Senaste nytt

Pittoresk och inom ett par timmar från Split?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi har just bokat flyg till Split i början på September för en vecka, jag och min fru med två barn (5 och 3 år). Vi har varit i Kroatien rätt många gånger och känner väl till Split som stad, men vi har i stort sett alltid valt att åka till någon av de närliggande öarna. Senaste gångerna var vi på Korcula (tips genom detta forumet faktiskt) och sen även på Vis och då i den lilla fiskebyn Komiza.

Båda dessa ställen tycker jag var helt suveräna, inte jättemycket turister och kändes ändå rätt genuint och pittoreskt. Vi har även provat Makarska på fastlandet, men då kändes det genast "charter" och det passade oss inte alls.

Hade jag fått välja hade jag gärna kört på Korcula eller Vis igen. Men min fru påminner mig om att hon tycker båtresan är lite för lång (hon blir lite lätt sjösjuk av att vi åker båt) och tycker vi kan välja antingen någon av de öarna som ligger närmre (antar det är Brac eller Hvar som gäller då?) alternativt ta en buss från Split i någon riktning som inte är längre än 2-3 timmar.

Har ni något tips, omnejd från Split - antingen en mindre stad på någon närmare ö, eller på fastlandet - som skulle kunna tänka passa? Preferenserna är som sagt att det bör kännas mysigt, inte massa nattklubbar utan lugnt, bra mat, och vacker omgivning. Korcula och Vis/Komiza är väl de riktmärken jag kan nämna som sagt.

Mycket tacksam för input och idéer från Er som är bekant i områdena!

Vol
 
Jag kan rekomendera någon natt i Trogir, 3 km från Split flygplats. Sedan kan jag rekomendera att ta katamaranen (kl 16 varje dag) från Split till Bol (på Brac). Sen tar 1 timme och är perfekt för den sjösjuke. Bol är enormt fint och ni kommer inte bli besvikna - här kan ni lätt bo en vecka.

Bifogar en google maps med utsatte sevärdheter från vår resa i Juli 2018.
Kroatien - Google My Maps

Länk till info om katamaranen
Ferry from Split to Bol (Brac)
 

pyzkin

Medlem
Jag och tjejen gjorde i somras en rundresa i Kroatiens skärgård utanför split, våran favorit var utan att tveka Vis, lugn liten ö! Brac och bol låter som det du söker även om där är lite fart och fläkt så skulle jag säga att det är mysigare än Hvar.

Hvar är dock långt ifrån att enbart vara en party ö då det finns massor att se utanför staden Hvar på ön Hvar :)
 

Volatyle

Medlem
Jag kan rekomendera någon natt i Trogir, 3 km från Split flygplats. Sedan kan jag rekomendera att ta katamaranen (kl 16 varje dag) från Split till Bol (på Brac). Sen tar 1 timme och är perfekt för den sjösjuke. Bol är enormt fint och ni kommer inte bli besvikna - här kan ni lätt bo en vecka.

Bifogar en google maps med utsatte sevärdheter från vår resa i Juli 2018.
Kroatien - Google My Maps

Länk till info om katamaranen
Ferry from Split to Bol (Brac)

Hmm, jag har alltid hört att Bol är lite av ett partyställe dit katamaranen kommer med day trips fullt av förfriskade ungdomar?

Vol
 

Volatyle

Medlem
Jag och tjejen gjorde i somras en rundresa i Kroatiens skärgård utanför split, våran favorit var utan att tveka Vis, lugn liten ö! Brac och bol låter som det du söker även om där är lite fart och fläkt så skulle jag säga att det är mysigare än Hvar.

Hvar är dock långt ifrån att enbart vara en party ö då det finns massor att se utanför staden Hvar på ön Hvar :)

Ja vi älskade också Vis och Komiza! Skulle vilja hitta något motsvarande egentligen. Måste vara lugnt och mysigt, Komiza var grymt då det också var bilfritt, men det är ju då som nämnt på gränsen till för långt från Split.

Vol
 

Thornado

Medlem
Way off Split, but flying to Pula instead brings your to the city Rovinj. Pretty unknown to Swedes, but definitely worth the bother!

Yes! I love Rovinj! I've been there six years in a row now.

Tänkte också på Rovinj, men den ligger ju lite fel till för Split. Fantastiskt mysig liten stad som borde passa er perfekt så länge ni inte åker dit vid månadsskiftet juni/juli (då hela staden invaderas av tusentals salsadansare som är där på en gigantisk salsafestival som är anledningen till att jag åker dit varje år).
 
Toppen