Senaste nytt

Plåta lådan - mat i SAS Plus inom Europa

Utgår från att widerøe fortfarande räknas som SAS Group, så snyltar på tråden om maten i SAS PLUS, med ett inslag från maten i wideroe flex, där det serveras "Cold Meal" på alla internationella flighter.

Rutt: Oslo (OSL) - Göteborg (GOT)
Flightnummer: WF336 / SK3192
Flygplanstyp: Dash-8 Q300
Datum för flygning: 2015-04-16
Restid: 1h
Lådans namn: No name
Lådans innehåll: Couscoussallad, frikadeller, sallad i sötsur sås, inplastat bröd (bäst före 1/7-15), lättmargarin samt en liten Toblerone.
Omdöme: Couscousen smakade ingenting, men frikadellerna var helt okej, främst tack vare den sötsura sås som de låg i.
Lådan var uppäten innan CC (1 person) hade serverat någon dryck. Men en flaska rött erbjöds på maten.Visa bifogad bild 34011 Visa bifogad bild 34012
WF serverar alltså detta på en så pass kort flight som OSL-GOT. Imponerande.

Maten på HAM-ARN i torsdags (23/4)

Sallad med oliver, Rostbiff med citronpotatis samt någon sorts rabarberkaka.
Helt OK faktiskt. Smakade än bättre med vin+kaffe+konjagare.

Attachments

• 20150423_193519[1].jpg
    20150423_193519[1].jpg
    {memory} MB · Visningar: 486
Rutt: Hamburg -> Stockholm
Flightnummer: SK2646 (förmiddagsflight)
Flygplanstyp: Boeing 737
Datum för flygning: 28 april 2015
Lådans namn: Chicken with minted bulgur, Tomato Hummus & pickled Cauliflower

En lätt måltid med fyra små bitar kyckling. Tomathummusen var riktigt god och även minted bulgur får bra betyg. Kycklingen hade ok konsistens men smakade inte mycket. Danskt rågbröd ingick men provades inte.

OT - Vi var minst tre milage runners i Plus på flighten. Av totalt ca tio ;)

upload_2015-4-28_14-46-18.png

Last edited:
WAW - cph idag kl 1725.
En ny (för mig) variant. Ansjovistartelett sen saltat bogrulle med dragoncreme o rotfrukter. Sist en chokladkaka. Ansjovisen var helt oätlig men saltade rullen var förvånansvärt god. Chokladkakan helt ok den med.

Attachments

• 20150428_175007.jpg
    20150428_175007.jpg
    {memory} MB · Visningar: 404
Rutt: Edinburgh (EDI)- Stockholm (ARN)
Flightnummer: SK2542
Flygplanstyp: B737-600
Datum för flygning: 2015-05-06
Restid: 2.15 h
Lådans namn: Cecilia bean salad, salmon with potato salad and cardamon pear cake
Omdöme: Smakade jätte god. laxen och potatissalladen hade bra konsistens och smak. kakan var saftig och söt och passade bra till cognac. Salsan var lite tråkig

Attachments

• IMG_20150506_221702.jpg
    IMG_20150506_221702.jpg
    689,1 KB · Visningar: 405
Rutt: Edinburgh (EDI)- Stockholm (ARN)
Flightnummer: SK2542
Flygplanstyp: B737-600
Datum för flygning: 2015-05-06
Restid: 2.15 h
Lådans namn: Cecilia bean salad, salmon with potato salad and cardamon pear cake
Omdöme: Smakade jätte god. laxen och potatissalladen hade bra konsistens och smak. kakan var saftig och söt och passade bra till cognac. Salsan var lite tråkig
Den här åt jag idag. Förrätten och efterrätten var de i särklass godaste (!) jag ätit sedan införandet av detta. Förrätten var faktiskt riktigt, riktigt bra. Notera att jag fick en Evening Meal på avgång 10:30...Laxen, tja. Den är som vanligt lite trist och jag klarar sällan att äta hela huvudrätten.

Macka eller sallad var allt som erbjöds på ARN-PRG i söndags ={ Hoppas på bättre alternativ vid hemresa nu på tisdag.

Lite gammal skåpmat från veckan men jag ville ge min syn på den första lådan...

Rutt: Köpenhamn (CPH) - Paris Charles de Gaulle (CDG)
Flightnummer: SK559
Flygplanstyp: Airbus A320
Datum för flygning: 2015-05-27
Lådans namn: Chicken with minted bulgur, Tomato Hummus & pickled Cauliflower
Omdöme: Obeskrivligt vidrig anrättning. Bulguren var kall, stenhård och torr. Kycklingen, om man kan kalla den för det, var så svampig att man kunde vrida ut tillräckligt med vatten för att ge någon i Go ett rågat glas. Den åkte ut.

129.JPG

130.JPG

Rutt: Paris Charles de Gaulle (CDG) - Köpenhamn (CPH)
Flightnummer: SK1560
Flygplanstyp: Airbus A320
Datum för flygning: 2015-05-27
Restid: 1h50min
Lådans namn: Anchovy Tartlet, Salted Brisket with Root Vegetables, Chocolate Cake
Omdöme: Hygglig låda. Bringan var OK, rotfrukterna likaså, chokladkakan god. Ansjovistarten skippade jag, den har jag ätit förr.

136.JPG

137.JPG

Nu har det gått fjorton månader sedan jag startade den här tråden i juli 2014. Dessvärre har kreativiteten i köket fullständigt stagnerat. Under året har jag uteslutande flugit i Plus när jag kört SAS. Det har blivit några flighter. Dessvärre har jag inte sett till några nya lådor sedan maj.
Hur kan det komma sig att vem som nu levererar lådorna inte kan variera maten bättre (därtill göra bättre lådor)? För egen del har det inneburit att jag slutat äta lådorna vilket förstås är trist.

Toppen