Senaste nytt

Personligt föremål / Personal item - Vad använder ni?

TomJ

Medlem
Jag skulle vilja ha lite tips på vad ni använder som personal item när ni reser med framförallt SAS. Storlek 40x30x15 gäller alltså då vilket inte är alls samma som andra bolag, precis som handbagage.

Vad har ni för krav och önskemål på en sån väska och vad använder ni?

De flesta alternativ jag hittar är specifikt laptop-väskor där en stor del av volymen tas upp av datorfack med tillhörande vaddering. Men om man är ute efter något som inte är fokuserat runt en dator, vad använder ni då?

Jag skulle gärna se funktioner som yttre dricka-hållare, enkelt åtkomliga fack för biljetter, pass, telefon, ipad, hörlurar... Gärna inre fack där man får plats med en mindre varm tröja.

Storleken ska helst vara så kompakt som möjligt så man kan hantera den enkelt i sätet, komma åt allt utan att behöva fälla upp en carry-on. Den ska helst vara form-stabil också så att den inte blir en påse när den är halvfull (vilket är problemet med många ryggsäckar).

Jag slipper gärna ryggsäckar också för den delen, en massa remmar och axelband som bara är i vägen. Hellre då en "ficka" som man drar över handtaget på min carry-on där jag förvarar det bagare jag inte tror mig behöva under flighten.

Har inte hittat min favorit ännu tyvärr. Har en gammal samsonite datorväska i 13" format som funkar väldigt bra förutom att halva volymen tas upp av fast vaddering. En North Face messenger bag i storlek S är också en favorit, men faller på att den saknar funktion att fästa på en carry-on samt att den är väldigt sladdrig när den inte är full.

Jag tror de flesta ignorerar de orimligt små måtten. Få laptopväskor är så små! Bara handväskor/manpurses har en chans att rymmas.

Jag har en ”tablet briefcase” från Filson som klarar måtten. Den rymmer dock inte mycket. Ibland kör jag med min Filson ”original briefcase” även om den är nån cm för stor.

Jag funderar på en Filson ”24-hour tin cloth briefcase” för just detta ändamål. Lite större volym än ”original briefcase” och med ”trolley strap” som ”tablet briefcase” så man enkelt kan fästa den på carry-on.

Jag ser att du helst skippar ryggsäck men jag måste endå rekommendera Douchebags "The Artist"
Den har ett ytterfack som stängs med magnet(för mobil,nycklar), datorfack, ett litet större fack, ett fack för passet som sitter på "ryggens innesida",
ett lite mindre fack med dragkedja samt ett sidofack för vattenflaskor.
Summering; många smarta fack, som jag gillar det :)

Douchebags The Artist 22L Black Ryggsäckar | Märkeskläder på Zoovillage.com

Ja, den verkar helt ok ändå. Magnetlås är dock en sån sak som jag har en aversion mot sen tiden med magnetremsor på korten. Oerhört snabbt och lätt sätt att låsa locket men så otroligt tråkigt när korten blir avmagnetiserade första dagen på resan. Nu är väl i och för sig kortläsare som enbart tar magnetremsa sällsynta men ännu råkar jag ibland ut för att de inte kan läsa amex chip av någon anledning och då räddar magnetremsan!

Beror på vad jag ska göra, och på säsong. Normalt nyttjar jag inte "personal item" alls, men på vintern har jag upptäkt fördelar.
Köpte en speciell pjäxbag som rymmer båda pjäxorna som personal item, sen får jag i veckans packning i en ryggsäck med handbagagemått. Skidväska, i hårdplast och på hjul, ersätter inchechat och får faktiskt plats med två par.

Annars är det max en tjockare mapp/datorväska, men den hade jag säkert fått ner i handbagaget om jag provat.

Blev en till douchebag till för mig då Hugger 30L var för stor för korta turer (hittar alltid ursäkt att köpa nya saker...) så köpte en Scholar.
I den får jag ner kläder för 2-3 dagar och löparkläder/skor. Ett stort plus med denna väska för mig är strapsen där jag hänger jackan eller runt draghandtaget på rullväskan.
Douchebags™ - Award-winning travel gear

Toppen