Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Ah, du har rätt.
Arla Foods amba är ett danskregistrerat europeiskt mejerikooperativ, som ägs av 7 624 mjölkbönder i sju europeiska länder (Belgien, Danmark, Luxemburg, Nederländerna, Storbritannien, Sverige och Tyskland). (Källa: Wikipedia)
Förklarar en del. Vi skulle aldrig tagit över Malaco från danskarna så hade vi kanske haft kvar gott&blandat ombord ;)

Malaco etablerades 1934 under namnet Malmö Lakrits Compani,[1] av det danska A/S Lagerman junior.

BCN-CPH vid middagstid

Är inget fan av fisk, men detta var krämigt och bra. Dock luktade hela kabinen fisk när ugnen kördes, vilket dränkte lukten av "jazztobak" från raderna bakom.

20260109_213420.JPG

20260109_213423.JPG

Semi-OT...
SAS tar in flera ostar från Arla Unika-serien i Business class. Vill man köpa dessa finns de att beställa online eller köpa i Östermalms saluhall om man har vägarna förbi.

Här lite cheesy fakta om Den Hvide Dame som ofta serveras på frukostavgångar samt Gnalling som ofta kombineras med en av hårdostarna.

Visa bifogad bild 171626

Visa bifogad bild 171627

Visa bifogad bild 171628

Visa bifogad bild 171629

De övriga:
Havgus (hårdost)
Efterglød (hårdost)
Koryfé (hårdost - lagrad hushållsost!)
Rød løber (kittost)
Måneskær (blåmögelost)

Den intresserade kan läsa mer på www.arlaunika.se.

Övriga ostar jag sett i flödet är spansk Manchego samt Västerbottensost, men de är inte från Unika.

God fortsättning.

Danskarna har många intressanta ostar, t.ex.Gamle Ole som luktar fotsvett och Gamle Oles Far som luktar som en snopp som inte tvättats på lång tid.

Danskarna har många intressanta ostar, t.ex.Gamle Ole som luktar fotsvett och Gamle Oles Far som luktar som en snopp som inte tvättats på lång tid.
Jag beställde in gamle ole på resturang i Danmark och kyparen kom skrattandes och sa att två damer lämnade lokalen när de hörde jag beställde in den , gamle ole brukar finnas på större Ica Maxi butiker i Sverige eller beställa in , gamle oles farfar kan klassas som kemiskt vapen ;-)

Toppen