Senaste nytt

Personalen satte inte tag på väska – nu saknas den?!

rausing

Medlem
Hej,

Jag och min nyblivna fru åkte precis till Italien på vår bröllopsresa. Från Arlanda, mellanlandning i Zurich och sen till Florence.

Vi åkte med Swiss och checkade in baggage vid typ disk nr 70-80 ca på Arlanda. En riktigt passivt aggressiv gubbe servade oss där. Och grejen är den: min fru är 99% säker att han inte satte tag på hennes väska.

Fast forward tills vi kommer fram till Florence. Pga extrem svajig flygning/landning av Swiss (Helvetic airlines på leg 2) är min gravida fru tvungen att gå in och kräkas på toan medan jag får i uppgift att plocka båda våra väskor på baggagebandet. Jag hittar min snabbt, men jag har svårare att känna igen hennes då den är generisk och 70% av väskorna på bandet låg upp och ner och allt plockas snabbt av folk. Jag står kvar och väntar, men den kommer inte. Eller: så snodde någon väskan utan att jag märkte.

Vi anmäler då detta till lost & found på Florence flygplats. Personalen insisterar på att ingen snor baggage i pittoreska fina Florence (no idea själv om det stämmer) – "1 av 100 försvunna väskor i Florence är stulna från bandet. Er väska är nog kvar i Zurich där ni mellanlandade."

Nu har det gått ca 30h sedan landning i Florence och väskan finns ej. Vad tror ni har hänt? Och vad kan vi göra?

Detta är vad vi själva tänkt göra/börjat göra:

- Anmält i Lost & Found I Florence
- 2000kr från Hedvig efter 48h (verkar smidigt)
- 2000kr från Sas Mastercard efter 48 (verkar smidigt)
- 13000kr från Swiss (verkar vara ett j-a helvete att få ut mer än 5000 kr från Swiss då dom har massa klausuler i sin ersättningspolicy – är detta ens värt att lägga tid på? best practices?)
- Kolla på Lost & Found på Arlanda vid hemkomst om det är så att den stannade där om det var så att den saknade tag
- ???

Jag har aldrig förlorat baggage förr så jag undrar vad som kan ha hänt. En tag-lös väska med ett innehållsvärde på 35000 kr kanske är ett lovligt byte för en lågavlönad baggagelogistiker på ARN?
Vad händer egentlige med bagaget efter att det lagts på bandet vid incheckningsdisken, speciellt med tag-lösa väskor? Är det ett automatiserat futiristiskt system av band som leder till rätt gate, eller det centrala lagerhallar med massa manuell hantering?

Sorry för wall of text men att förlora grejer till så stort värde efter att just ha spenderat multum på bröllop och bröllopsresa makes this mind wonder...
 

Link

Medlem
35' värde i incheckad väska? Herregud, jag börjar kallsvettas bara jag tänker på det.
Jag skulle kontakta Swiss och kräva svar på om väskan blev scannad på ARN, för jag hoppas du sparade bagagekvittot? Med hjälp av ID-numret på det så kan man spåra bagaget. Sen är det bara att följa väskans väg.
 

palmen

Moderator
Ni ska ju ha fått bagagelappar när ni lämnade in väskan på Arlanda. Om du bara har fått 1 lapp så stämmer det nog att de missat att tagga den. Har funderat fått två lappar så finns väskan i systemet och den ska gå att lokalisera var den senast scannats.

Arlanda är till stor del automatiserat. Vad som händer med väska utan tagg vet jag inte men gissar att alla väskor som maskinen inte kan hantera hamnar på samma ställe för manuell hantering. Kan vara så att lappen fastnat och åkt av eller något annat, men det ska ju även sitta en liten vit klisterlapp på väskan.
 

hco

Medlem
Re baggagetaggar/kvittens. Swiss mailar inte kvittens eller? Som en del andra bolag föredömligt gör.
 

fcx

Medlem
Vi åkte med Swiss och checkade in baggage vid typ disk nr 70-80 ca på Arlanda. En riktigt passivt aggressiv gubbe servade oss där.

Om det var mannen med fötterna på disken så hoppas jag att han får nytt jobb / pension snart.

Och grejen är den: min fru är 99% säker att han inte satte tag på hennes väska.

Har du kvar din halva av bagagetaggen? Då vet du i vart fall att en tagg har skrivits ut, och du har den som kvitto för eventuella ersättningsanspråk.

Vad händer egentlige med bagaget efter att det lagts på bandet vid incheckningsdisken, speciellt med tag-lösa väskor? Är det ett automatiserat futiristiskt system av band som leder till rätt gate, eller det centrala lagerhallar med massa manuell hantering?

Det är inte ett nytt problem att personalen glömmer sätta på en tagg, eller att taggen faller av i bagagehanteringen eller att man i self service skickar väskan utan att sätta på taggen på den. Då trillar väskan ut på en separat hylla på bagagehanteringen på Arlanda.

Nu har det gått ca 30h sedan landning i Florence och väskan finns ej. Vad tror ni har hänt? Och vad kan vi göra?

När du anmält väskan försvunnen i Florence så får du ett PIR-nummer. Med de flesta bolag kan man då följa sitt ärende online och se var väskan är. Beroende på var du är när den hittas så levereras den antingen till platsen du är på nu, till närmaste flygplats eller hem till din bostad. Oftast får man välja på hemsidan, eller redan när man förlustanmäler. Min erfarenhet är att man får sin väska inom 2-3 dagar efter att den kom bort.

med ett innehållsvärde på 35000 kr

Bagage är normalt bara försäkrat upp till runt 15000 kr per passagerare. Ska man ha dyrare saker med sig så bör man ha en bagageförsäkring (reser man i tjänsten kan en generell frakt/transportförsäkring vara en bra idé).
 

ekf

Medlem
När du anmält väskan försvunnen i Florence så får du ett PIR-nummer. Med de flesta bolag kan man då följa sitt ärende online och se var väskan är.
Det förutsätter ju dock att de satt en tagg eller mini-klisterlapp på väskan, annars lär den ligga som random anonym väska och vänta på att någon räknar ut vems det är...
 

fcx

Medlem
Det förutsätter ju dock att de satt en tagg eller mini-klisterlapp på väskan, annars lär den ligga som random anonym väska och vänta på att någon räknar ut vems det är...
Det är därför som PIR-rapporten innehåller info om väskan (färg, material, märke etc.) så att man kan matcha saknade väskor mot en rapport.
 

Hachans

Medlem
Det förutsätter ju dock att de satt en tagg eller mini-klisterlapp på väskan, annars lär den ligga som random anonym väska och vänta på att någon räknar ut vems det är...

Visst, men utan kvitto på att du lämnat in den kan du inte ens bevisa att du lämnat in väskan.

Lycka till att få 35000 för väskan, inget försäkringsbolag eller flygbolag kommer ta ansvar för en incheckad väska för det beloppet utan någon form av extra försäkring. Hur tänkte ni när ni checkar in en så värdefull väska?
 
Toppen