte min favorit. Huvudrätten serverades kylskåpskall och jag hade tyckt bättre om den rumstempererad, särskilt purjon. Brickan dukades bort så fort jag var klar av den trevlige och uppmärksamma flygvärdinnan. Ingen tandpetare på brickan, det hade jag gärna haft.

1763352428237.jpeg


HEL-CPH
Jättebra frukost även om jag personligen hellre haft ostskivor än brie.

1763352659648.jpeg
 
Last edited:
Jag flög häromdagen UME-ARN i premium och hörde att värdinnan diskuterade att någonting skulle ändras i servicekonceptet den 1/12

Uppfattade dock varken vad som skulle ändras och om det endast var inrikes!
Någon som har koll?
 
CPH-HEL
Flögs med en liten CRJ-900. Maten kom på borden cirka 15 minuter efter att planet lyft, och därefter kom separat dryckesrunda några minuter senare. Som tidigare påpekats är det inte mycket mening med att ha dryckesmenyn online när planet inte erbjuder internet.
...
Det där har stört mig också.
Mest för att det är så tydligt att konceptet är planerat på molnfri höjd. Det känns som hela business är konstruerat utifrån en enhetlig flotta som till 100% är 3+3 så att mittsäte kan blockeras, med riktiga kök och Wifi, som flyger på rutter som är minst 1,5 timme. Och sedan släpar man med sig en flotta av ATR, CRJ, Embraers som under all överskådlig framtid kommer att ha svårt att leverera enligt planen.
Lite 80-20-regeln: Äh va f-n, blir det rätt i 80% av fallen kan vi strunta i 20%.
 
Det där har stört mig också.
Mest för att det är så tydligt att konceptet är planerat på molnfri höjd. Det känns som hela business är konstruerat utifrån en enhetlig flotta som till 100% är 3+3 så att mittsäte kan blockeras, med riktiga kök och Wifi, som flyger på rutter som är minst 1,5 timme. Och sedan släpar man med sig en flotta av ATR, CRJ, Embraers som under all överskådlig framtid kommer att ha svårt att leverera enligt planen.
Lite 80-20-regeln: Äh va f-n, blir det rätt i 80% av fallen kan vi strunta i 20%.
Vad menyn så har man faktiskt tänkt. Det går att scanna QR-koden och läsa menyn även om man inte är uppkopplad, förutsatt att man har appen installerad.
 
Alla A321 classic lämnade flottan i pandemin.

CPH-OSL, A321

IMG_20251118_101219 – medel.jpeg

Äntligen, det är ju så här vi vill att Euro-business ska vara. Utgår från att alla nya E295 konfigureras i 1+1 business class ;)


Porslinet
IMG20251118085923 – medel.jpeg

Helt OK, kalv-salamin var dejlig.
Yoghurten perfekt, toppingen inte lika bra som de bästa.
Selleri är en no-go för mig.

IMG20251118090123 – medel.jpeg



Servicen startade lite tveksamt, med purser lite "all-over-the-place". Brickor ut först till de 4 i business (7 rader) och ingen dricka. Bättrade på sig när jag fick in champagnen, som kom i storflaska och tre (eller var det fyra) påfyllningar.

IMG20251118090411 – medel.jpeg


Påtår: Drive-by, det blev påfyllt medan jag hade uppmärksamheten någon annanstans
Tretår: Purser: "Flaskan väntar på dig i Galley, bara säg till"
Fyrtår: (strax efter top of decent) Jag: Åh, tack. Nu hinner vi väl inte fler, snart Oslo!
Femtår: (strax innan seatbelts on): Purser: Synd jag inte får skicka med dig flaskan, jag måste ju hälla ut resten.

Sensmoral: Beställ gärna champis på huvudstadstriangeln, var beredd på att dricka en helflaska för att värna jordens resurser!
 
Toppen