Senaste nytt

Peking & Yangshuo med familjen. Tips mottages tacksamt!

Vi stannade till i Yangshuo i fyra nätter under våran Kinaresa för tre år sedan. Detta var en av höjdpunkterna på resan och vi har lovat oss själva att nästa gång vi åker till Kina så skall vi dit igen. Vi hyrde bl.a cyklar och cyklade ut på landsbygden med alla de läckra begen i bakgrunden, vi åkte flotte på floden Li vi mådde helt enkelt gott och kom ner i varv där.

Bodde gjorde vi på Riverview Hotel som är ett väldigt trevligt familjehotell som jag har rekommenderat till vänner och bekanta och samtliga har varit helnöjda. Skickar några länkar på det och skulle ni nappa på detta så se till att ta ett rum mot floden.
River View Inn (Yangshuo, Kina) - Hotell recensioner - TripAdvisor
Riverview Hotel

Här kommer några bilder från denna underbara plats och lite avundsjuk är jag nog :)
2010-Kina-och-Borneo-1039_thumb2.jpg2010 Kina och Borneo 1012_thumb[2].jpg2010 Kina och Borneo 995_thumb[2].jpg

Transporten till Yangshuo - är det fortfarande flodbåt på Li-floden från Guilin ?
Det var en av mina vackraste upplevelser att sitta på båten och njuta av de
vackra "sockertoppsbergen" med några öl och god mat !

Transporten till Yangshuo - är det fortfarande flodbåt på Li-floden från Guilin ?
Det var en av mina vackraste upplevelser att sitta på båten och njuta av de
vackra "sockertoppsbergen" med några öl och god mat !

Vi åkte flodbåt på Li-floden från Guilin till Yangshuo ifjol, så jag antar att det fortfarande är ett vanligt sätt att transportera dig. Håller med om att det var en fantastisk upplevelse. Kan också rekommendera flodteatern utanför Yangshuo, det var fantastiskt.

Helt otroligt! Skapade tråden för 19 timmar sedan och nu är den fullproppad av massor härliga tips! Jag älskar det här forumet :)

Ska sätta mig i veckan i lugn och ro och läsa igenom allting. Kan nog uppstå en del följdfrågor så jag kanske återkommer till vissa av er. TACK allihopa! Ni är guld värda för den här resan :)

Kom på ett litet tips i Peking, om ni ska besöka den förbjudna staden så se då till att vara där när de öppnar och börja från "baksidan" d.v.s. norra delen vid Jingshan Front St. Det var vår guide som rekommenderade detta och därmed slapp vi trängas med alla turister som kom med de stora organiserade tourerna. Ni får alltså nästan halva förbjudna staden för er själva (samt några till som gör samma smarta drag som ni) innan ni möter den stora massan som gått in genom stora entrén.

En väldigt trevlig mur-upplevelse i Beijing är att vandra från Jinshanling till Simatei, betydligt lugnare än Badaling och vackrare omgivningar. Tar 3-6 timmar + restid.

Just den här vandringen mellan Jinshanling till Simatei har jag läst om på flera olika sidor. Men är det någon som vet om det går att göra detta?! Jag har nämligen också läst på flera ställen att denna vandring är stängd för renovering men ska öppna igen 2013. Är det någon som vet om den öppnat!?

Helt otroligt! Skapade tråden för 19 timmar sedan och nu är den fullproppad av massor härliga tips! Jag älskar det här forumet :)

Ska sätta mig i veckan i lugn och ro och läsa igenom allting. Kan nog uppstå en del följdfrågor så jag kanske återkommer till vissa av er. TACK allihopa! Ni är guld värda för den här resan :)

Hur gick resan?
Något speciellt minne?

Hur gick resan?
Något speciellt minne?

Oj oj oj det blev en oförglömlig resa på flera sätt. För att citera mamma (som fick resan i 60-årspresent); "Det här var den bästa resan jag gjort i hela mitt liv".

Kort om Peking: Ja vad ska man säga… Vilken stad! Bortsett från avgaser och föroreningar så måste jag säga att jag verkligen älskade denna staden! Vi valde att bo i en hutong mitt bland lokalbefolkningen och det var verkligen en häftig upplevelse! Rekommenderas! Trots att jag var mentalt förberedd på att Kinesiska muren skulle vara något helt otroligt så blev jag ändå helt tagen av detta. Det är en helt obeskrivlig upplevelse! Ju längre bort ni åker från Peking ju mindre "turistigt" blir det när ni ska se muren. Undvik alltså att se muren från Badaling utan åk åtminstone till Mutianyu. Bortsett från de andra klassiska sevärdheterna som typ; förbjudna staden, himmelska fridens torg, palatsen osv. så åkte vi ut till Longxing Gorge som låg strax utanför Peking. Inte mycket utländska turister där utan snarare ett ställe som många Pekingbor flydde till för att få lite frisk och ren luft. Detta var verkligen en fantastiskt fin plats! Minggravarna däremot tyckte jag var lite utav en besvikelse och ganska överskattat men det är väl en sån där sak som "man ska ha sett" om man är i Peking. Vi valde att hyra en engelsktalande chaufför under några av dagarna och det visade sig vara ett riktigt smart drag. Han var otroligt serviceminded och för bara några hundralappar om dagen så fixade han och donade med allt som man behövde och vi fick en drös med praktiska tips och tjänade därigenom massor med tid.

Kort om Yangshuo: Pekings raka motsats. Vilken FANTASTISK naturupplevelse. Vi anlitade en guide som hette Julie som var uppvuxen i Yangshuo men som pratade flytade engelska. Detta är verkligen något jag rekommenderar då man kommer nära lokalbefolkningen på ett helt annat sätt med en lokal guide. Inte speciellt dyrt heller. Bara några hundralappar om dagen. Det som var mest minnesvärt i Yangshuo var en heldags cykeltur som vår guide tog med oss ut på genom alla små sockerstoppsberg och små byar. Detta kombinerat med flotteåkning på de fantastiska floderna förbi de ståtliga vattenbufflarna och risfält som omgärdar Yangshuo. För er inbitna Kinaresenärer som inte varit i Yangshuo så är detta ett måste! Det ligger dock långt ifrån Peking men vi tog ett inrikesflyg från Peking, tog ca. 3 timmar. Bodde på Tea Cozy hotell. Ett riktigt bra hotell med FANTASTISKT god mat. Alla råvaror i hotellets maträtter var lokalt producerade. Jag kan ju säga att uttrycket "kinamat" får en helt annan innebörd när man varit i Kina :)

Om någon ska till Kina framöver och vill ha tag på en riktigt bra och billig chaufför i Peking eller en jättetrevlig guide i Yangshuo så bara PM:a mig för kontaktuppgifter. Det var en av anledningarna till att vår resa blev så lyckad. Jag blev också mycket positiv överraskad av lokalbefolkningen i både Peking och Yangshuo. Även om man inte kunde förstå varandra så upplevde vi kineserna som mycket vänliga och hjälpsamma och med ett leende och lite teckenspråk tog man sig väldigt långt.

Så kort och gott; det är sällan att jag förälskar mig i ett land såpass mycket att jag vill besöka det igen men Kina blev för mig ett lysande undantag. Jag ska tillbaka dit! Det finns så mycket mer att se och 2 veckor var alldeles för lite! Till er som funderar på att åka dit; gör det! :)

Toppen