Senaste nytt

Personligt bemötande hos flygbolag

LongDist

Medlem
Jag startar en ny sträng, så den kanske hamnar i fel forum. Moderator får gärna flytta den till mer passande folder.

Jag är loyalty member hos många airlines. Sedan jag joinade dem har de omgrupperat sig och ingått i nya allianser. Hos Star Alliance var jag tidig medlem hos SAS. Jag var sedan Silver (och fick lounge access) hos Air China innan de joinade Star Alliance (sedan hade jag ju lounge access ändå med mitt EBG). Jag var också tidig medlem hos BA, men blev besviken och satsade sedan på CX som jag var trogen många år (inkl period jag bodde i Asien). Vid återflytt till Europa blev det svårt att upprätthålla guldnivå hos CX så jag återvände till BA. Är/var också medlem hos KLM och China Southern, men nu täcks det av SAS LTG Skyteam, och China Southern (som jag rankar mycket högt) tillhör ingen allians alls.

Den enda airline som ger mig ett personligt bemötande är CX. OK, jag har varit guld där, men jag har de senaste åren varit en dålig kund (reggat mesta miles hos BA). Hösten 2024 visade prognosen att jag skulle klara BA Silver men inte BA Gold. Så jag reggade några flighter på CX frequent flyer program stället för BAEC. Much to my surprise, innan vi uppmanas knäppa på säkerhetsbältena kommer en söt flygvärdinna fram: "Welcome back tiltle LONGDIST". Ok, det kostar så lite, några ord bara. Det har väl ingen betydelse. Men om det bara är några värdelösa ord: Varför kan inte SAS leverera samma respekt och uppskattning?

Och detta med "title". Lägsta nivån är "mister", sedan kommer (om jag minns rätt) "dr", "professor" och "sir" . Om man klättrat upp en bit, känns det bra att CX-personalen noterat det.

Ni kanske tycker det är larvigt. Men vänd på det, varför skulle inte CX-personalen visa lite respekt för din title? Det är ju ingen stor uppoffring för dem (såvida de inte är vänstersvängda radikalfeminister, men det kanske det är den kritiska frågan för ex.vis SAS).

Sammanfattning: Jag uppskattar att airlines visar uppskattning för mig som kund, gärna med formella titlar. Det kostar inte mycket att leverera det, så varför klarar inte SAS av det?

Ditt inlägg innehåll väldigt många engelska/svengelska begrepp, så många att det ser ut som att du endera använder översättningsprogram alternativt inte huvudsakligen pratar svenska. Bemötande, tilltal, vad som räknas som artigt o.s.v. är i hög grad språk-, lands- och tidsberoende. D.v.s. tilltal och bemötande som av vissa ses som underdånigt serviceinriktat, kan av andra ses som kyligt och opersonligt. Så för att använda ett ytterligare engelskt uttryck: your milage may vary! Eftersom du bara varit registrerad några dagar måste jag därför fråga dig varifrån du kommer och vilket språk du pratar? Och vilken titel har du som du vill ha respekt för?

Om du till äventyrs inte känner till historiken kring titulerandets utdöende i Sverige. Som nytillträdd chef för Medicinalstyrelsen lade Bror Rexed 1967 bort titlarna, d.v.s. för 58 år sedan. Det blev snabbt stilbildande i Sverige. Säkert fanns det de som inte höll med i början, men de senaste ca 45-50 åren är det väl i princip ingen i Sverige som har förväntats att tilltalas med titel? Olika former av "nyniade" har aldrig slagit igenom på bredden, och låter ofta konstigt. Så ditt inlägg ser helt märkligt ut för mig. o_O

Kulturell skillnad skulle jag säga. I Sverige tycker många att det är fult att nia folk, det är du, du, du överallt.
Så kanske man undviker titlar för det inte anses passa in i den nordiska kulturen?

Man behöver alltså inte gå så långt som ”radikalfeminister” utan helt vanligt helylle sossar och moderater tycker det är rimligast så, folk tycker inte om att bli titulerade på det sättet du önskar. Man tar seden dit man kommer helt enkelt.

Du påpekar uttryckligen också att flygvärdinnan på CX var ”söt”. Är det också något du värderar och tycker är viktigt för att känna dig välkomnad ombord? Eller varför var det viktigt att lyfta fram värdinnans utseende?

Ditt inlägg innehåll väldigt många engelska/svengelska begrepp, så många att det ser ut som att du endera använder översättningsprogram alternativt inte huvudsakligen pratar svenska. Bemötande, tilltal, vad som räknas som artigt o.s.v. är i hög grad språk-, lands- och tidsberoende. D.v.s. tilltal och bemötande som av vissa ses som underdånigt serviceinriktat, kan av andra ses som kyligt och opersonligt. Så för att använda ett ytterligare engelskt uttryck: your milage may vary! Eftersom du bara varit registrerad några dagar måste jag därför fråga dig varifrån du kommer och vilket språk du pratar? Och vilken titel har du som du vill ha respekt för?

Om du till äventyrs inte känner till historiken kring titulerandets utdöende i Sverige. Som nytillträdd chef för Medicinalstyrelsen lade Bror Rexed 1967 bort titlarna, d.v.s. för 58 år sedan. Det blev snabbt stilbildande i Sverige. Säkert fanns det de som inte höll med i början, men de senaste ca 45-50 åren är det väl i princip ingen i Sverige som har förväntats att tilltalas med titel? Olika former av "nyniade" har aldrig slagit igenom på bredden, och låter ofta konstigt. Så ditt inlägg ser helt märkligt ut för mig. o_O

Ja så är det (positivt tolkat om vad du svamlar om). Dels har jag bott i engelskspråkiga länder. Och jag har innan dess tyckt att svenskar som pratar svengelska ser lite larviga ut. Men grejen är denna: När man bott i engelskspråkigt land tillräckligt länge så tänker man inte man inte på svenska, och sedan översätter det engelska. Istället tänker man på engelska och så hittar man inte orden på svenska. Då uppkommer denna svengelska som för en utomstående kan se snobbig ut. Men du bör inte ta det så personligt. Jag försöker inte sätta dit dig.

För min egen del är det än värre: Min hustru har inte svenska som första språk. Engelska är hennes andra och svenska hennes tredje språk Så vi pratar 60% engelska i hemmet och 40% svenska.

Ditt intresse för Bror Rexed och hans medicinalstyrelse har ingen påverkan på mig, Sorry. Det är helt irrelevant. Världen är faktiskt större ...

Mycket bra inlägg. Jag har inget problem att använda, eller om någon kallar mig Monsieur i Frankrike, men när jag får höra "min herre", och "min dam", som i fredags på Frantz restaurangen, känner jag mig illa till mods. Det känns påklistrat och falskt i Sverige. Precis som viss bemötande i USA, där jag växte upp, typ "you look so lovely today" blir bara fjäskande i mina ögon. Det är nog inte en generationsfråga. Jag är över 60.

Riktigt bra och personlig service uppskattar jag otroligt mycket. Som när man blir ihågkommen som återkommande kund. För 10 år sedan satt en känd restaurang i Köpenhamn upp en bild på mig vid entré en kväll när jag hade bokat ett bord. Det var verkligen INTE en smickrande bild. De hittade en bild online där jag höll på med en lek och gjorde grimaser och hade falska kanin tänder i munnen. Det gjorde det hela ännu mer personlig och uppskattat. Jag kände mig som deras vän, inte som deras översåte. I mina ögon finns det inget bättre service.

Ja så är det (positivt tolkat om vad du svamlar om). Dels har jag bott i engelskspråkiga länder. Och jag har innan dess tyckt att svenskar som pratar svengelska ser lite larviga ut. Men grejen är denna: När man bott i engelskspråkigt land tillräckligt länge så tänker man inte man inte på svenska, och sedan översätter det engelska. Istället tänker man på engelska och så hittar man inte orden på svenska. Då uppkommer denna svengelska som för en utomstående kan se snobbig ut. Men du bör inte ta det så personligt. Jag försöker inte sätta dit dig.

För min egen del är det än värre: Min hustru har inte svenska som första språk. Engelska är hennes andra och svenska hennes tredje språk Så vi pratar 60% engelska i hemmet och 40% svenska.

Ditt intresse för Bror Rexed och hans medicinalstyrelse har ingen påverkan på mig, Sorry. Det är helt irrelevant. Världen är faktiskt större ...
Å nej, du framstår inte alls som snobbig! Bara som totalt okunnig, perspektivlös, dryg och oförskämd. Ungefär som en nidbild av en DYKWIA-amerikan som omgivningen gapskrattar åt bakom hans rygg. :D
Edit: jag väger in dina inlägg i andra trådar de senaste dagarna för att komma fram till detta omdöme.

Du jämför ett Asiatiskt bolag med SAS? Kulturella skillnaderna är ganska stora. I Sverige råder jante. Ingen är finare än någon annan, EBB som EBD. Förmånerna är hårdvara som lounge, fast Track och bagage eller gratis dryck för EBD. Räkna inte med något annat här

Bra och personligt bemötande för mig betyder att jag tituleras med förnamn och "du", inte satt på en hierarkisk piedestal. Utan att beteckna mig själv som "vänstersvängd radikalfeminist", ogillar jag att bli titulerad med min titel eller ens efternamn.

Men som du själv säger, personer har olika preferenser. Detta är sannolikt till stor del kulturellt betingat.

Den enda airline som ger mig ett personligt bemötande är CX.

Jag håller med @LongDist att ett personligt bemötande är väldigt mycket värt. Och kostar så lite. Att någon från kabinpersonalen kommer bak (när jag -- vilket jag oftast gör -- sitter i ekonomi) och säger något i stil med "tack för att du reser med oss mr hco" eller "välkommen tillbaka hco", tycker jag är värt mycket.

Eller på samma sätt på ett hotell, "välkommen tillbaka hco".

Sen fungerar det förstås inte om halva flighten är *G eller STE+. Det är jag med på. Ibland kanske bara de egna elit-passagerarna kan prioriteras -- och det är helt okej det med! Hur som helst tycker jag att det är trevligt när det händer.

Var har det hänt? Oftare på asiatiska bolag (vilket inte är något svårt att förstå) men även på Lufthansa ("Herr hco", som Senator i ekonomi) och någon gång tror jag på KLM, även om det var länge sen (eftersom det var länge sedan jag var FB Elite av något slag...).

Sen vilken titel (eller ingen titel alls) jag tilltalas med spelar väl mindre roll -- så länge det är i linje med den kultur som vi för tillfället befinner oss i.

Toppen