Senaste nytt

Personal från Air Berlin hånade nötallergiker.

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

segra

Medlem
Åkte med AB hem från Abu Dhabi i Måndags och min son är jordnötsallergiker. Vi fick ngn choklad variant
av efterrätt och min fru frågade snällt och vänligt (På Engelska)om de hade en innehållsdeklaration eller
om de visste vad den innehöll. Flygvärdinnan (Eller vad man nu ska kalla henne) bara fnyste till på Tyska
att de vet väl inte hon och gick vidare. Nu är det inte hela världen för hans del då han bara struntade i att
äta den men man kan behandla sina kunder både bra och dåligt och detta var definitivt dåligt. Lite intresse
kan man visa och om man inte bryr sig så får man iaf låtsas att man gör det.
 
Dags för en ny nötallergihistoria! Denna gång Finnair. Finnair kör alltså en policy att de inte ber andra passagerare att inte käka nötter ombord.

Nötallergiska Emelie kastades av flygplan | Nyheter | Aftonbladet

Det är ju så sjukt att jag blir förbannad.
Hur svårt ska det vara? Gå ut med infon att nötter är förbjudet på just denna flygning. De som äter nötter, klarar ni inte er i 3-4 timmar utan att äta nötter? Ett skämt ju!

Osannolikt respektlöst att inte kunna hålla sig från nötter ett par timmar och vidrigt beteende av Finnair att det 'inte är deras policy' att gå ut och informera utan hellre låter en resenär som ska hem kastas av och stanna kvar i landet. För mig är det obegripligt.

Angående nötallergi känner jag en som knappt kan gå ut på en nattklubb, hon känner direkt om jordnötter står framme på borden så det finns de som är riktigt allergiska.

Är det någon som är allergisk mot nötter och informerar flygbolaget ska det vara en nötfri flygning enligt mig. För hur kan någon vara så egoistisk och vilja äta nötter och riskera någons liv istället för att vänta ett par timmar med nötätandet.
 

fcx

Medlem
Det är ju så sjukt att jag blir förbannad.
Hur svårt ska det vara? Gå ut med infon att nötter är förbjudet på just denna flygning. De som äter nötter, klarar ni inte er i 3-4 timmar utan att äta nötter? Ett skämt ju!

Osannolikt respektlöst att inte kunna hålla sig från nötter ett par timmar och vidrigt beteende av Finnair att det 'inte är deras policy' att gå ut och informera utan hellre låter en resenär som ska hem kastas av och stanna kvar i landet. För mig är det obegripligt.

Angående nötallergi känner jag en som knappt kan gå ut på en nattklubb, hon känner direkt om jordnötter står framme på borden så det finns de som är riktigt allergiska.

Är det någon som är allergisk mot nötter och informerar flygbolaget ska det vara en nötfri flygning enligt mig. För hur kan någon vara så egoistisk och vilja äta nötter och riskera någons liv istället för att vänta ett par timmar med nötätandet.

Jag håller med, i teorin. Jag tror absolut att alla skulle kunna avstå nötätande i några timmar.

Däremot så blir det ett väldigt stort praktiskt problem när man tänker på vad som kan hända:

1. Alla passagerare måste uppfatta informationen om att inga nötter får ätas.

2. Alla passagerare måste förstå informationen om att inga nötter får ätas.

3. Alla passagerare måste, under hela flygningen, komma ihåg att inga nötter får ätas.

4. Alla passagerare måste säkerställa att inget av det som de har med sig ombord innehåller nötter.

Om någon passagerare bryter not någon av reglerna ovan (troligtvis helt utan onda avsikter) så kan det uppstå behov av en nödlandning längs vägen. Vem får betala den? Knappast den nötätande passageraren, som kanske inte talar varken Grekiska, Engelska eller Finska och därför inte förstod att det var nötförbud. Allergikern kan man knappast kräva på pengar då denna ju informerat om sin allergi. Kvar blir flygbolaget som får ta hand om nota och käbbel som gräver ett djupt hål i kassan. Därför vågar man inte chansa.

Betänk också att Finnair har en massa långdistansflygningar, och med lång flygtid har man ännu större sannolikhet att passagerare tar med egna tilltugg som kan skapa problem. Därför antar jag att man tagit fram en policy och sedan tillämpar den generellt. Min gissning är att detta skett "på förekommen anledning".

Om man nu tänker att "hur svårt kan det vara" så kan jag rekommendera följande experiment ombord på nästa flygning:
Titta först på hur skylten med säkerhetsbältet tänds. Därefter titta på kabinpersonalens genomgång om hur bältet används och när de berättar att det måste spännas fast nu. Titta sedan på när personalen går genom kabinen en sista gång före start och räkna hur många passagerare som de, trots all information, ändå behöver be att spänna fast bältet.
 

Stefan62

Medlem
Det är ju så sjukt att jag blir förbannad.
Hur svårt ska det vara? Gå ut med infon att nötter är förbjudet på just denna flygning. De som äter nötter, klarar ni inte er i 3-4 timmar utan att äta nötter? Ett skämt ju!

Osannolikt respektlöst att inte kunna hålla sig från nötter ett par timmar och vidrigt beteende av Finnair att det 'inte är deras policy' att gå ut och informera utan hellre låter en resenär som ska hem kastas av och stanna kvar i landet. För mig är det obegripligt.

Angående nötallergi känner jag en som knappt kan gå ut på en nattklubb, hon känner direkt om jordnötter står framme på borden så det finns de som är riktigt allergiska.

Är det någon som är allergisk mot nötter och informerar flygbolaget ska det vara en nötfri flygning enligt mig. För hur kan någon vara så egoistisk och vilja äta nötter och riskera någons liv istället för att vänta ett par timmar med nötätandet.

Du skämtar väl med detta inlägg...?

Ämnet har diskuterats till och från i olika trådar de senaste åren.

Hur långt ska man gå och vad kan man kräva som allergiker?

När ska allergiker meddela att de just är allergiska? Vid bokning eller vid boarding?

Jag som är pälsdjursallergiker hamnar på rad 1 bredvid en man med ledarhund - vem ska anpassa sig till situationen?
 

Nemo

Medlem
Om någon orkar trycka på länken och faktiskt läsa artikeln så står det (jag skriver ut det som en service till dig som har ork att skriva om artikeln men ingen ork att faktiskt läsa den): "De brukar säga till de som sitter nära mig att inte äta nötter, det brukar räcka med tre rader framför och bakom att inte öppnar några nötter, säger [den allergiske passageraren] E.B.". Detta är helt i enlighet med de generella rekommendationer som jag skrev i inlägg #12. Så passageraren gör enligt protokollet, medan flygbolaget går bananas. Det liknar dagens debattklimat: folk skriver hej vilt om vad som helst men orkar inte ta reda på fakta.
 
Toppen