Senaste nytt

Pilotprojekt - Gratis Arlanda Express för alla som reser mellan Stockholm och Visby med SAS!

Inrikes har onekligen fallit rejält sen före pandemin men att Brommatrafikens nedläggning skulle vara "spiken i kistan" eller något sådant får anses motbevisat när årets antal inrikesresenärer är i princip i nivå med förra året som i sin tur hade en minskning med 10% jmf 2023 trots att Bromma då fanns kvar. De flygplatser som hade linjer till Bromma, förutom Landvetter, påvisar visserligen en generell minskning men den är inte nämnvärt större än förra året dvs det är sannolikt mest en fortsättning på samma utveckling som berör städer med relativt goda markkommunikationer. Jag tror framöver att totala inrikestrafiken kommer vara stabil med långsam ökning i Norrland och långsam minskning i resten av landet. De flesta linjer lär överleva under överskådlig tid men enstaka mindre linjer försvinner nog. Gissar på att Halmstad blir nästa offer.

Låter inte 20 mille ganska lite? Hur snabbt bränner man måntro igenom det? Sen verkar alla på bolaget jobba deltid/freelance i någon form, gör det kanske lite billigare att driva. Dock verkar ingen ha bransch-erfarenhet.

Sen att T/R-flyg på slumpmässigt datum kostar allt mellan 20-100% mer än SAS från Arlanda, och att deras målkunder är 100% point-to-point, dvs ingen anslutande trafik...

Så deras målsättning är att ta hälften av årstrafiken på en ATR42, utan möjlighet till anslutning i Bromma?

Ja jag begriper inte hur de ska få detta att gå ihop...

Lägg där till att jag misstänker att de enbart kommer ha en maskin tillgänglig... Vad händer vid teknikproblem? Ingen möjlighet att parera förseningar... Det kan snabbt bli en logistisk och ekonomisk mardröm...

Som någon en gång sa " Det bästa sättet att göra en miljardär till miljonär är att starta ett flygbolag" ;)

Toppen